[scheikunde] Kristalwaterbepaling Mohr's zout

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 25

[scheikunde] Kristalwaterbepaling Mohr's zout

hoi mensen,

eerste keer dat ik hier post.:)

ik heb hier wel al een aantal handige dingen gevonden.

mijn vraag gaat, zoals de titel laat weten, over een kristalwaterbepaling van Mohr's zout.

ik heb er al een aantal topics over gelezen, maar geen enkele van die gaf duidelijk antwoord op enkele van mijn vragen.

opdracht beschrijving:

Pipetteer 10.00 mL bekende Mohr's zout oplossing in een titreerkolp. voeg ± 10 mL zwavelzuur 3 mol/L toe, Mohr's zout is (NH4)2Fe(SO4) . x H2O. Alleen het ijzer reageert.

titreer met de kaliumpermanganaatoplossing van proef 1. bij deze proef hebben we een [MnO4-] uitgekregen van 1,992 x 10-2 mol/L.

de opgaven hierbij waren:

1. geef de rv.

2. waarom gebruikt men voor het aanzuren zwavelzuur en geen zoutzuur of salpeterzuur.

3. bereken het aantal moleculen kristalwater in Mohr's zout.

4. bereken het massapercentage Fe2+ in Mohr's zout.

de dingen die ik gegeven had:

-4.1 gram Mohr's zout afgewogen

- concentratie permanganaat

-10.20 mL kaliumpermanganaat gebruikt.

opgave 1 is niet moeilijk: gewoon de 2 halfreacties en de totaalreacties uit BINAS halen.

opgave 2 weet ik niet. ik denk dat het iets zal zijn met dat het cloor of het nitraat zal reageren en neer zal slaan of zo.

opgave 3 is ook een probleem. ik snap de berekening wel, maar ik kom fout uit.

opgave 4 is dan logischerwijs ook een problem.

bij voorbaat dank,

Jules

PS. de sub- en superscipt functie snap ik nog niet helemaal, maar jullie snappen denk ik wel wat ik bedoel.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Kristalwaterbepaling Mohr's zout

2) Klopt inderdaad, en als een onbekende hoeveelheid permanganaat nog reageert met deze stoffen, kun je dan nog zeggen dat alleen het ijzer reageerde met het permanganaat.

3) Laat die berekening eens zien dan? Vergeet niet dat de hoeveelheid kristalwater die je in eerste instantie uitrekent met het verschil in massa geldt voor het aantal mol mohr's zout dat je gevonden hebt, niet voor 1 mol mohr's zout.

Berichten: 25

Re: [scheikunde] Kristalwaterbepaling Mohr's zout

oké dan, voor die alvast bedankt :)

10,20 mL 0,02 M MnO4- = 0,204 * 10-3 mol MnO4- = 1,02 * 10-3 mol Fe2+

1,02 * 10-3 mol Fe2+ = 10 * 1,02 * 10-3 = 1,02 * 10-2mol Mohr"s zout

(die factor 10 is volgens mij omdat we na homogenisering pipetteerden, waardoor de concentratie Mohr's zout met een factor 10 kleiner werd.)

((NH4)2Fe(SO4)2.xH2O) = 4,1gram

Dus dan is

1 mol (NH4)2Fe(SO4)2.xH2O = 4,1 / 1,02 * 10-3 = 402 gram

1 mol (NH4)2Fe(SO4)2 = 284 gram -

----------------

x H2O = 118 gram

x = 118/36 = 6.55.

dit klopt niet volledig.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Kristalwaterbepaling Mohr's zout

Getallen kloppen echter wel, al laat de nauwkeurigheid van de bepaling te wensen over (concentratie van het permanganaat niet in 4 significante cijfers gegeven, niet afgewogen tot op 4 significante cijfers, molmassa's niet nauwkeurig genoeg). Je dient hier naar onder af te ronden.

Berichten: 25

Re: [scheikunde] Kristalwaterbepaling Mohr's zout

conc permanganaat is toch wel in 4 sign cijfers? 1.992 x 10...

afweging hebben we niet zelf gedaan, we kregen een titreerkolf van de TOA met daarin het zout en erop geschreven 4.1 gram

welke molmassa's? die van H2O, dat was even niet zo heel belangrijk, want we wisten dat het toch niet zou kloppen.

nog suggesties?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Kristalwaterbepaling Mohr's zout

Djuul schreef: conc permanganaat is toch wel in 4 sign cijfers? 1.992 x 10...

afweging hebben we niet zelf gedaan, we kregen een titreerkolf van de TOA met daarin het zout en erop geschreven 4.1 gram

welke molmassa's? die van H2O, dat was even niet zo heel belangrijk, want we wisten dat het toch niet zou kloppen.

nog suggesties?
Nu geef je die concentratie ineens wel precies ;)

Even verrekenen:

MnO4- + 5 Fe2+ + 8 H+ --> Mn2+ + 5 Fe3+ + 4 H2O

Verhouding 1:5

Verbruik permanganaat-oplossing: 10,20 ml

Concentratie permanganaat-oplossing: 0,01992 mol/l

10,20 ml * 0,01992 mol/l = 0,0002032 mol permanganaat. Dit komt overeen met 0,0002032 mol * 5 = 0,001016 mol ijzer(II) en dus 0,001016 mol Mohr's zout.

Omdat er 10 verdund is (ik ga ervanuit dat je de 4,1 g MZ opgelost hebt in een kolf van 100,0 ml en er 10,0 ml uit gepipetteerd had) zit er 0,01016 mol MZ in de stockoplossing.

Molmassa MZ met kristalwater: 403,6 g/mol

Molmassa Mohr's zout zonder kristalwater: 284,0442 g/mol

Het verschil hiertussen is het aantal mol kristalwater per mol permanganaat.

403,6 g - 284,0442 g = 119,5 g.

119,5 g / 18,0148 g/mol = 6,63 mol kristalwater per mol permanganaat.

Ik zou volgens google namelijk een hexahydraat verwachten...

Berichten: 25

Re: [scheikunde] Kristalwaterbepaling Mohr's zout

juist!

dit hadden mijn partner en ik ook.. maar ik vind het raar dat we geen 6 watermoleculen krijgen.

we kunnen het natuurlijk wel zo inleveren, maar het staat denk ik wat beter als we ook het goeie antwoord hebben :)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Kristalwaterbepaling Mohr's zout

Of dat je erin verwerkt dat het 6 had moeten zijn en dat jullie op iets anders uitkomen, omdat blablabla. Zolang je fatsoenlijke conclusies kunt trekken is er niets aan de hand. Men kijkt niet meer naar het antwoord zodra je kunt aangeven wat er fout is gegaan en hoe je dat een volgende keer denkt te kunnen opvangen.

Berichten: 25

Re: [scheikunde] Kristalwaterbepaling Mohr's zout

oké, mooi :)

maar je weet niet hoe raar/kieskeurig/streng/gay/nietaardig mijn leraar scheikunde is. maar je hebt wel gelijk :)

het zal wel aan de nieuwe, mollige, vrouwelijke TOA liggen. dat zij het zout niet goed heeft afgewogen of zo.. :p

bedankt

Jules

Berichten: 25

Re: [scheikunde] Kristalwaterbepaling Mohr's zout

nog een dingetje.

dat massapercentage Fe2+, hoe bereken je dat precies?

is dat gewoon de totale molmassa van MZ pakken? iets van 397 (ongeveer volgens mij) en dan de molmassa van Fe (55.85 volgens mij). (55.85/397)*100 of wat?

bvd

Jules

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Kristalwaterbepaling Mohr's zout

Jep ;)

Berichten: 25

Re: [scheikunde] Kristalwaterbepaling Mohr's zout

Vielen Dank! :)

nog een ding wat eigenlijk niet in dit forum hoort, maar hoe werken de sup en superscript functies precies.. ? :P


Berichten: 25

Re: [scheikunde] Kristalwaterbepaling Mohr's zout

alweer bedankt :)

Reageer