Guanine kristallen?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 29

Guanine kristallen?

Hey,

Ik moet voor mijn laatste jaar een eindwerk maken, hierin komt de zwemblaas ter spraken. Nu heb ik een vraag bij het vetgedrukte in onderstaand stuk uit mijn eindwerk.
2.1.6 Zwemblaas

Opmerkelijk bij straalvinnige vissen (bezitten been- of hoornachtige structuren in de vinnen) is de zwemblaas. Dit orgaan is een luchtdichte flexibele blaas gevuld met gas. Hij ligt boven in de buikholte vlak onder de ruggengraat, zie figuur. De wanden van de zwemblaas zijn gasdicht door het grote gehalte aan guanine kristallen. De zwemblaas stelt de vis in staat om zijn massadichtheid voortdurend aan te passen en het lichaam op de gewenste diepte te houden zonder dat de vis verder energie hoeft te verbruiken met zwem-bewegingen. De samenstelling van het gas in de blaas varieert. Diepzeevissen kunnen hun zwemblaas alleen vullen met behulp van de gasklier en hebben dan ook hoge gehaltes zuurstof in hun zwemblaas.

Bij vissen in ondiep water komt de gassamenstelling overeen met die van de atmosferische lucht. De zwemblaas heeft bij jonge dieren nog een opening naar de darm, bij hoger ontwikkelde vissen, de physoclisten (zoals de baarzen) verdwijnt deze verbinding, maar bij pysostome vissen (zoals snoek) blijft ze open. Als de larve van een vis net uit het ei zijn gekomen blijven ze vaak nog even passief aan planten hangen, maar zodra ze gaan zwemmen is het essentieel voor ze om wat lucht in te slikken om de zwemblaas te vullen. Pysostome vissen vergroten het volume van de zwemblaas door wat lucht in te slikken, die door een luchtkanaal in de zwemblaas geperst kan worden.

Omdat de baars niet snel wisselt van diep naar ondiep water, heeft hij geen voorziening nodig die een snelle drukaanpassing in de zwemblaas mogelijk maakt. Baarzen die op grote diepte omhoog gehaald worden, vertonen een opgezette zwemblaas. Als het omhooghalen te snel gebeurt kan dit fataal aflopen.

De zwemblaas is bij sommige vissen, met name zoetwatervissen als de karper en de meerval via het orgaan van Weber verbonden met het middenoor. Dit bevordert het gehoor en kan ook als druk- en dieptemeter gebruikt worden doordat vormveranderingen van de zwemblaas direct overgebracht worden naar de gevoelige zintuigcellen van het middenoor.
Dus wat is er speciaal aan die guanine kristallen? Waarom zorgt het ervoor dat het gasdicht is?

Alvast bedankt,

Dieter

Berichten: 29

Re: Guanine kristallen?

Niemand die weet wat er speciaal is aan de guanine kristallen? :cry:

Re: Guanine kristallen?

Na wat leeswerk op het internet kom ik tot het volgende:

De wanden van de zwemblaas zijn cellen die permeabel zijn voor gassen, worden minder permeabel door guaninekristallen die niet of in ieder geval veel minder permeabel zijn als een soort schubben op de binnenkant van de cellen te laten groeien.

Het "gasdicht zijn" is niet een eigenschap die voorbehouden is aan guaninekristallen

Een plaatje van een guanine kristal.

http://www.laserfocusworld.com/articles/en...d=lfw&id=272557

Reageer