verbranding van polyurethaan harsen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 6

verbranding van polyurethaan harsen

Hallo beste mensen,

Ik zit met een vraag.

Als men de polyurethaan harsen verbrandt onstaat er benzeen toch?

Tijdens de verbranding onstaat er ook water?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: verbranding van polyurethaan harsen

Bij een volledige verbranding ontstaat als het goed is alleen maar CO2 en H2, aangezien polyurethaan voor zover ik weet geen andere elementen als C, H en O bevat.

Als er benzeen wordt gevormd, is de verbranding niet volledig.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 1.816

Re: verbranding van polyurethaan harsen

Leuke produkten bij je volledige verbranding B. Type-foutje neem ik aan?

Overigens bevat een polyurethaan NCO groepen.

Maar bij (onvolledige) verbranding van poly-urethaan en vooral als het gloeit kan er blauwzuurgas, Koolmono-oxide en nog zowat nare en giftige stofjes ontstaan.

Dus maar beter niet verbranden in je open haard!!!!!!!!!!!!!!
LiA

Berichten: 6

Re: verbranding van polyurethaan harsen

Bedankt voor de snelle reactie heren,

Ik zal even kort vertellen waar het om gaat.

We maken kernzand, deze kernzand bestaat uit kwartszand en harsen.

Dmv die harsen kunnen we elke gewenste vorm vervaardigen, want die harsen harden dan uit. De uitharding vindt plaats dmv een katalysator, deze katalysator is in ons geval de Amine. (dimethaanisopropaanamine).

De harsen bestaan uit 2 componenten, nl hars en activator.

Hars bestaat uit di-isocyanaten, activator bestaat uit fenol dus 1 benzeenring met een OH groep.

(Waarschijnlijk onstaat de polyurethaan dmv die diolen uit die fenol. Maar weet niet zeker.)

Als die twee componenten bij elkaar komen, dan wordt er polyurethaan gevormd.

Dus fenol + activator geeft Polyurethaan.

Om deze polyurethaan te verbranden heb ik een installatie opgebouwd.

Nu is de vraag:

Tijdens deze pyroliseproces zal er ook water vrij komen?

Zou ik deze hoeveelhied water kunnen berekenen?

Hopelijk ben ik duidelijk genoeg met mijn probleemstelling.

Alvast bedankt voor jullie leerzame reactie...

Berichten: 1.816

Re: verbranding van polyurethaan harsen

Dus als ik je goed begrijp is het kernzand en de hars gemengd? En de mal, na behandeling, is dan voor metaalgieten? Dus een hoge temperatuur.

Verder is er een duidelijk verschil tussen pyrolyse en verbranding. Bij jou zal het om pyrolyse gaan, dat is een ontleding v/d hars zonder zuurstof cq lucht toevoer.

Dat is te vergelijken met houtskool maken.

Wat daar allemaal voor gassen bij vrijkomen is best lastig te voorspellen, maar ook zeker water en allerlei nare (vaak giftige en brandbare) gassen en als achterblijvende stof vrijwel zeker koolstof.

Denk dat een experiment op kleine schaal, zeg 100 - 200 gr mengsel, pyrolyseren daar de meeste duidelijkheid over zal geven.

Ook de temperatuur waarbij de pyrolyse moet plaats vinden zal zeker invloed hebben op de producten die gaan ontstaan.

En die gassen zal je zeker niet zomaar via een schoorsteen mogen lozen.

Overigens is het geen katalysator reactie, maar een polymeer reactie die globaal te vergelijken is met epoxy maken, vandaar dat je beide stoffen in een juiste verhouding moet mengen. Beide componenten samen geven het PU.

Polyester maken is een katalysator reactie, paar druppeltjes MEK erbij en hup reactie.
LiA

Berichten: 6

Re: verbranding van polyurethaan harsen

Ja dat klopt we gebruiken de kernzand voor het vervaardiging van gietstukken .

Mijn mengsel bestaat uit: 250 gr zand en 0,5 % component 1 en 0`5 % componenet 2.

De pyrolise temperatuur is rond 1450 graden, dus ik laat het proefmengsel vol gieten met vloeibaar ijzer.

De onstaane gassen vang op ik een een gesloten ruimte. Zo doende weet ik hoeveel gas er geproduseerd wordt. Vervolgens komen die gassen in aanraking met koolgranulaten, zodat hier ook de hoeveelheid benzeen gemeten kan worden.

Berichten: 1.816

Re: verbranding van polyurethaan harsen

Het is natuurlijk maar de vraag of er benzeen gaat ontstaan. Niet alleen de oorspronkelijke stof bepaalt dat, maar ook de temp. Hoe wou je die eventuele benzeen trouwens gaan meten?

Maar al ik je nu goed begrijp ga je niet van tevoren je mal verhitten, maar gebeurt dat door het vloeibare ijzer en daardoor vindt de pyrolyse plaats?

Maar gieten van ijzer en tegelijk gassen opvangen lijkt me best lastig, of zit er een zware afzuiging boven?



Maar goed, het water. Ik denk dat het eventuele waterdamp, cg oververhitte stoom en andere gassen, zich ook via het zand, een uitweg zal zoeken.

Maar is dat beetje water een groot probleem bij het gieten?

En eventuele koolstof opname door het vloeibare ijzer?



Misschien is het ook mogelijk om de ontstane gassen terug te voeren naar de smeltoven en ze daar mee te laten branden, dan blijft er weinig benzeen ed meer over en heb je er ook nog wat profijt van.
LiA

Berichten: 6

Re: verbranding van polyurethaan harsen

De onstaane gassen vang op ik een een gesloten ruimte. Zo doende weet ik hoeveel gas er geproduseerd wordt. Vervolgens komen die gassen in aanraking met koolgranulaten, zodat hier ook de hoeveelheid benzeen gemeten kan worden.

Berichten: 1.816

Re: verbranding van polyurethaan harsen

Zoiets heet herhaling en levert verder niets op.
LiA

Berichten: 6

Re: verbranding van polyurethaan harsen

Hallo,

Sorry ik begrijp niet wat u bedoelt.

Ik ben een tijdje weg geweest, vandaar dit late reactie.

Berichten: 1.816

Re: verbranding van polyurethaan harsen

Neem aan dat je weet wat een herhaling is. Je bericht van 28/3 is een onderdeel van je bericht van 27/3.

En op de simpele vraag, "Hoe wil je dan die eventuele benzeen gaan meten", blijf je een antwoord schuldig.

Dus zo komen we niet echt verder.
LiA

Berichten: 6

Re: verbranding van polyurethaan harsen

Die hoeveelheid gas wordt geadsorbeerd door aktiefkool en die aktievekolen hebben een eigenschap om die onstane benzeen in dat gas op te nemen.

Vervolgens worden die aktievekolen op gestuurd naar een laboratoruim om daar geanalyseerd te worden.

Sorry ik heb je vraag niet zo goed begrepen..

Hopelijk is dit wel duidelijk genoeg..

Berichten: 1.816

Re: verbranding van polyurethaan harsen

OK G-C, wat is dan nog je probleem? Je laat het opnemen in je actieve kool (Norit) en dan analyseren, beetje duur denk ik, maar goed.

Dat beetje water zal ook wel geen probleem zijn, of zie je dat anders?

Ik denk dat als ik op deze manier een stuk ijzer zou gieten, de actieve kool gewoon zou verbranden, de eventuele benzeen verbrandt dan ook wel.

Zit je probleem in de wetgeving voor het milieu of in iets anders?



Ik heb nog eens gekeken hoe ze vroeger gietmallen maakten. Dat ging met zand uit de maas, vermengd met o.a. lijnolie, waterglas en sommige zeer geheime?? ingrediënten. In Namur staat geloof ik nog zo'n fabriek ervoor.
LiA

Reageer