FFT.

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 11

FFT.

hoi

overlaatste deden we een Zuurbasetitratie met FFT als indicator stof.

toen ik bij het equivalentiepunt zat, kreeg ik dus een licht roze kleur.

ik kon stoppen en mijn waarde noteren. maar na een paar minuten was de roze kleur verdwenen. en nu moet ik zien te weten komen waarom die weg is.

(misschien) nuttige info:

Zuur was HCl en base NaOH.

groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: FFT.

Had je toevallig een kolkje in de kolf waarin je titreerde? Wat betekent het voor de pH als de roze kleur ineens weer weg is? Ken jij een gas wat deze pHverandering kan veroorzaken als het in water oplost?

Berichten: 180

Re: FFT.

en wat gebeurde er wanneer je er weer een beetje base bij deed?? of heb je dat niet gedaan??

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: FFT.

FFT? Ik moest onmiddellijk denken aan een Fast Fourier Transform.... Let op: dit is geen officiële afkorting, en zelfs al zou die officieel zijn dan nog zijn 3 letters niet uniek.

Berichten: 2.337

Re: FFT.

Mij is geleerd om bij een zuur-basetitratie het volume te noteren pas wanneer het staal niet meer ontkleurd. Dus in het vervolg doe je best nog een druppeltje meer.

Berichten: 22

Re: FFT.

Met indikator fenolfthaleine is het voorschrift dacht ik dat de kleur 10 sec moet blijven. Is inderdaad vaak een druppeltje titrant meer.

En de kleur gaat inderdaad weg door het gas van Fuzzwood (wat je met een kolk in de oplossing haalt), waarvan sommige ook verkondigen dat de aarde ervan opwarmt en wat - als je met je snuffert op de erlenmeyer staat - ruim aanwezig is.

Ra ra wat is nou dat gas?

Re: FFT.

Dat de fenolftaine verdwijnt is vrij gemakkelijk te verklaren. De opdracht is ook om de kleur 10 seconden vast te houden, geen half uur ;) Het klopt dus dat je kleur na een poosje verdwijnt.

Berichten: 1.816

Re: FFT.

Een simpel proefje om de invloed van buitenaf te laten zien is: Neem een schone reageerbuis, doe er wat kraanwater (ca 5 cm) in en 2 druppels BTB (Broom Thymol Blauw) en blaas (voorzichtig) met een rietje wat lucht (uit je longen) in het water. Wel het rietje niet verder dan een halve cm in het water douwen anders wordt je nat geblazen. Het effect zal je snel zien ( blauw -->groen -->geel).

Fuzzwoodgas, die houden we erin. (met toestemming??)
LiA

Berichten: 11

Re: FFT.

oke ik ben uiteindelijk met deze verklaring gekomen:

CO2 + H2O --> H2CO3

vermits dees een zuur is, maakt da de fenolftaleïne terug kleurloos.

maar aan de andere kant stel ik wel de vraag, hoe komt het dan dat al het water ni kei zuur is? als er spontaan H2CO3 gevormd wordt?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: FFT.

Omdat er een evenwicht is tussen de hoeveelheid CO2 die oplost, en weer uit de oplossing gaat. Daarom verdwijnt de prik ook uit de cola, juist door dit evenwicht. Maar koolzuur wat je zo vormt, is inderdaad een zuur.

Berichten: 1.816

Re: FFT.

zuurvormend oxide heet dat, geloof ik?

Basfar, probeer eens een sub te gebruiken. En ook is je vergelijking ietwat te symplistisch, ergens moet die H + te voor schijn komen???
LiA

Berichten: 11

Re: FFT.

deze dan?:

H2O + CO2 --> H2CO3

H2CO3 + H2O --> H3O+ + HCO3-

HCO3- + H2O --> H3O+ +CO32-

bedankt voor de hulp in ieder geval :-)

Berichten: 1.816

Re: FFT.

Dat ziet er al een heel stuk beter uit.

De eerste vergelijking gooi je maar ver weg en de laatste is meestal het geval bij een aflopend evenwicht. (neerslag van carbonaatzout etc)

Denk dat je de middelste nog even iets anders moet schrijven. ( 1 en 2 combineren)

CO2 + 2 H2O--> enz (<---> eigenlijk)

Maar ik neem aan dat het je nu wel duidelijk is, dat FFT weer langzaam kleurloos wordt. Hoewel wij vroeger een iets langere tijd aanhielden dan 10 s, maar dat is een kwestie van afspraak.
LiA

Reageer