Springen naar inhoud

Transformeren van stroom

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 17 april 2004 - 21:24

Hallo,

Misschien kan iemand mij beter uitleggen wat een transformator precies doet opdat ik de werking ervan misschien beter kan begrijpen. Ik heb altijd geleerd I = U/R ... Oftewel, een hoger voltage zorgt voor een grotere stroomsterkte binnen het circuit. Bij het transformeren moet het vermogen constant blijven (afgezien van verlies). Dus P = U * I. Stel je transformeert de spanning omhoog, dan moet I dus omlaag toch? Conflicteert dit niet met de I = U/R formule? Een hogere spanning resulteert nu namelijk in een lagere stroomsterkte (mits ik het goed heb begrepen). Of is er een soort extra weerstand die optreedt bij het transformeren waardoor de hogere spanning weer wordt 'gecompenseert' door een hogere weerstand?

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik niet begrijp. In ieder geval alvast bedankt voor enige reacties.

Groeten, Wilfred

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 april 2004 - 10:41

Het is wel duidelijk wat je niet begrijpt, maar niet duidelijk waarom je dat niet bereikt.

Zelf kom je met de formule P=U*I
Ofwel, als P constant is en U gaat omhoog, dan moet I toch omlaag gaan?

12 = 4*3, 12 = 2*6. U is omlaag gegaan, I omhoog, P is constant gebleven.

U=I*R is niet van belang want je wilt niet de spanning over een weerstand berekenen.

• Gast

Geplaatst op 23 augustus 2004 - 20:07

Hallo,

Ook de weerstand wordt getransformeerd:

R=U/I. P=U*I=constant. Stel je hebt een trafo 10:1, deze zet 240V om naar 240/10=24V. Omdat P=constant, krijg je bij 24V, 1A een stroom van 1/10 A bij 240V. Dus: Usec=Upri/10 en Isec=Ipri*10.

R=U/I, dus Rpri=Upri/Ipri en Rsec=(Upri/10) / (Ipri*10) = (Upri/Ipri) / (10^2). De weerstand wordt met het kwadraat van de verhouding getransformeerd; Deze eigenschap is handig bij bijv. audio en hoogfrequent transformators.

Voorbeeld, een 800 Ohm speaker op een 8 Ohm versterker aansluiten via een wortel(800/8)=10 (:1) trafo.

Groet,

SdK

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures