[scheikunde] Zuren en basen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 197

[scheikunde] Zuren en basen

Wie kan mij helpen met het onderwerp: zuren en basen? Ik wil gewoon wat uitleg hebben, dus ook niet met reacties komen met: "wat wil je precies weten dan?". Het zit namelijk zo; ik weet zelf niet waar mijn knelpunt ligt, maar als ik bezig ga met dit onderwerp kom ik er soms niet uit. Of lijkt het of ik een denkfout heb. Ik kan daarom ook niet echt een voorbeeld noemen, dus ik zou zeggen: vertel wat je hierover weet! En btw: ik zit nog in 't 1e, dus kom nu niet met verhalen over klas 2 of 3 alsjeblieft ;)

Bij voorbaat dank!

Groetjes Marco

Berichten: 374

Re: [scheikunde] Zuren en basen

als je dit niet weet waarom is je chemlevel dan 4?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Zuren en basen

1e jaar MBO is chemlevel 4...

Maar je bent toch te algemeen Marco. Je maakt het te moeilijk om te reageren.

Kom eens met een opgave waar je dat probleem had of hebt.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Zuren en basen

Marco-lab001 schreef: Wie kan mij helpen met het onderwerp: zuren en basen? Ik wil gewoon wat uitleg hebben, dus ook niet met reacties komen met: "wat wil je precies weten dan?". Het zit namelijk zo; ik weet zelf niet waar mijn knelpunt ligt, maar als ik bezig ga met dit onderwerp kom ik er soms niet uit. Of lijkt het of ik een denkfout heb. Ik kan daarom ook niet echt een voorbeeld noemen, dus ik zou zeggen: vertel wat je hierover weet! En btw: ik zit nog in 't 1e, dus kom nu niet met verhalen over klas 2 of 3 alsjeblieft ;)

Bij voorbaat dank!

Groetjes Marco
Als jij niet aangeeft waar je probleem zit, hoe kunnen wij dat dan weten? Geef eens een duidelijk voorbeeld van een opgave waar jij moeilijkheden mee hebt (ja ik vraag het dus lekker toch, jouw vraag is op het moment veel te vaag). pH berekeningen interesseren zich overigens niet voor in welke klas jij zit. De berekeningen zullen dus altijd hetzelfde zijn.

Berichten: 374

Re: [scheikunde] Zuren en basen

Marjanne schreef: 1e jaar MBO is chemlevel 4...

Maar je bent toch te algemeen Marco. Je maakt het te moeilijk om te reageren.

Kom eens met een opgave waar je dat probleem had of hebt.
(offtopic welke chemlevel is vwo 6 dan? want daar heb ik toch echt al wel wat over zuren en basen gehad.)

Op internet staan vast wel de basis zuur en base regels ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Zuren en basen

VWO 6: ik denk level 3.

Maar de vraag is natuurlijk waarover Marco uitleg wil hebben. Het kan goed stof zijn die je in het voortgezet onderwijs niet hebt gekregen.

Overigens zie ikzelf niet zo dat een hoger level ook expliciet "meer" kennis inhoudt. Ik zie het meer als een indicatie van het onderwijs dat je volgt.

;)

Back on topic.

Berichten: 374

Re: [scheikunde] Zuren en basen

ok ;)

Berichten: 197

Re: [scheikunde] Zuren en basen

Uhmm, ik zal proberen wat opgaven te geven, maar ik vind het wel vrij lastig [!] :

Een eerste vraag is al hoe je kan herkennen of je met een zuur of een base te maken hebt: ik weet dat een zuur een H3O+ afstaat en een base deze opneemt. Maar ik bedoel als een reactie heb, deze kan ik zo trouwens zo even niet bedenken, hoe herken ik dat dan?

De tweede vraag: zwak of sterke zuur/base? Het is gemakkelijk om te verwijzen naar Binas blz 49, maar is dit te herkennen of moet je deze opzoeken? Ik dacht zelf al aan de pH-graad, maar weet niet of dit juist is?! :oops: En hoe is een amfolyt te herkennen dan, deze kan zowel zuur als base zijn...

Als ik nog meer vragen heb, dan zet ik deze er wel bij,

Bvd,

Marco ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Zuren en basen

Voorbeelden van amfolieten: eigenlijk elk meerwaardig zuur dat al 1 proton kwijt is en er nog 1 kan afstaan. HCO3-, H2PO4-, HPO42-, HSO4-, en de fosfiet- en sulfiet-versies hiervan zijn ook amfolieten.

Er zijn maar een paar sterke zuren die je echt van buiten moet kennen. De 7 voornaamste zijn zoutzuur, waterstofbromide, waterstofjodide , zwavelzuur, fosforzuur, salpeterzuur, en waterstofchloraat. Al deze zuren zullen in water volledig ioniseren. Zuren die dat niet doen, dat volledig ioniseren, zijn automatisch zwakke zuren, en hebben allemaal een zuurconstante die kleiner is dan 1. Die zuurconstante heeft altijd betrekking op het evenwicht HB --> B- + H+, en is de uitkomst van: ([B-] * [H+]) / [HB].

Aan de pH kun je dat niet zo gauw zien. Ik kan met zowel zoutzuur als azijnzuur een pH bereiken van 3. Voor sterke zuren kun je meteen uitrekenen hoeveel sterk zuur dat is: 10-3 = 0,001M zoutzuur.

Voor azijnzuur is dit wat ingewikkelder. Daar hebben we dus die concentratiebreuk bij nodig, het is namelijk een zwak zuur. Je kunt wel nog zeggen dat de concentratie [H+] 10-3 mol/l is. Dat is wat de pH zegt. Je kunt niet meer zeggen dat je dan ook maar 10-3 mol/l azijnzuur nodig hebt om die pH te halen. Dat kun je wel uitrekenen:

Kz = ([B-] * [H+]) / [HB]

Kz = 10-4,75. Die 4,75 is de pH als je 1 mol azijnzuur op zou lossen in een liter water, en dan voor 50% zou neutraliseren. Op die manier is de pKz en Kz dus ook vastgesteld.

We weten dat de pH 3 is, afkomstig is van de hoeveelheid H+. Die hoeveelheid H+ is helemaal van het azijnzuur afkomstig, dit betekent dat er een evengrote hoeveelheid [B-] in de oplossing zit: ook 10-3 mol. Al deze getallen ingevuld geeft:

10-4,75 = (10-3 * 10-3) / [HB]

[HB] kunnen we nu makkelijk uitrekenen door dit om te schrijven: 3 = 6/x, dan is 6/3 = x = 2. Dat kunnen we ook met deze formule doen:

[HB] = (10-3 * 10-3) / 10-4,75 = 0,056 mol/l. Dit betekent echter niet dat je ook met 0,056 mol/l begonnen bent. Je bent met meer gestart, en wel 0,056 + 0,003 = 0,059 mol azijnzuur op 1 liter. Je ziet dus dat je van een zwak zuur veel meer nodig hebt om een pH te berekenen. Juist omdat het maar deels ioniseert.

Laat dit bezinken, en probeer te controleren of het laatste klopt door weer de concentratie H+ proberen uit te rekenen. Als het goed is staat die methode wel in je boek. Dat is het stukje waar je uit x2 + Kz - [HB]*Kz = 0, de x moet berekenen.

Berichten: 197

Re: [scheikunde] Zuren en basen

Hee Fuzzwood,

Allereerst wil ik je hartelijk bedanken voor de tijd die je erin hebt gestoken om dit hele bericht te typen en te bedenken. En ten tweede natuurlijk hartstikke goed dat je ook meedenkt, meen ik echt. Ben er echt blij mee :) Wat heel toevallig is, is dat we vandaag met én azijnzuur en zoutzuur hebben gewerkt op school en ook met deze berekeningen (ook met -Log erbij enzo). de pKz is ook genoemd, maar wat dit precies inhoudt weet ik dus nog niet? Iets met een zuurconstante, maar verder snap ik er weinig van. Ik weet wel dat je de H3O+ vermenigvuldigt met de OH- en dan delen door de stof die voor de reactiepijl stond. Maar waar die laatste vandaan komt is voor mij een raadsel.

Bijv. woensdag stond er op bord:

Azijnzuur:

[H3O+] x [Ac-]

-------------------------------

[HAc]

Ik snap hieruit wel dat HAc wordt genomen, omdat hieruit die splitsing uit voort is gekomen, maar kan het ook als er meerdere zuren voor de reactiepijl zou hebben gestaan??

Kan iemand hier een antwoord op geven,

Groetjes Marco

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Zuren en basen

Dat zou inderdaad kunnen, maar het is heel lastig om daar nog een pH uit te krijgen. Je dient namelijk voor elk zwak zuur zijn eigen evenwichtsvoorwaarde op te stellen, en het is dan zo goed als onmogelijk daar een 2e graads vergelijking van te maken (een 2e graads vergelijking heeft de vorm van ax2 + bx + c).

De pKz staat gelijk aan de Kz van een zuur, zoals de pH staat voor de totale concentratie aan H+. Beide zet je dus ook op dezelfde manier in elkaar om:

-log([H+]) = pH; 10-pH = [H+]

-log(Kz) = pKz; 10-pKz = Kz.

De Kz is dus het getal wat je als antwoord uit de concentratiebreuk krijgt als de oplossing in evenwicht is, die Kz is dan weer om te rekenen naar de pKz. Dat wordt gedaan om een vergelijking te maken tussen zuursterkten. Als ik azijnzuur gooi in een oplossing waarin een H+ concentratie van 0,1M gooi, is het lastig om te zeggen of azijnzuur zal ioniseren. Zeg ik echter dat die oplossing een pH van 1 heeft, en azijnzuur een pKz van 4,75: dan kan ik bij voorbaat al zeggen dat er nauwelijks wat ioniseert. Dit komt omdat het evenwicht sowieso al ver naar links ligt door de redelijk hoge pKz, en die wordt nog verder naar links gedrukt omdat ik al met [H+] begin.

Berichten: 197

Re: [scheikunde] Zuren en basen

Ik weet al bijvoorbeeld niet wat Kz en PKz inhoudt en dat staat ook heel omslachtig uitgelegd in mijn chemieboek. Dus misschien dat jij of iemand anders mij dat in een paar zinnen uit kan leggen? [!] 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Zuren en basen

Dat heb ik al gedaan, en wel in mijn 2e antwoord:

pKz van azijnzuur = 4,75. Die 4,75 is de pH als je 1 mol azijnzuur op zou lossen in een liter water, en dan voor 50% zou neutraliseren. Op die manier is de pKz en Kz dus ook vastgesteld. Dat zal ik je in de volgende 2 berekeningen bewijzen.

Dus zou ik 1,0 mol azijnzuur oplossen in 1 liter water, dan krijg ik in eerste instantie dit:

Kz = [H+] * [Ac-] / [HAc]

10-4,75 = x * x / (1,0-x)

10-4,75(1-x) = x2

10-4,75 - 10-4,75x = x2

x2 + 10-4,75x - 10-4,75 = 0

Als je deze omrekeningsstappen niet snapt, spoort er iets niet in je kennis van middelbareschool-wiskunde.

Hieruit kan ik heel simpel x halen:

x = b + √(b2 - 4AC)

x = 10-4,75 + √(10-9,5 - 4 * 1 * - 10-4,75)/2

Als ik een getal met een macht kwadrateer, kan ik de macht gewoon vermenigvuldigen met 2: 4,75 * 2 = 9,5, daar komt die dus vandaan.

x = 0,0042 mol/l en dus is de pH 2,4

Ga ik daar nu 0,5 mol loog bijgooien, dan verdwijnt de helft van het mogelijk aanwezige H+ als water. Er ontstaat dan 0,5 mol Ac- + een bepaald deel dat voortkomt uit nieuw azijnzuur dat ioniseert. We krijgen dan als formule:

Kz = [H+] * [Ac-] / [HAc]

10-4,75 = x * (0,5+x) / (0,5-x)

10-4,75(0,5-x) = x2 + 0,5x

10-4,75(0,5-x) = x2 + 0,5x

10-4,75 * 0,5 - 10-4,75x

x2 + 0,5x + 10-4,75x - 10-4,75 * 0,5 = 0

We kunnen hier wederom de x uithalen, die is 1,78 * 10-5. -log(1,78 * 10-5) = 4,75!

Berichten: 197

Re: [scheikunde] Zuren en basen

Sorry, maar ik snap er nog steeds weinig van eerlijk gezegd. Misschien kun je eerst de afkortingen PKz en Kz verklaren? En daarna in een paar zinnen uitleg geven? :) Hoop dat je me verder kan en wil helpen [!]

Berichten: 2.337

Re: [scheikunde] Zuren en basen

Dus je hebt de zuurconstante. Je weet hoe je die opstelt hè? Kz= [H+] x [B-] / [HB]

Wanneer je hier de -log van neemt kom je aan de pKz-waarde.

Wat fuzzwood zegt is eigenlijk wat die Kz waarde en pKz waarde in de praktijk betekenen.

Reageer