[scheikunde] Vraagje dringend

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[scheikunde] Vraagje dringend

Hey iedereen morgen moet ik een taak ingeven, en een vraag daarop vraagt om de structuur formule van zowel wasbenzine en parafine, kunnen jullie mij hieraan helpen, ik vind deze nergens...

Bedankt al

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Vraagje dringend

Wasbenzine is een mengsel van alkanen, en heeft daarom geen vaste molecuulformule. Voor paraffine geldt hetzelfde, alleen zijn daar de ketens een stuk langer, wat het smeltpunt dus zodanig opkrikt dat het een vaste stof is bij kamertemperatuur.

Je zou er dit van kunnen maken als het echt moet: H3C-(CH2)x-CH3

x ligt bij wasbenzine rond de 6 á 7, bij paraffine rond de 21.

Op google vind je er ook het een en ander over. Die info vond ik meteen als 1e resultaat.

Berichten: 4

Re: [scheikunde] Vraagje dringend

Wasbenzine is een mengsel van alkanen, en heeft daarom geen vaste molecuulformule. Voor paraffine geldt hetzelfde, alleen zijn daar de ketens een stuk langer, wat het smeltpunt dus zodanig opkrikt dat het een vaste stof is bij kamertemperatuur.
raar dan dat ze die vraag stellen

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Vraagje dringend

Misschien dat ze vragen om je verstand te gebruiken? Afbeelding Men gaat naar school om te leren, niet om op het laatste moment nog even naar een forum te rennen om de antwoorden te krijgen.

Berichten: 4

Re: [scheikunde] Vraagje dringend

Misschien dat ze vragen om je verstand te gebruiken? Afbeelding Men gaat naar school om te leren, niet om op het laatste moment nog even naar een forum te rennen om de antwoorden te krijgen.
ja weet ik, maar het is niet voor mij, maar voor een vriendin, die nu nog een antwoord zocht, maar ze vond het niet. Dus dacht ik hier ff te vragen, ik volg zelf geen chemie.

BTW een structuur formule is toch zo'n tekeningetje

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Vraagje dringend

Oh, dat kan uiteraard ook, maar vreemd dat je het in eerste instantie over jezelf hebt. :x Die vriendin zit ook op school en dient het ook te leren ipv haar vriend op het laatste moment naar een forum te laten rennen in de hoop nog een antwoord te krijgen.

En ja dat is inderdaad een voorstelling van hoe het molecuul eruit ziet.

Berichten: 4

Re: [scheikunde] Vraagje dringend

Fuzzwood schreef: Oh, dat kan uiteraard ook, maar vreemd dat je het in eerste instantie over jezelf hebt. :x Die vriendin zit ook op school en dient het ook te leren ipv haar vriend op het laatste moment naar een forum te laten rennen in de hoop nog een antwoord te krijgen.

En ja dat is inderdaad een voorstelling van hoe het molecuul eruit ziet.
sorry maar, rechtstreeks overgenomen van hetmsn venstertje :p

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Vraagje dringend

Maar dan nog, dan moet ze al iedereen hebben uitgenodigd in een bepaalde groep om het woordje "iedereen" te hebben moeten gebruiken. Vervelend hè, klemlullen ;)

Reageer