FLASHDESTILLATIE

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 13

FLASHDESTILLATIE

hey

eventjes een vraagje

ik ben bezig met mijn eindwerk organische chemie. En tijdens de proef loopt er een jury rond. Ik was een flash destillatie aan het uitvoeren van diëthylether en furfurylalcohol en de vraag was wat er zo speciaal was aan de destillatie en het verschil tussen een gewone en een flash destillatie

ik zou graag tegen de volgende labo les (donderdag) het antwoord willen weten

alvast bedankt

mvg mohamed

Berichten: 1.379

Re: FLASHDESTILLATIE

Mohammed, hoewel ik zelf nooit een flash-destillatie heb uitgevoerd ben ik er wel ooit bij betrokken geweest. Een flash- destillatie met periodiek verlaagde druk zou energetisch het meest gunstig zijn. De grote belangstelling ervoor kwam uit de technologie van het destilleren van zeewater om drinkwater te maken in tropische gebieden.

Dit moet energetisch zo efficient mogelijk gebeuren om het betaalbaar te houden.

Mijn vraag aan jou is: Speelt de benodigde energie een rol bij de destillatieprocessen waar je mee bezig bent? En kun je de werkwijze hier voor ons kort uitleggen?
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 13

Re: FLASHDESTILLATIE

Het mengsel van furfurylalcohol en diëthylether (gebruikt als extractiemiddel) moeten we onderwerpen aan een flash destillatie.

Dit doen we door dit in een toevoegtrechter te brengen die op een destillatiekolf staat. en dan wordt het mengsel beetje per beetje toegevoegd en over gedestilleerd

maar ik heb ook informatie gevonden een flash destillatie afhankelijk is van de druk. Maar dit wordt gewoon onder atmosfeerdruk uitgevoerd.

Berichten: 42

Re: FLASHDESTILLATIE

In het geval van continue destillatie wordt de voeding onder hoge druk en temp in de destillatie toren gebracht (waar de druk lager is) en het grootste deel verdampt.

Maar jij doet waarschijnlijk een batch destillatie.

Volgens mij is het verschil tussen een normale- en flash destillatie, dat bij normale destillatie de vloeistof langzaam aan het koken wordt gebracht. Bij flash destillatie wordt een klein deel in de kolf gevoerd (die warm is) waardoor een deel gelijk verdampt.

Ik denk dat je goed moet nadenken over de temperatuur van de kolf. Te koud en er verdampt niets, te warm en alles verdampt en heb je niets gescheiden.

Deze vorm is een zeer eenvoudige methode (geen schotels of gepakte bedden nodig) en geeft een grove scheiding en werkt goed bij mengsels met een grote relatieve vluchtigheid. En dat is bij jou wel aan de orde.

Berichten: 13

Re: FLASHDESTILLATIE

deze uitleg klopt

ik heb de proef al uitgevoerd, en vanaf het moment dat er een beetje wordt toegevoegd vanuit de toevoeg trechter , destilleerde diëthylether al over.

dank u wel

mohamed

Reageer