Cyanideontgifting

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 252

Cyanideontgifting

Een klassieke methode om cyanide te ontgiften in een afvalwaterstroom is oxidatie met NaOCl bij pH>10. Er wordt dan uiteindelijk NaOCN gevormd + NaCl. De reactie wordt gestuurd door een redoxmeting.

In zulk proces wordt op dit moment de redoxmeting uitgevoerd met een Ag-elektrode tov een Ag/AgCl referentiesysteem die via een zoutbrug verbonden zijn. Omdat deze opstelling praktisch veel onderhoud vergt wordt uitgekeken naar een gecombineerde pH/redoxelektrode met een polymeerelektroliet (ook Ag/AgCl systeem). Deze elektrodes zijn enkel verkrijgbaar met Pt als meetelektrode voor de redoxmeting. Nu stellen we vast dat de Pt elektrode niet (goed) reageert, of toch niet zoals de Ag elektrode. Hieronder enkele resultaten van metingen met beide elektrodes in een gekende redoxoplossing van 220mV (FE(II)/Fe(III)-koppel, een blanco en 2 standaarden CN- zoals aangegeven in de tabel.

Pt-el Ag-el

Redox buffer 220mV : 250 166

0% CN : 105 -73

1 mlCN /l : 100 -251

10 ml CN /l : 90 -330

process : -10 -188

Er rijzen nu enkele vragen:

1) Is het normaal dat de Ag elektrode slechts 166 mV meet in de 220mV standaard? Naar mijn mening is het potentiaalverschil dat je meet tov een Ag/AgCl ref.systeem onafhankelijk van het gekozen metaal als meetelektrode (Ag of Pt)

2) Lijkt het normaal dat je met de Pt-elektrode slechts 10mV verschil meet tussen de oplossingen met 1 en 10 ml CN- ?

3) Kan het zijn dat het Ag van de elektrode reageert of een complex vormt met het cyanide in de oplossing of afvalwater? Indien ja, kan dit de oorzaak zijn van de potentiaalverschillen (-251 en -330mV) in de standaarden?

Als er inderdaad interactie is tussen de Ag-elektrode en het cyanide, en de Pt-elektrode meet correct, vrees ik dat er een probleem is met de processturing en veronderstelt men dat er cyanide verwijdert wordt maar is dit in werkelijkheid niet zo.

Kan iemand hierover iets zinvol vertellen?

Berichten: 23

Re: Cyanideontgifting

Redox potentialen moeten worden gemeten met een Pt electrode. Het is waarschijnlijk dat er ionen in de oplossing zitten die reageren met zilver van de electrode en daarmee een afwijking op de redoxpotentiaal geven. Voorbeelden van ionen die reageren met en zilver electrode zijn Cl-, CN- en S2-.

Omdat een Pt electrode redox potentialen meet is het belangrijk dat er een koppel is. In een standaard van cyanide is niet direct een redox koppel aanwezig dus 10 mV is nog aan de hoge kant voor het gevonden signaal verschil.

De zilver electrode reageert met het cyanide in de oplossing. De electrode wordt daarbij langzaam opgelost. Hierbij wordt een potentiaal verschil verkregen.

Als er voldoende NaOCl wordt gebruikt is het reactie product niet NaOCN maar, bij voldoende lange reactie tijd, N2 en CO2

Berichten: 252

Re: Cyanideontgifting

Ik vermoedde dit al. Bedankt voor deze bevestiging. Het is niet echt mijn probleem maar dit betekent dus dat er ergens in de Benelux al jaren cyanides geloosd worden zonder zuivering ...

Reageer