Super natrium oplossing

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 2

Super natrium oplossing

Hallo,

Ik ben nieuw hier, geen chemicus, en mis kennis om de volgende vraag op te lossen.

Een verzadigde natriumchloride oplossing bij kamertemperatuur bevat 6.2M natrium. Is het mogelijk om een natriumoplossing te maken met een hogere molariteit door bijv. een combinatie van natriumzouten op te lossen? Het is belangrijk dat de pH ongeveer neutraal blijft.

Ik ben bezig met een osmose-experiment en ik wil daar een hoog geconcentreerde natriumoplossing voor gebruiken.

Alvast bedankt!

Groeten,

Bentrix

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Super natrium oplossing

Er zijn een belangrijk probleem met jouw vraagstelling: je maakt geen natriumoplossing, maar een oplossing waarin natrium-ionen aanwezig zijn.

Verder is het zo dat osmose geen onderscheid maakt tussen opgeloste deeltjes. Het is een goed doel om zoveel mogelijk natriumionen opgelost te krijgen, maar als je daarmee de concentratie van andere ionen vermindert, dan helpt dat niet om de osmotische druk te verhogen.

Dan naar je directe vraag: ja, het is mogelijk om meer natriumionen op te lossen als je mengels van goed oplosbare zouten hebt. In het dagelijks leven spreek je van de "oplosbaarheid" van een zout, maar in de chemie wordt gekeken naar het produkt van de concentraties van de verschillende ionen. Voor keukenzout is er zo een maximum aan het produkt van de concentraties van natriumionen en van chloride-ionen. Als je dus de chloride-ionen concentratie een beetje kunt verlagen, dan zou je de natriumionenconcentratie verder kunnen opvoeren bij dezelfde temperatuur. Welk zout je daarvoor in de praktijk moet meebrengen weet ik even niet....

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Super natrium oplossing

Er zijn denk ik wel natriumzouten die een hogere concentratie kunnen geven dan 6.2M, maar ik kan ze even niet vinden.

Als het niet per se natriumzouten hoeven te zijn, dan zijn er sowieso nog meer opties. KI bijvoorbeeld lost nog iets beter op, tot ~7 M bij kamertemperatuur.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 204

Re: Super natrium oplossing

De oplosbaarheid van Natriumnitraat bedraagt bij 25 graden C 921 g/l.

Dit komt overeen met 10,8 Mol.

Pas op, deze oplossing kan explosief zijn in contact met reducerende stoffen!!!!

Berichten: 1.816

Re: Super natrium oplossing

Het best oplosbare Na-zout is vlgs mij anh.Natriumperchloraat ( 204 gr bij 20gr in 100 ml), maar hoewel de pH wel ca 7 is, is de stof zelf natuurlijk een sterke oxidator en geldt er een nog grotere waarschuwing voor, dan voor natriumnitraat!!

Next best is anh.natriumjodide ((179 gr bij 20 gr in 100 ml water), is duur, maar redelijk onschuldig verder.

PS anh.=watervrij, dus zonder kristalwater!
LiA

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Super natrium oplossing

En even ter aanvulling:

204 g natriumperchloraat (NaClO4) in 100 mL --> 16.7 M

179 g natriumjodide (NaI) in 100 mL --> 11.9 M
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 1.816

Re: Super natrium oplossing

Dank B, had de rekenmachine effe niet bij de hand.
LiA

Berichten: 3.145

Re: Super natrium oplossing

opajuup schreef: De oplosbaarheid van Natriumnitraat bedraagt bij 25 graden C 921 g/l.

Dit komt overeen met 10,8 Mol.

Pas op, deze oplossing kan explosief zijn in contact met reducerende stoffen!!!!
Sinds wanneer kunnen oplossingen van natrium nitraat explosief reageren? Je hoeft bij zo'n oplossing echt niet bang te zijn voor explosieve reacties (dat geldt trouwens ook voor natriumperchloraat). Alleen als je oplossing indampt en je droge stof krijgt, dan zou je problemen kunnen krijgen, maar dat valt zowel met natriumnitraat als natriumperchloraat ook behoorlijk mee. Beide stoffen zijn in vaste droge vorm en bij hoge temperatuur sterke oxidatoren, maar je zult echt niet een ontbranding of explosie krijgen als je deze stoffen bij kamertemperatuur (per ongeluk) in contact krijgt met een reductor als papier, hout of wat dan ook.

Veel gevaarlijker zijn de vrije zuren (salpeterzuur en perchloorzuur). Deze zuren kunnen inderdaad brand veroorzaken als ze sterk geconcentreerd zijn. Zelfs bij kamertemperatuur kun je dan voor rare verrassingen komen te staan. Helaas wordt deze gevaarlijke eigenschap van de vrije zuren ook vaak toegekend aan de alkalizouten en dat is niet terecht.

Berichten: 1.816

Re: Super natrium oplossing

Woelen, ik denk dat we het simpel wilde houden. Natuurlijk heb je gelijk, maar o wee als die oplossingen op papier en ed geknoeid worden, dat is één vonk al genoeg (mits opgedroogd) en de ellende is niet te overzien. Dus vandaar, beter een niet correcte (het is tenslotte geen chemicus) dan geen waarschuwing.

En papier bijv. krantenpapier kan wel degelijk onbranden als het natriumperchloraat bevat. Tenminste de kaliumversie deed dat braaf en dat zal voor de Na versie wel niet anders zijn.
LiA

Berichten: 2

Re: Super natrium oplossing

Beste mensen, bedankt voor jullie input.

Toch heb ik nog een vraag: er worden beter oplosbare na-zouten genoemd, maar de hoeveelheid na-ionen neemt toch niet veel meer toe. (2,5- ~3 M). Klopt dit?

Is het dan toch niet veiliger om NaCl te gebruiken en te proberen om de hoeveelheid Cl-ionen te verlagen?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Super natrium oplossing

Bentrix schreef: Beste mensen, bedankt voor jullie input.

Toch heb ik nog een vraag: er worden beter oplosbare na-zouten genoemd, maar de hoeveelheid na-ionen neemt toch niet veel meer toe. (2,5- ~3 M). Klopt dit?

Is het dan toch niet veiliger om NaCl te gebruiken en te proberen om de hoeveelheid Cl-ionen te verlagen?
Hoe kom je daarbij? 204 g natriumperchloraat (NaClO4) in 100 mL --> 16,7 M, is toch wel even 10,2 mol meer natrium per liter hoor dan bij NaCl dat een oplosbaarheid tot 6,7M heeft.

Berichten: 2.337

Re: Super natrium oplossing

Ik denk dat hij niet gewoon is om in mol te rekenen en M als iets anders ziet.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Super natrium oplossing

Volgens mij is NaOH in alle verhoudingen met water mengbaar en geeft dus de hoogst haalbare concentratie aan natrium-ionen in water.

Nadeel is wel dat het erg corrosief is...

Berichten: 1.816

Re: Super natrium oplossing

Bedoel je met mengbaar een heldere oplossing?
LiA

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Super natrium oplossing

Ja, al heb je met heel weinig water nog een vaste stof

Reageer