Uitleg Winkler Titratie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 18

Uitleg Winkler Titratie

Hallo!

Ik ben een verslag aan het schrijven over een winkler titratie, ik probeer het principe uit te leggen maar de uitleg is de klas was niet erg verhelderend en op internet is weinig te vinden. Al bij al ben ik toch bij een tekstje gekomen, zouden jullie even zeggen of ik op het juiste pad zit? Ik heb namelijk wel wat geïproviseerd hier en daar.
Principe:

We kunnen de hoeveelheid verbruikte zuurstof van de karper bepalen door het verschil te berekenen tussen de zuurstofconcentratie in het water voor de aanvang van het experiment en de concentratie aan zuurstof nadat we de vis een gekende tijd in het water met gekende temperatuur lieten zitten.

De te vinden zuurstofconcentratie is opgelost in het water en berekenen we aan de hand van de Winkler methode. Die werking gaat als volgt, in een alkalisch (basisch) midden reageert de opgeloste zuurstof kwantitatief met mangaandihydroxide, op die manier wordt een hydroxide gevormd waarmee we de opgeloste zuurstof tijdelijk kunnen fixeren in een neerslag:

MnCl2 + 2KOH → Mn(OH)2 + 2KCl

Mn(OH)2 + ½ O2 + H2O→ 2Mn(OH)3

Deze hydroxide is echter onstabiel in het alkalische milieu, om te voorkomen dat de het een H+ ion zou afgeven moet de oplossing worden aangezuurd tot het een pH van 1 tot 2,5 door toevoeging van zwavelzuur. Als gevolg hiervan lossen de mangaantrihydroxyden weer op. We voegen kaliumjodide toe, dit zal ioniseren waarop de iodide ionen 2 H+ ionen opnemen en jood zullen vormen.

2Mn(OH)3 + 2KI + 2H2SO4 → MnSO4 + 3H2O + I2 + K2SO4

Het nu vrijgestlde jood, equivalent aan de oorspronkelijke hoeveelheid opgeloste zuurstof, zal nu complexen vormen met het surplus aan iodide ionen:

I2 +I- → I3-

Het is dit relatief stabiele complex dat we nu kunnen titreren, dankzij thiosulfaat wordt het equivalentiepunt aangegeven door een kleuromslag van blauw naar kleurloos:

I3- + 2S2O3 → 3I- + S4O62-
Ik moet er vanavond mee klaar zijn( ben wat laat begonnen) dus snelle reacties zijn welkom! :)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Uitleg Winkler Titratie

Die werking gaat als volgt, in een alkalisch (basisch) midden reageert de opgeloste zuurstof kwantitatief met mangaandihydroxide,
Je meldt niet hoe het mangaandihydroxide wordt gevormd.
op die manier wordt een hydroxide gevormd waarmee we de opgeloste zuurstof tijdelijk kunnen fixeren in een neerslag:
Er wordt geen hydroxide gevormd; er was er al een. Misschien ´trihydroxide´ van maken?

Verder wordt de zuurstof niet gefixeerd door DIT hydroxide. Het is daarin al gefixeerd.
Mn(OH)2 + ½ O2 + H2O→ 2Mn(OH)3
Deze reactievergelijking klopt niet: links en rechts van de pijl zijn de aantallen H en O anders.
waarop de iodide ionen 2 H+ ionen opnemen en jood zullen vormen.
Dit klopt niet. Jodide neemt geen 2H+-ionen op en hierdoor kan in ieder geval al jodium gevormd worden.

2I- + 2H+ --> I2?????????

Er gebeurt iets anders, nl. tussen de mangaanionen en de jodide-ionen.
een kleuromslag van blauw naar kleurloos
Als je verder bij de titratie niets toevoegt, dan wordt die kleur echt niet blauw. Je hebt vast wel een indicator toegevoegd.
I3- + 2S2O3 → 3I- + S4O62-
Reactievergelijking klopt niet (lading links en rechts).

Ten slotte: er zitten aardig wat taalfoutjes in...

Berichten: 18

Re: Uitleg Winkler Titratie

Bedankt!

Ik wist dat het een boeltje was maar het was erg moeilijk om te 'verzinnen' wat er gebeurde zonder goede documentatie.

Bovendien komen die foute (en vereenvoudigde) reactievglen uit een gekregen bundeltje op school, dus de info die ik dan al had was nog eens foutief ook :D

Berichten: 129

Re: Uitleg Winkler Titratie


Berichten: 18

Re: Uitleg Winkler Titratie

Had ik al geraadpleegd, toch nog bedankt!

Reageer