[scheikunde] Polymeren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

[scheikunde] Polymeren

Beste allemaal,

Netzoals vele hier heb ik ook een opdracht van school gekregen. Deze betreft het onderzoek naar polymeren. Opdracht luidt:

Verzamel een aantal polymeren en onderzoek ze op hun eigenschappen. Zoek eerst uit hoe je dit doet! Zorg voor voldoende variatie. Kun je ook biopolymeren in je onderzoek opnemen? Waarom wel of niet?

Ik weet van het onderwerp polymeren nog niet heel veel af.

Mijn vraag aan jullie was of jullie misschien mij konden helpen bij de eerste stappen bij deze opdracht. hoe ik het beste kan beginnen, zodat ik het mezelf ook niet al te lastig maak.

Alvast bedankt,

Jap Afbeelding

Re: [scheikunde] Polymeren

Begin eens de namen van polymeren te geven die je zou willen gebruiken en aan welke eigenschappen zou je denken en van daaraf zullen we wel aanvullingen of uitleg geven. ;)

Berichten: 5

Re: [scheikunde] Polymeren

Dat is juist het probleem. Ik zou niet weten moeten waar ik moet gaan zoeken.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Polymeren

Pak eens een willekeurige frisdrankfles uit een rek en kijk waar die van gemaakt is. Kijk dan eens naar een plastic jerrycan en kijk waar die van gemaakt is.

Re: [scheikunde] Polymeren

Dat is juist het probleem. Ik zou niet weten moeten waar ik moet gaan zoeken.
Wiki aleens geprobeerd?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Polymeer

genoeg informatie om te starten :)

Berichten: 5

Re: [scheikunde] Polymeren

Nou we zijn flink op zoek gegaan naar informatie over polymeren.

Hierbij gaan wij in ieder geval gebruik maken van de volgende polymeren:

Thermoplasten

- PVC (additie)

- Nylon-6,6 (condensatie)

Thermoharder

- Melamine (additie)

We zitten alleen nog met het probleem over elastomeren en biopolymeren.

We hebben weinig elastomeren kunnen vinden, degene die we gevonden hadden waren giftig dus mogen we niet gebruiken. Over biopolymeren weten we dat ze per structuur verschillend kunnen zijn, dus weinig overeenkomstige eigenschappen hebben. We hopen dat jullie ons misschien verder kunnen helpen, want we stranden hier een beetje. Hebben jullie misschien ook tips voor het aantonen van eigenschappen bij de stoffen die we nu al hebben. We hebben al redelijk wat eigenschappen gevonden.

Alvast bedankt,

Jap

Berichten: 54

Re: [scheikunde] Polymeren

Heb je al eens gekeken naar natuurrubber en synthetisch rubber?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Polymeren

Een elastomeer verschilt qua structuur niet wezenlijk van polyetheen. Het verschil zit hem in de monomeren, waar een verhouding speelt tussen styreen en 1,4-butadiëen. Polymeriseer je dat, dan krijg je een atactisch polymeer waar nog wet dubbele bindingen inzitten. Dat maakt het rubberachtig, maar nog niet erg stevig. Pas na reacties tussen die resterende dubbele bindingen (vulkanisatie) kun je pas spreken van rubber; dat door deze vernetting dus een elastische thermoharder is geworden. Nog wel elastisch vervormbaar dus, maar je kunt er verder niets meer van maken.

Berichten: 70

Re: [scheikunde] Polymeren

Een elastomeer verschilt qua structuur niet wezenlijk van polyetheen. Het verschil zit hem in de monomeren, waar een verhouding speelt tussen styreen en 1,4-butadiëen.
Even een kleine opmerking: Dit gaat over een bepaald type rubber. Er zijn nog veel andere soorten rubbers te vinden, elk weer met z'n specifieke eigenschappen. Denk dus niet dat een rubber alleen bestaat uit styreen en 1,4-butadiëen. (Maar ik denk dat Fuzzwood dat ook niet bedoelde.)

Berichten: 5

Re: [scheikunde] Polymeren

Bedankt voor de informatie.

Ik zit echter nog steeds met een probleem dat ik niet weet welk elastomeer en/of biopolymeer ik zou kunnen gebruiken in mijn experiment.

Heeft iemand misschien tips waar ik zie zou kunnen vinden, met voldoende informatie over de eigenschappen zodat we weten waar we op moeten zoeken tijdens de experimenten.

Bedankt

Berichten: 70

Re: [scheikunde] Polymeren

Waar kan je je rubber voorstellen? Er is genoeg in en om het huis te vinden, vervolgens is op internet wel te vinden waar het van gemaakt is. Denk bijvoorbeeld aan een postbode-elastiek. Wat zijn opvallende kenmerken hiervan tov een plastic?

Hoe moet je de eigenschappen gaan bepalen? Gaat het puur om orienterende subjectieve testjes, of moet je ook waardes gaan meten etc?

Berichten: 5

Re: [scheikunde] Polymeren

Het gaat puur om kleine testjes die wij gemakkelijk en eenvoudig opschool kunnen uitvoeren, het gaat om kleine dingen zoals bijv. temperatuur verhogen -> waarbij dan de structuur of vorm veranderd. Maar u verteld iets over waardes meten, zou u daar meer over kunnen vertellen? nog ideeen voor proefjes?

Ik zal eens na gaan denken over wat u zei over elastiek, iig bedankt!

jap

Berichten: 70

Re: [scheikunde] Polymeren

Er zijn enorm veel dingen die gemeten worden aan plastics en rubbers, zoals bijvoorbeeld de sterkte wanneer het uitgetrokken wordt, slagsterkte (geldt meer voor plastics, want deze breken wanneer je er met hoge snelheid tegen aanslaat), de hardheid, invloed van warmte op de sterkte etc.

Dit zijn voornamelijk tests waar specifieke methodes bij horen, en waar dan ook een waarde uit volgt. Deze tests worden veel gebruikt in de industrie. Maar je kan wel gaan nadenken of je niet zelf zo'n test kan bedenken.

Voor een aantal type rubber bijvoorbeeld: Rek al deze rubbers uit (bijvoorbeeld 200% van originele lengte) en kijk daarna na een bepaalde tijd (bv 1 min) hoe ver deze weer terug geveerd is. Dan moet je nog wel een aantal rubbers vinden met ong. dezelfde afmeting.

Deze krijg je kado, maar probeer nog maar wat andere dingen te bedenken.

PS. Je mag gewoon 'je' gebruiken hoor, ipv u.

Reageer