auto-ontscherming?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2.337

auto-ontscherming?

In mijn synthese van cafeïne heb ik met azijnzuuranhydride een beschermende acetylgroep op een amide gevormd. Nadat ik er een nitroso-groep heb opgezet, moet ik nu ontschermen door de oplossing basisch te maken. Maar vandaag keek ik naar de oplossing en op 4 dagen tijd is de oplossing van kleur verandert (rood naar geel) en komen er bubbels uit. Ik heb er (voorzichtig op de labomanier) aan geroken en het was zoals verwacht azijnzuur.

Kan een beschermende groep er oppeens vanzelf afkomen of is er iets anders gebeurt? Het kan altijd zijn dat één of ander leeghoofd er iets heeft ingegoten. 8-)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: auto-ontscherming?

Het is toch niet zo dat je overmaat azijnzuuranhydride hebt gebruikt die nu spontaan is gaan splitsen (o.i.v. ...)?

Berichten: 2.337

Re: auto-ontscherming?

Ik had het stoichiometrisch berekend. Er is misschien een heel kleine overmaat maar aangezien de oplossing van kleur is veranderd denk ik toch bijna zeker dat die groep er is afgekomen. Het zou altijd kunnen dat mijn leraar al natriumhydroxide heeft toegevoegd zonder dat ik ervan weet. Dat hoor ik dan morgen wel. :)

Reageer