Scheiding van suikers

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 6

Scheiding van suikers

Hallo,

Morgen heb ik labo farmacuetische analyse. Nu hoop ik dat jullie mij mss kunnen verder helpen want ik zit hier met het probleem dat ik morge een vulmiddel ga krijgen van versch. suikers (zetmeel, sacharose, lactose, fructose, glucose). Nu is de opdracht zelf een SCHEDINGSschema op te stellen.

Maar ik heb géén idee hoe ik hieraan moet beginnen. De enige tip is dat we iets met een Fehlingreagens moeten doen. Maar dat zal dan zijn om aan te tonen dat we effectief het reducerend suiker hebben kunnen scheiden...

Kan iemand mij hints geven om zo'n schema op te stellen?

héél hard bedankt!

xxx

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Scheiding van suikers

Welke scheidingstechnieken heb je geleerd?

Berichten: 20

Re: Scheiding van suikers

Hallo!

Het scheiden van de meeste verbindingen gaat meestal met het de oplosbaarheid van die producten in water of ether.

Ik kan me weinig voor stellen zo 1,2,3 bij de stoffen die je net noemde, maar je kan makkelijk aan de structuur zien of ze goed oplosbaar zijn in water of niet. ( bindings potentiaal verschil ! , polair,apolair! )

Over het algemeen voeg je een basische of zure oplossing toe om een van je stoffen in het mengsel in zout vorm te brengen. Deze lossen namelijk wel op in water.

nogmaals, ik ben meer thuis in de wat minder medische verbindingen.. maar hier is een voorbeeld waar je misschien wat aan hebt.

Stel ik heb een oplossing met 2 stoffen

Tolueen ( Ph-Ch3 ) Aniline ( ph-NH2 ). Beide zijn niet oplosbaar in water, wel in ether ( dus de organische laag van je oplossing )

Het scheiden zal als volgt gaan:

Meng het tolueen met Aniline, en voeg hier diethylether aan toe. Nu zijn beide stoffen opgenomen in het ether.

We kunnen een Zuur toevoegen. bijvoorbeeld zoutzuur om aniline in een zout vorm te krijgen.

Er zal ph-Nh3+ Cl- onstaan. Deze is weer perfect oplosbaar in water. Voeg voor het gemak wat water toe aan je oplossing. En scheid de water van de etherlaag.

Als je nu verder werkt met de waterlaag, hoef je alleen een sterke base toe te voegen, ( bijvoorbeeld NaOH ) om aniline terug te krijgen.

Het aniline lost niet op in water, en je kan deze 2 lagen nu uit elkaar halen. je zal dus nu aniline overhouden.

Het tolueen is erg makkelijk te verkrijgen, nadat je de etherlaag heb gescheiden, simpel wel het ether indampen, en voila, het tolueen blijft over.

scheiding compleet. Voor meerdere stoffen in een mengsel kan dit wat moeilijker worden, omdat je rekening moet houden met meerdere stoffen die kunnen reageren met een zuur/base, en oplossing in de water laag etc. maar met wat basis chemie kom je er veelal wel mee uit.

succes
Naja, denk er maar over na!

Berichten: 6

Re: Scheiding van suikers

Het is ons in ieder geval gelukt :)

Uiteindelijk moesten we blijkbaar geen scheidingsschema opstellen maar dat gewoon kunnen aantonen door kleurreacties. Vandaar ook Fehling want ge kunt daar helemaal ni mee scheiden.

Zodus ... probleem opgelost.

PS: ik had niet verkeerd gelezen, er stond wel degelijk SCHEIDINGSschema :) :s. Fout van de docent, tja

Toch bedankt!!!

Reageer