[mechanica] aandriijving stangenmechanisme

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 25

[mechanica] aandriijving stangenmechanisme

ik heb een mechanisme om een rechtlijnige beweging uit te voeren.

het ontwerp is een vierstangenmechanisme

nu een van die stangen moet aangedreven worden, kan iemand mij vertellen hoe ik dit kan doen?

de aandrijving zal gebeurt door een motor, maar hoe hang ik die motor aan die stang + de stang moet maar varieren van 0° tot 70° hoe kan ik daar voor zorgen

dit alles mag zeer traag gebeuren

indien jullie interessante links hebben of ideetjes laat me ze wete

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [mechanica] aandriijving stangenmechanisme

ik kan de volgende vragen niet aan elkaar knopen: :P
een rechtlijnige beweging
en
stang moet maar varieren van 0° tot 70°
:roll:

En de rest van je wensen snap ik ook niet helemaal eerlijk gezegd.

Een vierstangenmechanisme doet me in eerste instantie denken aan een krukas-zuigersysteem van een verbrandingsmotor: is dat een beetje wat je bedoelt? Een startmotor drijft de krukas aan,hierdoor beginnen de zuigers rechtlijnig op en neer te gaan? :P
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 25

Re: [mechanica] aandriijving stangenmechanisme

sorry voor de onduidelijkheid

ik heb dus een vierstangenmechanisme die als doel heeft een rechtlijnige beweging te benaderen

nu om die rechtlijnige beweging te bekomen, moet één van de stangen van het mechanisme aangedreven worden

deze stang zal roteren over die hoek

de naakte vraag is : hoe kan ik een stang laten bewegen tussen 0 en 45° en terug mbv een motor en overbrenging

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: [mechanica] aandriijving stangenmechanisme

je maakt een gleuf in die stang en je monteert een schijf/stang op de motor en je monteert niet gecentreerde pin op die schijf/stang en je plaatst die pin in de gleuf

voila, uiteraard kan ik je de juiste afmetingen niet geven aangezien ik jouw afmetingen niet heb

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [mechanica] aandriijving stangenmechanisme

kun jer eens precies beschrijven wat die andere drie stangen nou eigenlijk voor beweging moeten maken? Ik snap er nog echt helemaal niks van blijkbaar? een schetsje desnoods, of eigenlijk, liever?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer