Springen naar inhoud

- - - - -

Golfbad wil zelf chloor maken

• Log in om te kunnen reageren

Raspoetin

Raspoetin

• >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 maart 2009 - 15:49

OSS - Het Golfbad in Oss wil een installatie aanschaffen om zelf chloor te maken.

Het gaat dan niet om het gevaarlijke bleekloog, maar om chloor in pure vorm. Het nieuwe desinfectiemiddel kan door middel van zoutelectrolyse uit keukenzout gewonnen worden en biedt veel voordelen. Chloor in pure vorm kent geen vervelende bijwerkingen en ook is er geen gevaarlijk chloorvervoer meer nodig.

Het Golfbad wil het systeem in gebruik nemen als ook het nieuwe wedstrijdbad klaar is. Binnenkort starten daar de eerste werkzaamheden voor. De kosten van de installatie worden geraamd op 70.000 euro. Het Golfbad hoopt op een bijdrage van de gemeente.

http://www.d-tv.nl/i...t_from=&ucat=1

Nu denk ik zelf dat het an sich ook best veiliger is (geen vrachtwagentransporten meer), maar om nu te stellen dat puur chloor minder slecht is dan bleekloog, vind ik erg verkeerd. Sterker, er wordt lettelijk gezegd dat chloor in pure vorm geen vervelende bijwerkingen heeft.

Voor de die-hards is op de genoemde site ook uitzending gemist te bekijken, waarin de directeur van het golfbad dezse woorden nog eens herhaalt. Altijd fijn, mensen die zonder chemische achtergrond wel denken dat ze er iets van weten.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Nikos

Nikos

• >250 berichten
  • 374 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 maart 2009 - 16:27

lol, hoe kan je dat zeggen...

lol die gast in dat zwembad: NatronCloor noemt hij zout...
volgens mij is het natrium...

Veranderd door Nikos, 20 maart 2009 - 16:41

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 3338 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 maart 2009 - 17:21

:-k :idea: [e=mc2] :eusa_sick: [PHONE] [OUCH] [dokter] [-X [!]

ofwel in geschreven taal:
Iemand bedenkt iets, Komt tot een (foutieve) conclusie, mensen worden ziek, telefoon naar 112, ambulance transport, doctor behandeling, arrestaties wegens problemen. [N] idee.

Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Pas op! Chocolade kan je kleding laten krimpen!

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 20 maart 2009 - 18:12

Ongelofelijk... dat je durft te beweren dat chloor geen nare bijwerkingen heeft.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 maart 2009 - 19:32

Daar dacht men tijdens de oorlog wel anders over.

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 3338 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 maart 2009 - 22:47

de gemiddelde nederlander is gewoon chemiedoof.

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 maart 2009 - 23:16

Ik snap niet wat men wil bereiken met hun chloorgas.

Oplossen in het zwembad water? Dan krijg je toch terug bleekloog met de zogenaamde bijwerkingen die chloorgas zogezegd niet heeft. [STKM]

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 3338 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 maart 2009 - 23:42

Ik snap niet wat men wil bereiken met hun chloorgas.

Oplossen in het zwembad water? Dan krijg je toch terug bleekloog met de zogenaamde bijwerkingen die chloorgas zogezegd niet heeft. [STKM]

in 1 woord.

Kostenreductie.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 maart 2009 - 09:04

Ik heb de achtergrond niet bestudeerd, maar in de beoordeling van deze techniek gaan jullie ook wel erg ver zonder de procestechnologie van dit zwembad helemaal te bekijken.

@chamaniac: als chloorgas in water oplost krijg je geen bleekwater, maar opgelost chloorgas. Chloor lost best een beetje in water op.

Het voordeel van het chloorvervoer lijkt me wel onzin: Er wordt voor gewone zwembaden helemaal geen gevaarlijk chloorgas vervoerd, vervoeren van bleekwater is veel minder gevaarlijk. Alleen volumineuzer dan zout.

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 maart 2009 - 12:17

@chemaniac: als chloorgas in water oplost krijg je geen bleekwater, maar opgelost chloorgas. Chloor lost best een beetje in water op.

Ja dat is wel waar maar waarom zou die redoxreactie niet door gaan waarbij hypochloriet gevormd wordt?

Veranderd door chemaniac, 21 maart 2009 - 12:17

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 maart 2009 - 12:33

Ik heb me eens bemoeid met een groot zwembad waarin een lekkage ontstond ten gevolge van ernstige aantasting en roestvorming in de buizen onder het bassin. Toen viel mij al op dat het personeel niets van de situatie begreep en dat mensen van een reparatiebedrijf er ook niets van begrepen.
Een electrolyse om continu chloor te produceren kan men in een zwembad technisch en wetenschappelijk helemaal niet aan. Men investeert in een zwembad niet in dit soort deskundigheid.
Dat geldt ook voor de meeste toeleveringsbedrijven. Vandaar dat het gedoseerd toevoegen van chloorbleekloog volgens een bepaald recept voor de praktijk toch de enige oplossing is.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Jor_CF

Jor_CF

• >250 berichten
  • 840 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 maart 2009 - 22:21

Volgens mij lost chloor niet op in water als Cl2(aq), maar onstaat het volgende evenwicht bij bubbelen van chloor door water, of iets dergelijks:

Cl2 (g) + H2O <--> HClO (aq) + HCl (aq)

Tsjerk

Tsjerk

• >100 berichten
  • 216 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 maart 2009 - 02:31

Chloor lost wel degelijk op in water. Hypochlorig zuur is niet stabiel in zure omstandigheden, zoals in een evenwicht als
Cl2 (g) + H2O <--> HClO (aq) + HCl (aq).
Gooi maar eens een beetje zoutzuur bij een natriumhypochloriet oplossing, dan krijg je chloorgas.
Natuurlijk krijg je wel het bovengenoemde evenwicht, maar deze ligt grotendeels naar links.

Chloor kan zelfs een hydraat vormen, welke vast is.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 maart 2009 - 07:18

Bij zwemtemperatuur lost er meer dan 6 gram chloor op in een kilogram water. Zie http://www.engineeri...ter-d_1148.html of http://www.resistofl...rine_graphs.htm waar ze nog toevoegen

Note: data are saturated (equilibrium) values, practical values are about one-half the critical value indicated

Mochten ze van plan zijn om dit in het vrije zwemwater te stoppen in plaats van in een waterbehandelstation: Ik laat het liever aan experts over om uit te rekenen wat de concentratie aan vrij chloor in het water is waarbij vlak boven het zwemwater in evenwicht een gevaarlijke concentratie van 30ppm of een vrijwel direct dodelijke concentratie van 1000ppm hangt.

De Engelse wikipedia heeft ook nog een relevant stukje:

It is often impractical to store and use poisonous chlorine gas for water treatment, so alternative methods of adding chlorine are used. These include hypochlorite solutions, which gradually release chlorine into the water, and compounds like sodium dichloro-s-triazinetrione (dihydrate or anhydrous), sometimes referred to as "dichlor", and trichloro-s-triazinetrione, sometimes referred to as "trichlor". These compounds are stable while solid and may be used in powdered, granular, or tablet form. When added in small amounts to pool water or industrial water systems, the chlorine atoms hydrolyze from the rest of the molecule forming hypochlorous acid (HOCl) which acts as a general biocide killing germs, micro-organisms, algae, and so on.

*_gast_GenGF01010_*

• Gast

Geplaatst op 24 maart 2009 - 09:40

Serieus? Goed, daar ga ik dus nooit meer zwemmen...

Dat er nog steeds mensen bestaan die zich slecht voor laten lichten ipv zelf op onderzoek uit te gaan, vind ik schokkend. Chloor geen rare bijwerkingen... Hoe verzinnen ze het...

En hoe zit het met de opslag? Zodra daar iets gaat lekken, heb je een behoorlijke milieuramp. Ik acht een zwembad niet in staat om hier voldoende op te kunnen controleren, zeker niet wanneer Mr. Directeur himself aantoont niet door enige kennis gehindert te zijn.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures