Springen naar inhoud

[scheikunde] Stoichoimetrie

• Log in om te kunnen reageren

GiovanniG

GiovanniG

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 maart 2009 - 18:44

Beste,
Ik ben nieuw op dit forum, en reeds heb ik al een vraag voor mijn examen Chemie tegen morgen. Twee vragen eigenlijk, beiden ivm Stoichiometrie

1. Vraagstuk1:
Men laat 10g ongebluste kalk reageren met 250g water. Welke oplossing bekomt men en wat is de concetratie (molaire concentratie)

Nu heb ik deze reactievergelijking
CaO + H2O --> Ca(OH)2
10g 250g c?
0.244mol 7.576 mol

Maar hoe kan ik nu de concentratie van Ca(OH)2 berekenen terwijl ik geen enkel gegeven heb over Ca(OH)2 zelf

2. Vraagstuk 2
Indien bij het samenvoegen van 250ml natronloog en 380ml zoutzuur een oplossing ontstaat met een concentratie van 2.8 mol/liter, wat waren dan de minimale concentraties van beide gebruikte uitgangsstoffen?

NaOH + HCl --> NaCl + H2o
0.250ml 0.380l 2.8mol/l

Verder geraak ik niet...

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen !

Giovanni G.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 maart 2009 - 18:46

Beste,
Ik ben nieuw op dit forum, en reeds heb ik al een vraag voor mijn examen Chemie tegen morgen. Twee vragen eigenlijk, beiden ivm Stoichiometrie

1. Vraagstuk1:
Men laat 10g ongebluste kalk reageren met 250g water. Welke oplossing bekomt men en wat is de concetratie (molaire concentratie)

CaO + H2O --> Ca(OH)2
10g 250g c?
0.244mol 7.576 mol

Maar hoe kan ik nu de concentratie van Ca(OH)2 berekenen terwijl ik geen enkel gegeven heb over Ca(OH)2 zelf

2. Vraagstuk 2
Indien bij het samenvoegen van 250ml natronloog en 380ml zoutzuur een oplossing ontstaat met een concentratie van 2.8 mol/liter, wat waren dan de minimale concentraties van beide gebruikte uitgangsstoffen?

0.250ml 0.380l 2.8mol/l

Verder geraak ik niet...

Giovanni G.

Die heb je wel: die kun je direct halen uit het aantal mol CaO.

2.8 mol/liter wat? Dat is wel nodig.

GiovanniG

GiovanniG

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 maart 2009 - 18:50

Beste,

1. Vraagstuk1:

CaO +   H2O --> Ca(OH)2
10g 250g   c?
0.244mol   7.576 mol

2. Vraagstuk 2

0.250ml 0.380l   2.8mol/l

Verder geraak ik niet...

Giovanni G.

Die heb je wel: die kun je direct halen uit het aantal mol CaO.

2.8 mol/liter wat? Dat is wel nodig.

Ok, ik heb de hoeveelheid mol, maar ik moet toch zowiezo een volume hebben?

2.8 mol/liter van NaCl (=molaire concentratie)

Dankje voor het spoedig antwoord!

Veranderd door GiovanniG, 25 maart 2009 - 18:52

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 maart 2009 - 19:20

Dat volume heb je, hoeveel blijft van die 100 g water over?

2,8 mol/l NaCl. In hoeveel water is dat opgelost? Nee, niet 1 liter. Dat volume is je stiekem ook gegeven.

Kun je die concentratie samen met dat volume terugrekenen naar het aantal mol NaCl? Hoeveel mol zoutzuur en natronloog is nodig om dat aantal mol NaCl te maken? Uit welke volumes kwamen die aantallen mol? Welke concentratie hadden die HCl- en NaOH-oplosingen dus?

Veranderd door Fuzzwood, 25 maart 2009 - 19:22

GiovanniG

GiovanniG

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 maart 2009 - 20:15

Ik heb het net nog aan een vriend gevraagd, en ik heb begrepen dat ik de volumes gewoon mag optellen en dit mag gebruiken bij de uitgangsstoffen.

Bedankt voor alle reacties!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures