verschil 1M en 0.2 M oplossing

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

verschil 1M en 0.2 M oplossing

wanneer je een oplossing maakt van een 1M zwavelzuur oplossing dan is de pH 1. wanneer je een oplossing maakt van een 0.2 M zwavelzuur oplossing dan is de pH ook 1.

mijn vraag is wanneer je een 1M oplosing hebt zijn er dan meer vrije H+ in de oplossing dan de 0.2M oplossing? of is de 1M oplossing alleen maar een beter buffer.



de pH is het zelfde wat zou moeten betekenen dat er evenveel H+ in de oplossing zouden moeten zitten maar omdat je op het eind van de pH meetgebied zit kan het ook niet zo zijn. weet iemand hier een antwoord op?

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: verschil 1M en 0.2 M oplossing

<Merlin> schreef: wanneer je een oplossing maakt van een 1M zwavelzuur oplossing dan is de pH 1. wanneer je een oplossing maakt van een 0.2 M zwavelzuur oplossing dan is de pH ook 1.

mijn vraag is wanneer je een 1M oplosing hebt zijn er dan meer vrije H+ in de oplossing dan de 0.2M oplossing? of is de 1M oplossing alleen maar een beter buffer.



de pH is het zelfde wat zou moeten betekenen dat er evenveel H+ in de oplossing zouden moeten zitten maar omdat je op het eind van de pH meetgebied zit kan het ook niet zo zijn. weet iemand hier een antwoord op?

alvast bedankt
Die pH is niet 1, maar 0 bij een 1M zwavelzuuroplossing. Bij een 0,2M zwavelzuuroplossing is de pH 0,7

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: verschil 1M en 0.2 M oplossing

Theoretisch zijn de pH's -0,3 (1 M) en 0,4 (0,2 M). 8-)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: verschil 1M en 0.2 M oplossing

Ik verwacht niet dat het 2e proton er ook goed afkomt, aangezien die een pKz van 1,98 heeft. Of begrijp ik het nu verkeerd?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: verschil 1M en 0.2 M oplossing

Ik verwacht niet dat het 2e proton er ook goed afkomt, aangezien die een pKz van 1,98 heeft. Of begrijp ik het nu verkeerd?
Nee.

Ik wist die pKz-waarde niet. Hij klopt, dus je hebt gelijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 241

Re: verschil 1M en 0.2 M oplossing

beste iedereen,

Ik heb er mijn cursus van titraties van meer dan 20 jaar geleden eens bijgehaald.

H2SO4 blijkt een speciaal geval te zijn. Het dient blijkbaar te worden beschouwd als een combinatie van equimolaire hoeveelheden sterk zuur en zwak zuur.

Het lijkt mij iets te complex om hier de berekeningswijze weer te geven, maar uiteidelijk bekomen we een 2e graadsvergelijkiing waaruit de hoeveelheid aan protonen kan worden berekend.

Mocht iemand interesse hebben, in de complete berekeningswijze, dan hoor ik dit wel. in elk geval lijkt het mij wel belangrijk , de dissociatie van het zwakke zuur HSO4 -, die niet zomaar achterwege mag worden gelaten.

Evenmin mag H2SO4 beschouwd worden als een tweewaardig sterk zuur.

groeten,

patrick

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: verschil 1M en 0.2 M oplossing

patrickvda schreef:beste iedereen,

Ik heb er mijn cursus van titraties van meer dan 20 jaar geleden eens bijgehaald.

H2SO4 blijkt een speciaal geval te zijn. Het dient blijkbaar te worden beschouwd als een combinatie van equimolaire hoeveelheden sterk zuur en zwak zuur.

Het lijkt mij iets te complex om hier de berekeningswijze weer te geven, maar uiteidelijk bekomen we een 2e graadsvergelijkiing waaruit de hoeveelheid aan protonen kan worden berekend.

Mocht iemand interesse hebben, in de complete berekeningswijze, dan hoor ik dit wel. in elk geval lijkt het mij wel belangrijk , de dissociatie van het zwakke zuur HSO4 -, die niet zomaar achterwege mag worden gelaten.

Evenmin mag H2SO4 beschouwd worden als een tweewaardig sterk zuur.

groeten,

patrick
Ik zal dat wel even kunnen doen aangezien ik de laatste dagen schijnbaar niets anders doe hier op het forum :P .

We veronderstellen dat in 1 liter water 1 mol zwavelzuur 1 mol protonen levert. We hebben dus een startconcentratie van 1 mol/l H+ en 1 mol/l HSO4-. Dit HSO4- kan verder ioniseren zodat er 1 + x mol H+, en x mol SO42- ontstaat en 1 - x mol HSO4- verdwijnt.

Ka = ([H+] * [SO42-]) / [HSO4-]

Vullen we dat in met wat we weten:

10-1,98 = ((1 + x) * x) / (1 - x)

10-1,98 = (x2 + x) / (1 - x)

10-1,98(1 - x) = x2 + x

-10-1,98x + 10-1,98 = x2 + x

x2 + x + 10-1,98x - 10-1,98 = 0

Lossen we x op, dan wordt deze: 0,0103 pH = 1.98

Eigenlijk logisch: zwavelzuur is in evenwicht met zijn geconjugeerde base, en van elk bestaat precies dezelfde hoeveelheid. Zwavelzuur vormt dus zijn eigen buffersysteem.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: verschil 1M en 0.2 M oplossing

Nog even de eindconclusie:

x = 0,0103.

Dus [H+] is dan 1,0103 (immers 1+x).

pH = - 0,004, afgerond: 0.

Berichten: 7

Re: verschil 1M en 0.2 M oplossing

bednakt maar op dit moment is dit nog niet mijn antwoord op mijn gehele vraag.

vind de berekening erg mooi maar snap hem maar half.

zou iemand het dan ook voor de 0.2M oplossing kunnen doen?

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: verschil 1M en 0.2 M oplossing

Ook niet geprobeerd? Zo wel, zet neer hoever je al bent gekomen. In elk geval kun je dat negeren als je echt alleen ruwweg het verschil zoekt tussen 1M en 0,2M zwavelzuur. Neem aan dat die 1 proton afstaan en je krijgt 2x dezelfde formule:

pH = -log 1 = 0

pH = -log 0,2 = 0,70

Jouw aanname dat de pH bij 1M 1 is en bij 0,2M ook is dus fout.

Reageer