Springen naar inhoud

Acetonitrile tekort :(

• Log in om te kunnen reageren

Vitamietje

Vitamietje

• >25 berichten
  • 36 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 maart 2009 - 17:49

Heeft iemand al aardige alternatieven om het AcN te vervangen i.v.m. het wereldwijde tekort?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 maart 2009 - 18:13

Methanol?

Karl Fischer

Karl Fischer

• >100 berichten
  • 160 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 maart 2009 - 19:20

Hoeveel ben je bereid te betalen voor 2¬Ĺ liter gradient-kwaliteit ACN? Als je een goede prijs biedt hoef je geen alternatieven te zoeken.

Methanol is minder transparant dan ACN.

*_gast_rip1968_*

• Gast

Geplaatst op 11 maart 2009 - 09:21

Heb je Biosolve al geprobeerd in valkenswaard
Deze firma produceerd Acetonitril zelf in Israel en verkopen het onder andere door aan Merck.

Biosolve is stukken goedkoper dan Merck

Bij Merck betaal je voor 2,5 liter HPLC kwaliteit ongeveer 200 euro en bij Biosolve rond de 40 euro

voor telefoonnummer zie www.biosolve.nl

sradracer

sradracer

• >100 berichten
  • 157 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 maart 2009 - 09:40

"Wij" gebruiken al een hele tijd methanol (water/methanol gradiŽnt). Gaat erg goed.
Moet wel zeggen dat het hier over een UPLC-MS/MS en een HPLC-MS/MS systeem gaat.

Het enige waar "wij" nog ACN voor gebruiken is de extractie.

bteunissen

bteunissen

• >1k berichten
  • 1122 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 maart 2009 - 11:30

Ik heb het idee dat het acetonitril tekort niet zo erg te merken is voor de 'kleine consumenten' zoals laboratoria. Er zal maximaal een aantal liter ACN verbruikt worden op een groot analytisch/organisch lab en dat staat in geen verhouding tot hectoliters die in de industrie gebruikt worden. Ik verwacht dat vooral de grote industrie het tekort zal merken. Voor zolang het nog duurt.

kippenborst

kippenborst

• >100 berichten
  • 180 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 maart 2009 - 12:52

ikzelf denk ook dat het tekort wel mee zal vallen.
zolang er nog acrylonitriel wordt gemaakt zal er ook acetonitile zijn. en als er meer vraag is naar acetonitriel dan kan het ook wel op een andere wijze gemaakt worden. het is gewoon een kwestie van vraag en aanbod. en dan vooral ook wat men bereid is te betalen. Nu betaal je voor een "afval" product en zometeen wellicht voor een standaard synthese product.

GemieMackmora

GemieMackmora

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 maart 2009 - 15:38

is dat ongeveer hetzelfde als alternatieve energie??

hoe duurder de standaard brandstoffen (gas, benzine, diesel) worden hoe meer rendabel het wordt om alternatieve energie te produceren. Na een tijdje zijn de produceer prijzen lager geworden dan de "normale" brandstof prijzen.

ik weet alleen niet ofdat er een andere manier is om acetonitriel te maken is. behalve bijproduct manier.

maar ik gebruik ook methanol.

Vitamietje

Vitamietje

• >25 berichten
  • 36 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 maart 2009 - 13:00

Methanol?

Dank, maar daar was ik wel al op gekomen...

[|:-)]

Vitamietje

Vitamietje

• >25 berichten
  • 36 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 maart 2009 - 13:01

Heb je Biosolve al geprobeerd in valkenswaard
Deze firma produceerd Acetonitril zelf in Israel en verkopen het onder andere door aan Merck.

Biosolve is stukken goedkoper dan Merck

Bij Merck betaal je voor 2,5 liter HPLC kwaliteit ongeveer 200 euro en bij Biosolve rond de 40 euro

voor telefoonnummer zie www.biosolve.nl

Ik heb Biosolve. Het merk is niet het probleem maar de levering!

Vitamietje

Vitamietje

• >25 berichten
  • 36 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 maart 2009 - 13:03

"Wij" gebruiken al een hele tijd methanol (water/methanol gradiŽnt). Gaat erg goed.
Moet wel zeggen dat het hier over een UPLC-MS/MS en een HPLC-MS/MS systeem gaat.

Het enige waar "wij" nog ACN voor gebruiken is de extractie.

Dat ga ik nu ook proberen. Het betreft UPLC/MSMS en wel met Hilic. Hierbij werk ik met ca. 90/10 AcN/MeOH. Hopelijk gaat het goed met 100% MeOH en is het hopelijk alleen een kwestie van een langere runtijd... :cry:

Vitamietje

Vitamietje

• >25 berichten
  • 36 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 maart 2009 - 13:06

Ik heb het idee dat het acetonitril tekort niet zo erg te merken is voor de 'kleine consumenten' zoals laboratoria. Er zal maximaal een aantal liter ACN verbruikt worden op een groot analytisch/organisch lab en dat staat in geen verhouding tot hectoliters die in de industrie gebruikt worden. Ik verwacht dat vooral de grote industrie het tekort zal merken. Voor zolang het nog duurt.

Ik moet je teleurstellen v.w.b. je "idee". Als jij mij een leverancier kan geven die me direct 20-50L AcN (HPLC grade of hoger) kan leveren dan hoor ik het graag [!]

Vitamietje

Vitamietje

• >25 berichten
  • 36 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 maart 2009 - 13:09

ikzelf denk ook dat het tekort wel mee zal vallen.
zolang er nog acrylonitriel wordt gemaakt zal er ook acetonitile zijn. en als er meer vraag is naar acetonitriel dan kan het ook wel op een andere wijze gemaakt worden. het is gewoon een kwestie van vraag en aanbod. en dan vooral ook wat men bereid is te betalen. Nu betaal je voor een "afval" product en zometeen wellicht voor een standaard synthese product.

Volgens mij niet helemaal juist. Als ik goed geinformeerd ben, wordt AcN "gewonnen" uit met name de productie van kunstoffen die in de auto-industie geproduceerd worden. Aangzien de auto-industie aan diggelen ligt heeft dit direct gevolgen voor de AcN productie.

hendrykes

hendrykes

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 april 2009 - 20:36

Tekort? Kijk eens op www.Acetonitrile.com

Veranderd door hendrykes, 01 april 2009 - 20:37

kippenborst

kippenborst

• >100 berichten
  • 180 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 april 2009 - 08:35

Volgens mij niet helemaal juist. Als ik goed geinformeerd ben, wordt AcN "gewonnen" uit met name de productie van kunstoffen die in de auto-industie geproduceerd worden. Aangzien de auto-industie aan diggelen ligt heeft dit direct gevolgen voor de AcN productie.

hoezo niet juist??

je kan AcN ook synthetiseren door middel van ammonolyse van azijnzuur. (dus ammonia er op zetten)
dit gebeurt bij hoge temperaturen. Maar het gaat wel. Dus is een kwestie van vraag en aanbod. als nu de kunststofproductie stil komt te vallen en er dus op de afval-manier (of productie, ligt eraan hoe je het bekijkt) geen AcN meer is. dan zal de prijs langzaam gaan stijgen. en op een gegeven moment zal de manier van de ammonolyse van azijnzuur rendabel gaan worden. is een kwestie van vraag en aanbod lijkt me.

Het is hetzelfde als water eigenlijk. dat zou je puur theoretisch ook kunnen produceren door H2 met O2 te laten reageren. Als de prijs van water maar genoeg stijgt zal dit een rendabel proces worden.
(al lijkt me dit wel heel heel sterk, maar ja gaat om het idee)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures