[scheikunde] concentraties

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 20

[scheikunde] concentraties

Hallo iedereen,

Ik ben hier nieuw en zit in het 4de middelbaar (aso), Ik ben dol op chemie maar nu geraak ik er eventjes niet uit.

Volgende week hebben we een practicum over concentratie berekening.

Eerst moeten we de forumules op papier zetten en dan uitvoeren.

Dit is de vraag:

Maak een oplossing kopersulfaat met een concentratie van 0.1 mol/l in een maatkolf van 250 ml. Hiervoor beschik je over CuSO4.5H2O . 1 mol CuSO4.5H2O levert dus 1 mil CuSO4 op.

Bereken het aantal gram CuSO4.5H2O dat nodig is om 0.250 l van een 0.1 mol/l oplossing te maken.

Ik had dus eerst de MM van CuSO4.5H2O berekent (249.71 g/mol)

Daarna heb ik berekend hoeveel je voor 250 ml nodig hebt (62.4275 g)

Mijn vraag nu is dit juist want die Pentahydraat na de kopersulfaat brengt me in verwarring. En de vraagstelling snapte ik ook niet echt.

In de 2de vraag moesten we dan 10 ml van de bereide oplossing uit de vorige oplossing aanlengen met 240 ml H2O

Ik kwam dus tot de conclusie dat die vorige oplossing 0.001 mol/ 10 ml is

Ik heb daar na 240ml H2O bijgerekend en kwam ik tot de uitkomst van 0.004 mol/l maar daar ben ik absoluut niet zeker van .

Alvast bedankt voor de inspanning om het te lezen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] concentraties

Die pentahydraat ben je meteen kwijt zodra het kopersulfaat het water raakt (zit wat ingewikkelder in elkaar, maar houd dit even aan voor nu). Het enige wat die pentahydraat dus beinvloedt is de molaire massa. Ipv puur kopersulfaat, weeg je dus kopersulfaat in + dat water.

0,1 mol/l * 0,250 l = 0,025 mol kopersulfaat = 0,025 mol kopersulfaat pentahydraat = 6,24 gram kopersulfaat pentahydraat. Je was dus ergens die concentratie vergeten in het antwoord te verwerken :) .

De 0,125 mol * 18 g/mol / 1 g/ml = 0,007 ml water die je extra introduceert hebben trouwens geen invloed op de concentratie. Je lengt immers aan tot 250,0 ml.

Als je 10 ml neemt en dat aanlengt tot 250,0 ml, verdun je 250/10 = 25 keer.

De concentratie was 0,1 M. De concentratie in de verdunning wordt dan 0,1/25 = 0,004 M kopersulfaat. Die klopt dus :)

Berichten: 20

Re: [scheikunde] concentraties

Wow, bedankt hoor :P Ik moest dus gewoon nog delen door 10 bij de eerste vraag.

De rest van de vragen zal ik nog eens zelf proberen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] concentraties

Zappy schreef: Wow, bedankt hoor :P Ik moest dus gewoon nog delen door 10 bij de eerste vraag.

De rest van de vragen zal ik nog eens zelf proberen.
Alleen omdat je zelf uitging van 1M terwijl het 0,1M moest zijn. Om het aantal mol te krijgen uit een concentratie, dien je altijd te vermenigvuldigen met het volume wat je uit die fles zou nemen.

Reageer