Aantonen anorganisch en organisch fosfaat

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Aantonen anorganisch en organisch fosfaat

Hallo,

Ik ben op zoek naar een methode om de verhoudingen van organisch en anorganisch fosfaat (in bijvoorbeeld mest of digestaat) aan te tonen.

Bij de meeste bronnen die ik kon vinden wordt gebruik gemaakt van aannames, maar ik vroeg me af of hier ook betrouwbare analysemethoden voor bestaan.

Mvg,

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Aantonen anorganisch en organisch fosfaat

Ik ken alleen de bepaling van ortho-fosfaat en de bepaling van totaal fosfaat. Bij deze laatste wordt ook ortho-fosfaat bepaald, maar worden alle fosforverbindingen door een destructie met zwavelzuur eerst omgezet naar ortho-fosfaat.

Het verschil is niet helemaal gelijk aan 'organisch gebonden fosfaat', tenzij je aanneemt dat er in mest of digestaat geen elementair fosfor, fosfiet en hypofosfiet aanwezig is.

Wat mij overigens wel een betrouwbare aanname lijkt.

Berichten: 2

Re: Aantonen anorganisch en organisch fosfaat

Misschien had ik het niet helemaal goed omschreven.

Ik ben bekend met de fosfaat totaal en ortho-fosfaat analyses. Ortho-fosfaat echter is voor zover ik weet opgelost fosfaat (PO4), ofwel biologisch beschikbaar fosfaat.

(beetje vage term vind ik trouwens, wordt gebruikt in chemie/biochemie/(micro)biologie/ecologie, over het algemeen voor van alles en nog wat. Ik ken ortho wel van benzeen, maar zie niet in hoe dit slaat op een fosfaatverbinding.. Volgens wikipedia kan het ook slaan op de meest gehydrateerde vorm van een zuur, wat me in dit geval de betekenis lijkt)

Organische fosfaten zijn bijvoorbeeld fytaat, nucleïnezuren en fosfolipiden.

Anorganische (minerale) fosfaten zijn bijvoorbeeld struviet, apatiet, monoammoniumfosfaat, etc.

Wat ik me afvraag is of er een methode bestaat om het aandeel van deze beiden aan te tonen, dus zeg maar een verdere onderverdeling van fosfaat-totaal in organische/anorganische fractie.

Berichten: 8

Re: Aantonen anorganisch en organisch fosfaat

Sorry voor de grote bump van deze oude thread, maar mij is het verschil ook niet helemaal duidelijk.

Normaal gesproken zou je 4 verschillende eindgroepen aan 1 binding of atoom moeten hebben om ortho en para orientatie te krijgen.

Dat lijkt mij onmogelijk met fosfaat, vooral als je het in water oplost, zoals wij. Iemand een idee?

@ Rienus: Het bedrijf Nalco meet ook ortho en totaal fosfaat (onder andere in monsters van ons koelwater)

Reageer