Equivalentiepunt precies bepalen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 10

Equivalentiepunt precies bepalen

Hoy

Ik heb een vraagje bij een proef met citroenzuur kom ik bij een titratie met NaOH de volgende resultaten uit : toegevoegd NaOH tot kleuromslag : 0,0240 l

Conc NaOH : 0,01 mol/l , conc Citroenzuur : 0,010 mol/l en Vcitroenzuur 0,100l .

Als je weet dat de reactie : C6H8O7 + 3 NaOH => C6H5O7(3-) + 3 Na(+) + 3H2O heeft .

Hoe bereken je hier dan het precieze equivalentiepunt uit ?

Alvast bedankt bij voorbaat

number4

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Marjanne: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 243

Re: Equivalentiepunt precies bepalen

Wanneer 0,024L (voor het gemak zeggen we 24,0 mL) bij de oplossing is getitreerd, is dus 24,0 mL * 0,01M = 0,24 mmol toegevoegd. Aangezien het natronloog in de verhouding 3 op 1 reageert met citroenzuur, is er dus 0,24/3 = 0,08 mmol citroenzuur aanwezig in de oplossing!

Ik denk dat je nu verder zelf wel kan uitrekenen wat de concentratie precies is :lol:

Berichten: 10

Re: Equivalentiepunt precies bepalen

ok merci

Berichten: 10

Re: Equivalentiepunt precies bepalen

Nee het lukt me niet , ik weet niet hoe ik het verder in de formule pH = 14 + log [OH-[/SUB]] moet krijgen .

Kan iemand me nog verder helpen bij deze oefening ?

Bedankt

Number4

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Equivalentiepunt precies bepalen

Die heb je niet nodig. Welke indicator heb je trouwens gebruikt? Citroenzuur heeft namelijk 3 protonen die hij af kan staan, dus ook 3 equivalentiepunten. Je gaat naar 1 van deze punten kijken, afhankelijk van welke indicator je kiest.

Berichten: 10

Re: Equivalentiepunt precies bepalen

De indicator was fenolfaleine

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Equivalentiepunt precies bepalen

Goed, die slaat dus om tussen pH 8-10. Citroenzuur heeft 3 pKz-waarden:

pKz1: 3,15

pKz2: 4,77

pKz3: 6,40

Kz1 = [C6H7O7-] * [H+] / [C6H8O7]

Kz2 = [C6H6O72-] * [H+] / [C6H7O7-]

Kz3 = [C6H5O73-] * [H+] / [C6H6O72-]

Als bij pH = 8 de kleur omslaat naar kleurloos, is in dit geval alle citroenzuur volledig geneutraliseerd. Dit betekent dat elke mol citroenzuur die je had, gereageerd heeft met 3 mol loog. Zou je als indicator dimethylgeel hebben gebruikt, die omslaat tussen pH 3-4, dan had je moeten rekenen met een verhouding 1:1 ipv 1:3.

Zoals Mark J al zei, had je 0,24 mmol loog nodig om al het citroenzuur te neutraliseren. Hoeveel mol citroenzuur had je dus als 3 mol loog nodig is om 1 mol citroenzuur te neutraliseren?

Berichten: 10

Re: Equivalentiepunt precies bepalen

0,24 mmol / 3 = 0,08 mmol natronloog nodig om 1 mol citroenzuur te neutraliseren

Ja kverstaat denk ik :D

Merci

Reageer