Springen naar inhoud

pH meeting bij hoge temperatuur en druk

• Log in om te kunnen reageren

hermanus_CF

hermanus_CF

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 maart 2009 - 23:27

Kan iemand mij vertellen hoe pH gemeten kan worden in een waterachtige vloeistof op 250 C en een druk van 70 bar.

De pH sensor moet zeer robuust zijn en jarenlang blijven functioneren (geen degradatie).

Welk meetprincipe kan worden toegepast?
Welke leveranciers kunnen dit leveren?

Hartelijk dank voor elke informatie.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

eric van der meulen

eric van der meulen

• >25 berichten
  • 67 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 maart 2009 - 23:37

Zoals ik het vroeger heb geleerd is de pH altijd gedefinieerd bij kamertemperatuur en in water. Ik ben geen expert op dit gebied, maar iets zegt me dat pH meting bij hoge temperatuur al bij voorbaat onzin is. Druk moet naar mijn gevoel geen invloed hebben.

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 maart 2009 - 11:09

Er is geen principieel verschil tussen 250o C. en 25o C.. Evenmin tussen 1 bar en 70 bar. Je kunt dus ook bij andere drukken en temperaturen meten.
Maar of je er wat aan hebt is een andere kwestie. Je moet opnieuw de standaard pH=0 gaan definieren. Analoog aan de normale pH meting. Er is dus geen nieuw meetprincipe nodig. Zelfs in gesmolten zouten kun je zo een alkaliteit ( de tegenhanger van de zuurgraad of pH) definieren. Hoge temperaturen hebben zelfs een voordeel; er is een betere reversibiliteit bij de electrochemische evenwichten en een glasmembraan heeft dan een lagere weerstand.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

DeeVee

DeeVee

• >250 berichten
  • 252 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 maart 2009 - 12:45

Je kan inderdaad discussieren of je onder die omstandigheden nog wel spreekt van pH. alles hangt gewoon af welke definitie voor pH je hanteert...

In elk geval lukt pH meting bij deze omstandigheden niet met standaard industriŽle pH sensoren. Er bestaat een fabrikant die zeer speciale pH elektroden bouwt voor dergelijke toepassingen maar ik kan momenteel niet op de naam komen. Misschien kan ik het maandag, wanneer ik terug op kantoor ben, terugvinden. Het is in elk geval een Zweedse of Finse fabrikant en is actief in stoomcircuits e.d.

DeeVee

DeeVee

• >250 berichten
  • 252 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 maart 2009 - 21:09

Het is zondagavond maar na een dag lang hersenpeiniging en wat gegoogle ben ik er geraakt! :D

De fabrikant die je moet hebben is CORMET OY. voor meer info kijk je best hier.

Een andere mogelijke fabrikant is PFAUDLER. Zij kunnen pH meten onder zeer hoge drukken maar ik vermoed dat je temperatuurspecificatie wat te hoog is.

Wat is trouwens je toepassing voor die pH meting? Stoomcircuit, chemisch process, ... ?

hermanus_CF

hermanus_CF

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 juni 2009 - 14:09

Dank je DeeVee, en anderen! Sorry dat ik zo laat reageer, maar ik had niet door dat er reacties op mijn vraag waren binnengekomen (domme nieuwe deelnemer).
De spec van Cormet past zo te zien. Is wel de vraag hoe lang het ding 't uithoudt?!
De toepassing is zuurhydrolyse van cellulose naar suikers.
Nogmaals dank,
hermanus

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures