IJsazijn

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 27

IJsazijn

:cry:

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>rwwh: titel minder schreeuwend gemaakt en gecorrigeerd.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 460

Re: IJsazijn

Weet je zeker dat het hierbij gaat om ijsazijn? Ik weet het niet zeker maar uit de stofnamen die je geeft, lijkt het er meer op dat je een nitrogroep op de aceetanilide zet. Het lijkt me sterk dat dit met azijnzuur en zwavelzuur gebeurt.

Bedoelen ze niet toevallig salpeterzuur? In dat geval gebruik je het zwavelzuur als sterk zuur om het slaperzuur te activeren (nitrozuur te maken)

Berichten: 27

Re: IJsazijn

nee nee in begin voeg ik eerst ijsazijn en geconcentreerd zwavelzuur toe AAN aceetanilide en ik moet mijn temp onder de 10°C houden en nadien ga ik nitreren met geconcentreerd zwavelzuur en salpeterzuur waardoor mijn electrofiel deeltje zich gaat plaatsen op de ortho en de para plaats.

de vraag wat is eigenlijk de functie van het ijsazijn ik dacht dat dat te maken had met de fysische eigenschap aangezien ijsazijn een smelpunt heeft van 17°C maar ik ben niet zeker 8-[

Berichten: 374

Re: IJsazijn

als ijsazijn smelt bij een temperatuur van 17C dan kan je daar gebruik van maken om de temperatuur laag te houden.

want als het smelt gaat de temperatuur niet meer omhoog.

ik weet net zoveel als jou dus weet niet zeker of dit de bedoeling.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: IJsazijn

Ben je niet toevallig met aniline begonnen? Want op deze manier acetyleer je dus aniline tot acetanilide.

Berichten: 27

Re: IJsazijn

ik ben begonnen met aceetanilide!!!!!!!! ;) ik denk dat dat te maken heeft met de temperatuur zodat bij het toevoegen van de nitreerzuur dat de temp laag moet gehouden moet worden maar dan zou ik toch geen ijsbad nodig hebben dus raar 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: IJsazijn

Dan denk ik dat het bedoeld was om het evenwicht ook bij het acetanilide te houden. Ik kan me nl best voorstellen dat het zaakje had kunnen hydrolyseren.

Berichten: 27

Re: IJsazijn

ik snap het niet !!!!!! 8-[ maar ik denk dat ijsazijn ervoor gaat zorgen dat bij heel het proces de temperatuur laag wordt gehouden en die ijsbad die ik nodig had is om te voorkomen dat het salpeterzuur bij hoge temperatuur gaat uiteen vallen in stikstofoxides en water. Want ik gebruik ook nog zwavelzuur en zwavelzur is heeeeeeeeeel exotherm en er komt ook veel warm vrij alé denk ik toch ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: IJsazijn

Een stof is niet exotherm, alleen een reactie kan dat zijn. Weet je wat een hydrolyse is? Google deed het net nog. :)

Berichten: 27

Re: IJsazijn

ja ik weet wat hydrolyse is hoor :P toch blijft mijn vraag open

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: IJsazijn

Weet je dan ook dat de meeste organische hydrolyses evenwichten zijn? En dat je de kunt sturen door een product, danwel reactant toe te voegen? Tot welke stoffen kan acetanilide hydrolyseren?

Berichten: 27

Re: IJsazijn

neen dat weet ik niet 8-[ meer info aub

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: IJsazijn

Nou je zou allang eens google hebben kunnen gebruiken om te zien waar een amide tot hydrolyseert. Niet verwachten dat alle antwoorden van onze kant af moeten komen. JIJ moet ervan leren.

Berichten: 27

Re: IJsazijn

maar ik weet dat hydrolyse van een amide een carbonzuur en een amine geeft en ik zie nog steeds geen verband met het ijsazijn 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: IJsazijn

maar ik weet dat hydrolyse van een amide een carbonzuur en een amine geeft en ik zie nog steeds geen verband met het ijsazijn 8-[
Als de acetylgroep van het acetanilide afflikkert, welk zuur is dat dan!? Als dat zuur ook nog eens in grote mate aanwezig is in je kolfje, denk je dan dat er veel zal hydrolyseren?

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Acetanilide.png

Makkelijker kan ik het niet meer maken.

Reageer