Boterzuur

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Boterzuur

ik hoor vandaag voor het eerst over boterzuur en ben zeer geinterrseerd in het gebruik er van in de hengelsport; vooral wedstrijdvisserij op karper.

Wie wil me informeren hoe ik het product moet gebruiken en in welke hoeveelheid?

is het nu wel of niet waar dat het giftig is? ik lees veel tegengestelde meningen.

Bij voorbaat hartelijk dank

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Boterzuur

Hallo Fernandel, welkom op het forum!

Je bent niet de eerste die erover begint, dus we hebben het er al eerder over gehad.

Lees eens deze topics door, misschien word je al wat wijzer:

Topic 1

Topic 2
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 107

Re: Boterzuur

Ik heb de twee topics eens doorgelezen, deels voor de chemie en deels omdat ik een collega heb die hengelt op nationaal niveau.

Wat me verbaast is dat hij geen boterzuur gebruikt maar een ester van boterzuur, en van die laatste was er nergens sprake. Omdat dit soort producten in de handel blijkbaar wordt verkocht met een gruwelijk hoge winstmarge bestel ik voor hem en van boterzuur zelf was totnogtoe geen sprake.

Het ester wordt in erg kleine hoeveelheden bij de voerbolletjes gemengd en kan qua toxiciteit geen enkel effect hebben.

P.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Boterzuur

puur boterzuur stinkt zo erg dat de vissen niet eens in de buurt zullen komen.

Oh en andere vissers zullen ook beneden wind gaan zitten.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Boterzuur

Ik ken de geurreceptors van vissen niet, dus ik weet niet of die vluchten. Als andere visser zou ik echter bovenwinds gaan zitten zodat de geur van mij af waait.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Boterzuur

ook goed :P
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 216

Re: Boterzuur

Karpers komen wel degelijk af op boterzuur. Misschien dat het ester gebruikt wordt om het iets makkelijker verkocht te krijgen en om de winkel leefbaar te houden. Het ester hydroliseerd langzaam in het water, zodat de vissen het toch "ruiken".

boterzuur

Ik zou adviseren het goed droog te houden. :eusa_sick:

Reageer