EDTA

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 7

EDTA

Hallo

Ik heb de opdracht dmv edta titratie achter de concentraties Mg2+ Ca2+ Mn2+ en Fe3+ van een oplossing te komen ( verkregen uit een blokje siderieterts opgelost in salpeterzuur, redox: M > M2+, en zuur-base: carbonaat > CO2 ). Mijn vraag is nu of edta voorkeur heeft om indicator uit het metaalcomplex te "stoten" boven het aangaan van complexen met ongecomplexeerde metaalionen die ik tijdens die titratie dus niet wil bepalen.

Zodat ik dus alle afzonderlijke concentraties van de verschillende metaalionen kan bepalen door per titratie gebruik te maken van de juiste indicator en haar pH werkgebied?

- Of zou ik hiervoor alle andere ionen moeten masken ( zo ja met welke stoffen zonder dat de te bepalen metaalionen niet en de rest wel wordt gemaskert? )

- Óf zou ik hiervoor vantevoren de andere metaalionen moeten scheiden?

2e vraag: is het mogelijk bij het oplossen van sideriet de totaalconcentratie van metaalionen te bepalen door bijvoorbeeld titratie van salpeterzuur over het blokje.

(aangezien de CO2 uitstoot rechtevenredig is met het aantal Carbonaat en dus met het aantal M2+) Mbv bijvoorbeeld een pH meter ( iemand dat vaker gedaan )

bij voorbaat dank voor de eventuele reacties!

Berichten: 306

Re: EDTA

Je kunt de concentraties Mg2+ Ca2+ Mn2+ en Fe3+ direct bepalen met EDTA, aangezien deze allemaal verschillende complex-constanten hebben met EDTA.

log(K) voor Mg2+ = 8,79;

Ca2+ = 10,69; Fe3+ = 14,32 en Mn2+ = 25,3

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: EDTA

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Heren, willen jullie even letten op het gebruiken van sub- en superscript?</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer