[scheikunde] Ontledingsreactie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 15

[scheikunde] Ontledingsreactie

Hallo,

In het boek staat een stukje over ontledingsreacties en daarbij staat ook deze formule:

CaCO3 -> CaO + CO2

Maar hoe komen ze aan de uitwerking (het gedeelte achter de pijl)?

Mvg,

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Ontledingsreactie

Dat zullen ze in een ver en grijs verleden wel getest hebben door het gas door kalkwater te leiden en het residu te bevochtigen.

Berichten: 15

Re: [scheikunde] Ontledingsreactie

Het is dus niet mogelijk dat als ze op een proefwerk CaCO3 geven dat ik er dan CaO + CO2 uit haal?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Ontledingsreactie

Dan zouden ze je ook een brander moeten geven. Ik snap je vraagstellingen dus niet helemaal als je dat niet bedoelde.

Berichten: 15

Re: [scheikunde] Ontledingsreactie

Misschien was ik een beetje onduidelijk. Stel ze geven me op het proefwerk CaCO3 en ze zeggen dan dat ik de reactieproducten eruit moet halen. Kan dit?

Dus in dit geval staat er op het proefwerk:

CaCO3 -> ... + ...

Ik moet dan de puntjes invullen en wordt dan:

CaCO3 -> CaO + CO2

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Ontledingsreactie

Meestal geven ze ook de omstandigheden waarin zo'n reactie gebeurt, maar dat soort dingen kun je uit je hoofd leren. De meeste van dit soort thermolysereacties (ontleding oiv temperatuur) geven 1 of meerdere gassen. Als jij nu een logisch gas uit een molecuul weet te halen, zoals koolstofdioxide uit een carbonaat, ben je al een heel eind.

Berichten: 15

Re: [scheikunde] Ontledingsreactie

Oke, het is al een stuk duidelijker (vooral dat er een gas moet zijn)! Toevallig heet een paragraaf verder 'Thermolyse'. En daar is een reactie die ik half snap. Er staat:

2Fe2O3 -> 4Fe + 3O2

Ik snap de getallen voor het molecuul (kloppend maken) maar hoe kan het van Fe2 naar Fe(1) gaan en van O3 naar O2.

Dat is nog het enige onduidelijke.

Een vraagje erbij, is er ALTIJD een gas? Ongeacht de methode?

(Geweldig forum!)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Ontledingsreactie

VraagVraag schreef: Oke, het is al een stuk duidelijker (vooral dat er een gas moet zijn)! Toevallig heet een paragraaf verder 'Thermolyse'. En daar is een reactie die ik half snap. Er staat:

2Fe2O3 -> 4Fe + 3O2

Ik snap de getallen voor het molecuul (kloppend maken) maar hoe kan het van Fe2 naar Fe(1) gaan en van O3 naar O2.

Dat is nog het enige onduidelijke.

Een vraagje erbij, is er ALTIJD een gas? Ongeacht de methode?

(Geweldig forum!)
Je ziet het molecuul in losse eenheden van metalen en niet-metalen. Dat moet je niet doen. Het is namelijk een kristalrooster waar 1 ijzeratoom gebonden is aan 3 willekeurige zuurstofatomen en 1 zuurstofatoom gebonden is aan 2 willekeurige ijzeratomen. Om dat nog verwarrender te maken: die bindingen liggen geeneens echt vast. Wat er gebeurt is dat alle zuurstofionen elk elektron aan een ijzeratoom geven zodat die elektrisch neutraal worden en de zuurstofatomen in paartjes van 2 vertrekken.

Als ik bijvoorbeeld NaCl thermolyseer:

2 NaCl --> 2 Na + Cl2.

Wat er daar gebeurt is dat van beide chloorionen er 1 elektron naar het natrium gaat zodat dat weer elektrisch neutraal wordt, en beide chloorionen samen 1 molecuul vormen.

Berichten: 15

Re: [scheikunde] Ontledingsreactie

Na het 6 keer gelezen te hebben snap ik het! Hartstikke bedankt! :)

Reageer