Springen naar inhoud

ijken / ijking

• Log in om te kunnen reageren

Melanie-xx

Melanie-xx

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 maart 2009 - 19:37

Ik had voor scheikunde een praktische opdracht en nu moet ik vertellen wat ijken is maar ik weet echt totaal niet hoe ik dit uit moet leggen ; weet iemand een beschrijving?

Groetjes,
Melanie.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 maart 2009 - 19:41

http://nl.wikipedia.org/wiki/IJking

Kort gezegd ga je dus de uitslag van een bepaald apparaat meten bij bepaalde concentraties. Je krijgt op die manier dus een lijn waarin uitslag staat tegen de concentratie. Heb je daarna een monster met concentratie x, en die geeft een uitslag y, dan kun je die uitslag y herleiden tot concentratie x.

Melanie-xx

Melanie-xx

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 maart 2009 - 19:47

Dankjewel. :D

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 maart 2009 - 19:50

Dit geldt natuurlijk alleen voor een apparaat die een bepaald meetbereik heeft. Bij zoiets als een titratie gaat die vlieger natuurlijk niet op. Ijken doe je daar door een bekende hoeveelheid stof te titreren, zodat je de molariteit van je titrant te weten komt.

patrickvda

patrickvda

• >100 berichten
  • 229 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 maart 2009 - 22:08

stel dat een weegschaal moet worden ge-ijkt, dan dient men te controleren of de balans voor bijvoorbeeld 1.00 gram, wel degelijk deze waarde weergeeft.

Meestal zijn er mensen van controle-instanties die een batterij aan ge-ijkte gecontroleerde gewichtjes hebben (volledig stofvrij en waarvan het juiste gewicht is gekend) en die dit gebruiken om de weegschaal te controleren op juistheid.

voor een balans zijn vochtigheden en horizontale plaatsing heel belangrijk.

Dit is dus een andere manier van "ijken"

pipetten en ander volumetrich materiaal kunnen ook worden ge-ijkt.
door bijvoorbeeld de inhoud te wegen en te kijken of dit strookt met het vooropgestelde. 100 ml water heeft bij een bepaalde temperatuur een exact gekend gewicht. en dit kan gebruikt worden voor ijking.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures