Springen naar inhoud

Scheiding hemoglobine

• Log in om te kunnen reageren

kennytamsin

kennytamsin

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 maart 2009 - 13:25

Beste

Weten jullie soms hoe het komt dat genetische hemoglobinevarianten (Hb S, Hb E, Hb D, Hb C) kunnen interferen bij de analyse van geglycosyleerd hemoglobine (HbA1c) ?

Dank

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

kennytamsin

kennytamsin

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 maart 2009 - 18:51

Dank u wel voor het enthousiasme.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 maart 2009 - 19:09

Waar in ons contract stond dat we dag en nacht voor je klaar moesten staan? 8-[ En die reden voor interferentie lijkt me zelfs voor een biologie-leek als ik nogal duidelijk: de genetische varianten kunnen een deel van het glycolsyl overnemen van HbA1c. Berust je bepaling dus op het feit dat al het HbA1c geglycolyseerd moet zijn, en een deel is dat niet meer, dan klopt de bepaling dus niet.

Veranderd door Fuzzwood, 20 maart 2009 - 19:12

RubenM

RubenM

• >250 berichten
  • 336 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 maart 2009 - 12:32

Dit heeft niet zozeer te maken met het "overnemen" van glycosylgroepen. Deze zitten aan de N-terminale valine van de beta-keten van hemoglobine vast, en die wip je er niet zomaar af (juist daarom zijn ze bruikbaar als biologische marker).
HbA1c kan op verschillende manieren bepaald worden (HPLC, immunoassay, affiniteitschromatografie). Bij bepaalde chromatografische technieken kun je op interferentie stuiten; dit zit hem dan vooral in het feit dat HbS, HbE etc. op hetzelfde moment van de kolom afrollen. Dit is volgens mij echter meer een probleem bij HbA2-bepalingen (zoals bij verdenking op thalassemie) dan bij HbA1c, waarbij doorgaans de aanwezigheid van een glucosegroep voor voldoende retentie- of affiniteitsverschil zorgt.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures