[scheikunde] roulerd practicum

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

[scheikunde] roulerd practicum

hallo

ik moet voor scheikunde een practicum doen over evenwicht zwak zuur.

ik heb daarover de volgende vraag die ik niet kan beantwoorden.

ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen ik weet niet of er nog extra info voor nodig is om de volgende vraag te beantwoorden.

leg uit op welke principe de bepaling gaan doen is gebaseerd?

alvast bedankt voor je hulp

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] roulerd practicum

Welke bepaling moet je dan gaan doen?

Berichten: 7

Re: [scheikunde] roulerd practicum

we moeten de evenwichtsconstante bepalen van HB + H2O <--> H3O+ + B-

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] roulerd practicum

En hoe ga je dat doen? Zou je even alle informatie willen geven die je hebt? Dat is namelijk makkelijker dan alles uit je te moeten trekken.

Berichten: 7

Re: [scheikunde] roulerd practicum

Ik moet door middel van een pH-meter de molariteit van H3O+ in evenwicht meten, en hierdoor zou ik ook de [B-] moeten weten. Vervolgens moet ik met een titratie de opgeloste hoeveelheid zuur [HB] vaststellen.

misschien dat dit genoeg is?

Verder had ik nog een klein vraagje:

waarom de concentraite van het water vrijwel constant blijft?

alast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] roulerd practicum

Klopt, als je de hoeveelheid H+ weet, en je ervanuit mag gaan dat die van 1 zuur afkomstig zijn, betekent dat automatisch dat [H+] = [B-]. De pH die je meet kun je dan omrekenen naar [H+]. En als je dan ook nog titreert om [HB] te weten te komen, kun je de evenwichtsvergelijking invullen en vanuit daar de Ka en pKa berekenen. Het principe is dus titreren van een zwak zuur met een sterke base.

De waterconcentratie blijft absoluut gezien niet gelijk. Maar stel dat je met 100 ml water werkt, waarin intotaal 0,1M zuur is opgelost, dan is dat opgelost in 100 ml * 1 g/ml = 100 g. 100g / 18 g/mol = 5,6 mol water. Dan verandert de hoeveelheid water dus niet echt hè ;)

Berichten: 7

Re: [scheikunde] roulerd practicum

oke bedankt, maar eignlijk kun je dus zeggen dat de molartieit van water zo hoog is dat deze vrijwel constant is in vergelijking met de H3O+, B- en HB?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] roulerd practicum

Juist, in verhouding zal die zich namelijk niet veel aantrekken dat er 5,6-x mol water overblijft, waar x maximaal 0,1 is in dit voorbeeld.

Berichten: 7

Re: [scheikunde] roulerd practicum

ik had nog een klein vraagje

wat is de eenheid van K zuur

Berichten: 7

Re: [scheikunde] roulerd practicum

Kzuur heeft toch geen eenheid?

Kan iemand mij vertellen wanneer er tijdens de titratie sprake is van een buffer(opl), ik dacht tijdens de kleuromslag? En of deze titratie endo/exotherme was? Of kan ik daar door middel van een proef achter komen?

Alvast bedankt!!!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] roulerd practicum

Je maakt inderdaad een buffer als je een zwak zuur neutraliseert met een sterk zuur. Bij azijnzuur bijvoorbeeld, maak je uiteindelijk een azijnzuur:natriumacetaatkoppel als je dat met natronloog neutraliseert.

Kz heeft geen eenheid, omdat je die kwijtraakt als je concentraties op elkaar deelt. De buffer is gebroken op het moment van de kleuromslag, omdat dan AL het zwak zuur is geneutraliseerd. De beste buffer vind je op 50% van de neutralisatie. Laat dat net de pH geven zijn waar de pKz van dat zuur zit als je met een 1M oplossing van dat zuur begon. ;)

Berichten: 7

Re: [scheikunde] roulerd practicum

Bedankt!

en de reactie tijdens de titratie is toch endotherm omdat je een base toevoegt?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] roulerd practicum

dyon schreef: Bedankt!

en de reactie tijdens de titratie is toch endotherm omdat je een base toevoegt?
Dat heeft er niet veel mee te maken. Als je vaste natronloog toevoegt aan water, wordt dat water gloeiend heet. Je voegt hier toch een base toe.

De reactie is exotherm, omdat je hier geen extra warmte moet toevoegen om de reactie te laten verlopen. Maar om dit zeker te weten, moet je er de volgende keer gewoon een thermometer instoppen ;)

Reageer