[scheikunde] eigen onderzoek ( bacterien)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[scheikunde] eigen onderzoek ( bacterien)

ik zoek een leuk microbiologie onderzoek,

iets met bacterien

zelf had ik al iets met kruiden die antimicrobieel werken..

het mag en breed spectrum hebben,

van voedings middelen tot huid bacterien..

hoe vies is bla bla

heeft er iemand op school eens iets leuks uitgevoerd?

Berichten: 6

Re: [scheikunde] eigen onderzoek ( bacterien)

ow ja

ben nu aan het zoeken op de site van Wageningen Uni

Berichten: 11

Re: [scheikunde] eigen onderzoek ( bacterien)

Je zou kunnen onderzoeken welke micro-organismen van belang zijn bij waterzuivering? En welke er juist niet in mogen zitten (in het uiteindelijke drinkwater)

Als je zelf een zuivering installatie kunt bouwen(als je hiervoor de mogelijkheid hebt natuurlijk)

Kun je ook beoordelen of je een dergelijk systeem kunt maken waarin filtratie en microbiologische processen geoptimaliseerd kunnen worden, om zo "schoner" drinkwater of "goedkoper" drinkwater te kunnen produceren; met goedkoper bedoel ik dan natuurlijk de kosten van de verschillende technieken die je toepast.

Zuivering bedrijven zijn vast wel bereid resultaten met je te beoordelen, als je het ze aardig vraagt natuurlijk. Misschien vinden ze het wel zo'n mooi onderzoek dat ze er zelf ook nog baat bij hebben. al lijkt me dit wel vergezocht, een dergelijk systeem is vast wel zo geoptimaliseerd dat er niet veel meer aan valt te veranderen

Berichten: 6

Re: [scheikunde] eigen onderzoek ( bacterien)

is een heel goed idee ..

het enige probleem is dat ik maar 1x per week school heb op maandag

de rest is stage..

daar door is inzetten van materiaal erg lastig, voor al als het het de volgende dag meteen afgelzen moet worden als api's ( voor het determineren van bacterien )

Berichten: 11

Re: [scheikunde] eigen onderzoek ( bacterien)

Ja dat is best lastig inderdaad..

Is er geen mogelijkheid dat iemand anders ze voor je uit de stoof haalt en in de koelkast zet? (weet niet in hoeverre dat mogelijk is met api-tests)

Ik zal nog eens voor je brainstormen, misschien kan ik nog iets anders bedenken.

Berichten: 6

Re: [scheikunde] eigen onderzoek ( bacterien)

die mogelijk heid is er wel

dat doet de toa.. moet je wel duidelijk op het papier schrijven waneer het er uit moet

api's kunnen er eventueel vrijdag's in gezet worden..

ik kreeg nog een idee..

en dat is om te kijken of je een bacterie die niet tegen zout kan of een kleine concentratie zout, langzaam aan een hogere dozis zout kan blood stellen en zo er aan laten wennen.

eigenlijk een soort evolutie..

ik denk wel dat dat met kleine stapjes moet en erg laag beginnen.. 0,01% of zo iets.. aan de boulion toevoegen.

Berichten: 11

Re: [scheikunde] eigen onderzoek ( bacterien)

als er al dergelijke bacteriën bestaan.. ik ken ze in iedergeval niet, in de meeste gevallen gebruik je al fysiologisch zout om verdunningen te maken, monsters te nemen etc.

Ook denk ik dat er erg veel tijd gaat zitten in een dergelijk onderzoekje.. die aanpassingen zullen zeker niet snel gaan ;)

Berichten: 365

Re: [scheikunde] eigen onderzoek ( bacterien)

indien je over een kleine fermentor beschikt op school zou je de groeisnelheid van een E. coli kunnen bepalen. (20 min indien optimale omstandigheden) de ene week alles voorbereiden steriliseren en een reinkweek maken in bouillon. de andere week fermentor beeenten en iedere 10 minuten een meting doen (fotometrisch of met een telkamer)

mij lukte het 25 jaar geleden om hem om de 20 min te laten delen dus in deze tijd moet je dat zeker voor elkaar krijgen...

Berichten: 10

Re: [scheikunde] eigen onderzoek ( bacterien)

ga een agar aantastende bacterie isoleren! =)

Berichten: 197

Re: [scheikunde] eigen onderzoek ( bacterien)

Katalasereactie en coagulasereactie? :)

Reageer