niet magnetische euro's

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

niet magnetische euro's

Beste mensen,

Ik heb inmiddels drie niet magnetische 1 en 2 euro munten.

Volgens de officieel vastgelegde specificaties moet de 'pil' of 'hart' van deze euro-stukken uit drie lagen bestaan. Een zuiver nikkelen kern met daarop ter weerszijden een dikke laag cupronikkel. Dit is expres bepaald om vervalsingen te bemoeilijken. De nikkelen kern is 7% van de totale dikte. Zuiver nikkel is magnetisch, cupronikkel niet. Omdat het om slechts een kleine hoeveelheid zuiver nikkel gaat zijn alle echte euromunten licht magnetisch.

Nu zijn er drie opties:

1. dit zijn valse euro's

2. de munt maker heeft de verkeerde materialen gebruikt bij het maken van de munt

3. er is mee geklooid.

Mijn vraag: is het mogelijk om de machnetische nikkel kern te "demagnetiseren"? Of is dit natuurkundig niet mogelijk?

vast bedankt!

Groet,

Arnout

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: niet magnetische euro's

is het mogelijk om de machnetische nikkel kern te "demagnetiseren"? Of is dit natuurkundig niet mogelijk?
Je kunt een magneet demagnetiseren. Een tijdje in een sterk en snel wisselend elektromagnetisch veld plaatsen, en de magnetische werking verdwijnt. Maar, als het om een magnetisch materiaal als nikkel gaat, moet je het daarna ook weer kunnen (re)magnetiseren: plaats het een tijdje in een sterk magnetisch veld.

Hoe dan ook, de nikkel voor de euromunten wordt bij mijn weten niet magnetisch gemaakt. Waarom zouden we, al die zich vreemd gedragende munten in onze portemonnee. Maar als ze nikkel bevatten zou je ze zo met een magneet moeten kunnen oppakken. Zo niet, dan zit er geen (of te weinig) magnetiseerbaar materiaal in.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: niet magnetische euro's

Het gaat er volgens mij niet om of de munt zelf magnetisch is. Het gaat er om of het materiaal wordt aangetrokken door een magneet.

Het nikkel in de munt wordt dan gemagnetiseerd onder invloed van de magneet, maar die magnetisering hoeft niet blijvend te zijn.

M.a.w. als de magneet uit de buurt is hoeft de munt zelf geen magneet te zijn geworden.

Net even getest met een paar 2-euro munten die ik in mijn zak heb, die worden allemaal door een magneet aangetrokken. Maar daarna zijn ze niet blijvend magnetisch, een paperclip er mee optillen lukt b.v. niet.

Reageer