Springen naar inhoud

Een referentie-elektrode

• Log in om te kunnen reageren

rianne90

rianne90

• >25 berichten
  • 38 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 maart 2009 - 11:02

Ik heb een vraag over een referentie-elektrode.
In een referentie-elektrode zit namelijk een poreus steentje die dienst doet als zoutbrug. Maar waarom werkt de referentie-elektrode niet als deze verbinding verstopt is??

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jooken

Jooken

• >250 berichten
  • 677 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 maart 2009 - 11:25

Omdat er dan geen elektrisch contact is met de meetoplossing.

rianne90

rianne90

• >25 berichten
  • 38 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 maart 2009 - 11:52

Okey dankuwel.

Ik heb nu nog even een hele andere vraag....

Ik weet niet of iemand ooit gehoord heeft van een voorschrift over de enzymatische bepaling van d-glucose?? Maar ik snap hier niet zo heel veel van.
Kan iemand mij hier misschien een uitleg over geven??

Veranderd door rianne90, 09 maart 2009 - 11:53

jasper2

jasper2

• >100 berichten
  • 111 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 maart 2009 - 13:52

Heb je dat voorschrift ook, en wat snap je er niet aan.

Over die zoutbrug. Er moet altijd een gesloten stroomkring zijn. De zoutbrug zorgt uitwisseling van ionenen om de stroomkring te sluiten. Als voorbeeld twee bekerglazen met oplossingen en electroden. als er uitbekerglas 1 een electron verdwijnt naar bekerglas 2 zal bekerglas 1 positief geladen worden en zal er uit de zoutbrug een negatief ion in de oplossing treden.
Bekerglas 2 wordt negatief geladen door het electron dat hier aankomt. Uit de zoutbrug wordt tegelijkertijd een positief ion getrokken.

De zoutbrug blijft dus neutraal en de biede bekerglazen ook. Dat laatste is de taak van de zoutbrug. Als bekerglas 1 namelijk positief geladen raakt zal een electron hier steeds moeilijker uit kunnen ontsnappen en op den duur (microseconden) zelfs helemaal niet meer. Hierdoor stopt de gehele reactie.

Groeten jasper

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 maart 2009 - 13:56

Een zoutbrug kan dus leegraken?

rianne90

rianne90

• >25 berichten
  • 38 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 maart 2009 - 15:33

Ik heb het voorschrift wel, maar die staat niet op een site dus kan de link niet bijvoegen. Heb het alleen in pdf bestand en weet niet hoe je die bij een vraag invoegd.
Wat in niet helemaal snap is wat je er precies mee kan, en wat er voor resultaat uitkomt.

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 09 maart 2009 - 18:01

Ik weet niet of iemand ooit gehoord heeft van een voorschrift over de enzymatische bepaling van d-glucose??

Zoek eens op glucose en bloedsuiker. Als er dan nieuwe vragen zijn horen we ze graag. ;)

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 maart 2009 - 14:06

Fuzzwood en Jasper, jullie moeten niet gaan schrijven over electronen bij een zoutbrug. Want vrije electronen spelen helemaal geen rol in een zoutoplossing. Dit leidt tot foutieve beeldvorming. Alleen kationen en anionen spelen een rol bij de zeer geringe stroomgeleiding in de brug.

In een zoutbrug zit gewoon een zoutoplossing. Dat kan iedere electrolietoplossing zijn. De voorkeur gaat uit naar een KCl oplossing omdat daarbij de diffusiepotentiaal bij de overgang naar een andere electroliet minimaal is. Mits de zoutconcentratie in de brug hoger is dan in de aangrenzen de oplossingen. Anders gaan voornamelijk andere ionen de beide diffusiepotentialen bepalen.

Je moet ervoor zorgen dat de zoutbrug niet leeg loopt. Dat kun je doen door de electroliet op te nemen in een agar-agar gel. Maar ook door de brug af te sluiten met een poreus steentje. Als er in de brug een luchtbel zit wordt de weerstand heel hoog en dat verstoort de meting van een potentiaalverschil tussen twee electroden, aan beide zijden van de brug. Je krijgt dan ongewenste geinduceerde potentiaalverschillen over een hoge weerstand.

De weerstand van een zoutbrug is echter toch altijd vrij hoog. Daarom is een zoutbrug ongeschikt voor stroomvoerende processen zoals electrolyses of als onderdeel van een batterij. Als er een electrische stroom door moet zonder vloeistofstroming moet je een membraan nemen. Daarbij treedt echter wel weer een membraanpotentiaal op die bij een potentiaal verschil meting meegemeten wordt. Het blijft dus behelpen als je van de ene electroliet naar de andere wilt gaan.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures