DIESEL

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

DIESEL

Via Internet vind ik een hele boel discussies over het verschil tussen diesel en mazout.

Volgens de ene nitwit is er geen verschil, op de kleurstof na en volgens de andere ontbreken er een heleboel stoffen die oa. voor de smering van de mazoutpomp zorgen...

Kent er iemand de samenstellingen van diesel en mazout???

De vraag is of landbouwdiesel al dan niet schadelijk kan zijn voor common rail motoren...

mvg,

;)

Berichten: 10

Re: DIESEL

Het grote verschil tussen gasolie en diesel zit 'm in de accijns.

Tegenwoordig bevat diesel heel weinig (<10 ppm) zwavel, vanwege milieu eisen. Gasolie bevat veel meer zwavel (<0.1%).

Het is van de overheid niet toegestaan om gasolie te tanken voor personenauto's.

Ik denk dat de auto's gewoon kunnen rijden op gasolie. De lage S gehalte is alleen maar milieutechnisch. Ik denk dat het zelf beter is voor de auto's dat diesel meer zwavel bevat.

Vroeger werd er een kleurstof en furfural toegevoegd aan gasolie om te vermijden dat gasolie werd gebruikt bij personenauto's. Tegenwoordig wordt er Euromarker (solvent yellow 124) toegevoegd aan gasolie. Ook al heb je dus gele gasolie, er zit altijd een marker wat men kan detecteren. De analyse van Euromarker in diesel wordt op het lab gedaan via HPLC. Door gasolie direct te injecteren kan 0.05 ppm Euromarker makkelijk gedetecteerd worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: DIESEL

Het is trouwens zeker niet zo dat ook lagere kwaliteit dieselolie per definitie geen kwaad kan.

De moderne auto's met commonrail kunnen zo geconstrueerd zijn dat ze problemen kunnen vertonen als er gedurende lange tijd diesel met relatief meer vervuiling wordt getankt.
De vraag is of landbouwdiesel al dan niet schadelijk kan zijn voor common rail motoren...
Onafhankelijk van het antwoord op deze vraag, is het een economisch delict als je landbouwdiesel gebruikt in een personenauto. Dat is accijnsontduiking.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 107

Re: DIESEL

Beryllium schreef:Het is trouwens zeker niet zo dat ook lagere kwaliteit dieselolie per definitie geen kwaad kan.

De moderne auto's met commonrail kunnen zo geconstrueerd zijn dat ze problemen kunnen vertonen als er gedurende lange tijd diesel met relatief meer vervuiling wordt getankt.
De vraag is of landbouwdiesel al dan niet schadelijk kan zijn voor common rail motoren...
Onafhankelijk van het antwoord op deze vraag, is het een economisch delict als je landbouwdiesel gebruikt in een personenauto. Dat is accijnsontduiking.
Dit probleem intrigeert me ook al een hele tijd. De vroegere rotatieve pompen type Bosch VE (oa VW, Volvo, BMW en noem maar op) en de lijnpompen (Mercedes) slikten dat allemaal zonder problemen, idem voor tractoren, trucks, scheepsmotoren, enz...

Tegenwoordig zijn de werkdrukken zo hoog geworden, en de toleranties zo nauw dat men zelfs speciale smeerolieën aanraadt voor oa pompverstuivers type TDi motoren (Audi ea). Overroepen ? Ik weet het niet.

Iedereen roept dat je met rode diesel de pomp naar de filistijnen draait (de motoren kunnen er echt wel tegen) maar ik ken echt niemand die dit via ervaring kan bevestigen, wat ik wel weet is dat een aantal jaren geleden de ongekleurde dieselvarieteit van bepaalde "witte" pompen inferieur was aan bepaalde merken rode diesel voor huisbrand, de motoren vertoonden een gedrag dat veel leek op pingelen bij hoge belasting, met additief beterde dat maar toch lag ook het verbruik aanzienlijk hoger (5 tot 10 % zelfs), het is dus echt geen subjectieve waarneming.

De techniek bij landbouwmotoren heeft ook niet stilgestaan maar daar ben ik niet zo van op de hoogte. Toch kan ik me onmogelijk voorstellen dat een boer op ongekleurde diesel rijdt. Wat ik wel heb gehoord is dat er een verbeterde kwaliteit rood verkocht wordt voor dit soort doeleinden maar ook daar ben ik niet zeker van.

Iag, tegen het eind van de week zou ik dat moeten weten.

Voor de goede verstandhouding hier : ik rij op benzine

P.

Berichten: 243

Re: DIESEL

Zou niet met een gewone dieselauto de zogenaamde 'rode diesel' voor tractoren en dergelijke gaan tanken :P

Heb vernomen dat hier streng op wordt gecontroleerd, uiteraard in gebieden waar zo'n pomp voor landbouwvoertuigen staat. Wanneer je gepakt wordt, kan je een fikse boete betalen voor belastingontduiking [-X

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: DIESEL

Heb vernomen dat hier streng op wordt gecontroleerd
Dat 'streng' kun je wel met een korrel zout nemen.

Bij mij in de buurt (<5 km) staat een pomp die ook rode diesel verkoopt, maar ben nog nooit een controle tegengekomen.

Dat neemt niet weg dat ik het terecht zou vinden als er torenhoge boetes worden uitgedeeld voor het onterecht gebruiken van rode diesel. Als je blijkbaar niet genoeg geld hebt of wilt besteden aan brandstof moet je je afvragen of je wel per se in een dieselauto wilt rijden.

Maar dat gaat licht offtopic; en om dat even te compenseren waag ik me aan de stelling dat ik denk dat je in de moderne diesels sowieso geen risico moet nemen met mogelijk vuilere of anders-dan-normale diesel. Bij aflevering van mijn auto (commonrail diesel, 5 jaar 130 dkm) bleek de dieselpomp en een verstuiver kapot te zijn, kostte de verkoper EUR 1000 om op te lossen. Als dat soort onderdelen van zichzelf al gevoelig zijn zou ik er niet op rekenen dat je dat met diesel die niet aan de specs van de fabrikant voldoet gemiddeld langer volhoudt. En daar komt bij, als een fabrikant erachter komt dat de diesel die je tankte niet aan zijn specs voldoet, reken er dan maar niet op dat je dat soort dingen onder garantie kostenloos gerepareerd gaat krijgen.

Moraal van mijn lap tekst: geen risico nemen, niet voor jezelf en niet voor jezelf.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer