waterstofcyanide neutraliseren

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 7

waterstofcyanide neutraliseren

Hallo,

Met het project op school willen wij een gist reductie doen waarbij we een extract van bittere amandelen moeten gebruiken als "emulsin".

Het enige probleem hiermee is dat daar waterstofcyanide in zit.

Mij vraag is nu hoe we dit kunnen neutraliseren, zodat het niet de lucht in geblazen wordt, of erger: mij longen.

alvast bedankt!

Berichten: 2.337

Re: waterstofcyanide neutraliseren

Het zou mij echt verbazen dat daar waterstofcyanide inzit, aangezien dat een gas is en een zeer zwak zuur gaat dat niet veel oplossen in je oplossing. Het ruikt wel naar amandelen maar zo zijn er meer stoffen. bv benzaldehyde.

Als het er toch inzit. Je oplossing aanzuren met een sterk zuur (onder de trekkast!)

Al het blauwzuurgas zou dan uit de oplossing moeten gaan. Natuurlijk gaat dat niet al te goed zijn voor je gistextract, terug neutraliseren met NaOH misschien maar dan si eht kwaad waarschijnlijk al geschied. 8-)

Berichten: 86

Re: waterstofcyanide neutraliseren

Cyanides worden omgezet door ze door een basische oplossing van hypochloriet te leiden. Ze worden dan naar cyanaat omgezet.

Re: waterstofcyanide neutraliseren

Verhitting zou het blauwzuur onschadelijk maken maar ik weet niet of dit ook werkt bij een extract, maar volgens mij worden de gehaltes in commerciele producten gecontroleerd om problemen te voorkomen. Ik zou bij de fabrikant navragen hoe het bij dit product zit.

Bittere amandelolie is een etherische olie die vrijwel helemaal uit benzaldehyde bestaat. Aangezien de olie ook altijd wat blauwzuur bevat wordt deze olie weinig gebruikt.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Amandel

Een rapport van het RIVM over bittere amandelen

RISICOBEOORDELING INZAKE CYANOGENE GLYCOSIDEN IN ABRIKOZENPITTEN

bron: http://www.vwa.nl/cdlpub/servlet/CDLServlet?p_file_id=12483

Gebruikersavatar
Berichten: 6

Re: waterstofcyanide neutraliseren

Een aantal jaar geleden ben ik als Fieldoperator werkzaam geweest bij een bedrijf waar men blauwzuur als bijproduct had. Dit werd gezuiverd en opgeslagen in een tank voor latere verwerking (vrijwel direct). Gezien het gevaar van deze stof stond naast deze tank een tank met een oplossing fosforzuur om. In geval van nood zou deze worden overgepompt om de tank blauwzuur te neutraliseren (gelukkig nooit gebeurd). Overigens is er een sterke amandelgeur waarneembaar als waterstofcyanide aan benzaldehyde gebonden is, dit is een van de stoffen die verder nog in de plant gemaakt werd, benzaldehydecyaanhydrine. Succes verder.
De natuurwet overheerst overal en leid tot bevruchting en word soms zwanger .

Reageer