Waterstofperoxyde in de vijver

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 10

Waterstofperoxyde in de vijver

Goeiedag,

Ik ben nieuw hier, op jullie erg knappe forum.

Ik weet niet of ik hier uit het niets en als chemie-leek welkom ben, maar ik kan maar proberen.

Ik verdiep me zover mogelijk in het vijver gebeuren, in het bijzonder in het houden van koi. Waterkwaliteit is onze eerste zorg en daar komt veel chemie bij kijken.

Hiervoor zijn de ozoninstallaties sterk in opmars, maar deze kosten helaas vele duizenden euro's.

Anderzijds gebruiken we kaliumpermanganaat om eencellige parasieten te doden. Om te ontkleuren gebruiken we waterstofperoxide.

Nu maak ik volgende bedenking: Heeft waterstofperoxyde niet een vergelijkbare werking als ozon?

Zoja, is het dan bruikbaar om water te zuiveren of nitriet om te zetten in nitraat?

En heeft waterstofperoxyde steeds kaliumpermanganaat nodig als katalysator, of is het opzichtzelf ook bruikbaar?

Zou door gebruik van h2O2 het zuurstofgehalte in het water stijgen? Ook dit is een zeer belangrijke factor.

Het watervolume betreft 43 m³.

Alvast hartelijk dank voor het lezen van mijn vraag, en hopelijk komt er een antwoord.

Groetjes,

Dirk
Wordt bewust!

Berichten: 252

Re: Waterstofperoxyde in de vijver

Ik ken niks van vijvers en vissen.

Waterstofperoxide is tot op zekere hoogte vergelijkbaar met ozon. Beide verbindingen zijn sterk oxiderend (net als kaliumpermanganaat overigens). Daaronbovens zijn ze beide niet zo stabiel en ontbinden dus snel waarbij een vrij zuurstofradicaal (zeer reactieve vorm van zuurstof) ontstaat (dit zorgt trouwens voor de oxidatie en dus voor de desinfectie en eventueel ontkleuring). Als alle oxideerbare stoffen met die vrije radicalen gereageerd hebben, wordt gewone zuurstof gevormd zodat je zuurstofconcentratie in je vijver zal toevemen.

Ik weet niet of het gebruik van kaliumpermanganaat aangewezen is. Het is sterk oxiderend, net zoals peroxide en ozon, dus dit is volgens mij geen meerwaarde. Daarenboven breng je mangaan (welliswaar gebonden aan zuurstof) in je water. Ik kan me voorstellen dat dit voor waterplanten en andere waterdieren niet zo gezond is.

Berichten: 10

Re: Waterstofperoxyde in de vijver

Dank je Deevee voor je uitleg.

Kaliumpermanganaat is algemeen gekend in de koiwereld, aangezien iedere koi wel eens last krijgt van parasieten. Zelfs de veeartsen schrijven het voor. De concentratie is +/- 2 à 3 gr/1000 liter en na 8 uur wordt er aardig wat water ververst (+/- 20 %). De reden zal de mangaan zijn, waarschijnlijk.

Het is volgens mij nog een van de minst schadelijke middelen om de parasieten te lijf te gaan, maar dat het niet onschadelijk is, wil ik wel geloven.

Zou volgende opstelling verantwoord zijn, of speel ik chemisch/biologisch met vuur?:

Ik druppel waterstofperoxide in het water, waar geen vissen bij kunnen. Ik laat dit water een plantenfilter passeren (heeft steeds een hoge organische balasting) zodat het spul zeker volledig gereageerd heeft alvorens het bij de vissen komt.

Ik controleer de zuiverheid van het met een redoxpotentiaalmeter om de vissen niet te verbranden.

Mij lijkt dit mogelijk, en niet eens zo gevaarlijk, mits niet te overdrijven, natuurlijk.

Of bouw ik zo gevaarlijke reststoffen op , zoals bv. met kaliumpermanganaat?

Nogmaals dank voor de info.

Mocht er nog iemand wat tijd vinden om te reageren, zou ik erg apprecieren.

Groetjes,

Dirk
Wordt bewust!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Waterstofperoxyde in de vijver

Ozon heeft het voordeel dat de reactieproducten water en zuurstof zijn.

Waterstofperoxide heeft wat dat betreft een nadeel. Bij de afbraak van organisch materiaal wordt het water basischer: bij zuurder water dan neutraal snoept het H2O2 H+-ionen weg als het organische verbindingen oxideert en is water het reactieproduct. Bij basischer water dan neutraal is OH- het reactieproduct bij die oxidatie. In beide gevallen wordt het water door de oxidatiereactie meer basisch.

Ik zou het gereinigde water niet zo zondermeer bij de vissen terugzetten, maar eerst neutraliseren. De vraag is alleen met welk zuur.

Naast het basischer worden van het water zorgt waterstofperoxide ook voor een toename van de zuurstofconcentratie. Dit komt door de zelfontleding van waterstofperoxide in water en zuurstof en is een reactie die optreedt naast de afbraak van organisch materiaal.

Zelf heb ik een aquarium (100 L water) waarin ik dagelijks 5 - 10 ml 3 % waterstofperoxide schenk. Ik doe dat ter bestrijding van blauwalg, vooral in de zomer als het buiten 30 °C of meer wordt. Maar je kunt na een aantal dagen duidelijk zien dat de pH-waarde langzaam oploopt (hogere pH is basischer water).

Er zit ook een risico aan: ik ben één keer 10 vissen kwijtgeraakt omdat ik, naar ik vermoed, twee keer waterstofperoxide op één dag had toegevoegd. Ze waren binnen een kwartier dood en ook de overlevenden vonden het duidelijk niet leuk :oops: .

Ik vertel dit omdat er aan de toevoeging van waterstofperoxide een risico kleeft: het moet echt zijn weggereageerd voordat het gereinigde water terug de vijver inloopt. Kaliumpermanganaat kun je tenminste nog enigszins zien (aan de paarse kleur), maar waterstofperoxide niet.

Berichten: 10

Re: Waterstofperoxyde in de vijver

Hoi Marjan,

Het is geen speelgoed dus.

de Ph is inderdaad een belangrijke factor. deze zit meestal al ergens tussen de 8.5 en 9 in mijn vijver, dus reeds aan de hoge kant.

Ik doelde voor mijn vijver wel op een veel lagere dosering van waterstofperoxide. Ik schrik een beetje van de 10 ml per dag, die u toevoegd. Zo hoog durf ik niet gaan.

Dank voor je uitgebreide uitleg.
Wordt bewust!

Berichten: 374

Re: Waterstofperoxyde in de vijver

9 lijkt me best hoog voor een vijfer...

Berichten: 2.337

Re: Waterstofperoxyde in de vijver

9 is al relatief basisch maar kan zeker voorkomen hoor. Dat is nogal plaats afhankelijk denk ik. (Kalksteenbodem enzo?)

Ik denk dat die zuurstofstijging in je vijver van dat waterstofperoxide verwaarloosbaar is. De temperatuur bijvoorbeeld gaat al een veel grotere invloed geven op de oplsobaarheid van zuurstof in je water.

Berichten: 10

Re: Waterstofperoxyde in de vijver

Ik denk dat die zuurstofstijging in je vijver van dat waterstofperoxide verwaarloosbaar is. De temperatuur bijvoorbeeld gaat al een veel grotere invloed geven op de oplsobaarheid van zuurstof in je water.
Daar kan je gelijk hebben. En net als de temperaturen wat hoger worden (15 graden en meer) zou ik het water willen zuiveren met h2o2. Dus voor de zuurstof hoef ik waarschijnlijk niet te doen, maar was ook niet de eerste doelstelling.

De zuivering zou dienen ter ondersteuning van het biofilter en niet ter vervanging ervan. Daarom de lage hoeveelheid van toediening.

Alvst dank voor jullie antwoorden. Zeer leerrijk voor mij.
Wordt bewust!

Reageer