Hydrolyse en methanolyse

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 13

Hydrolyse en methanolyse

Hoi,

Ik zou graag ondersteuning krijgen m.b.t. een vraag die ik eerder in mijn opleiding terug heb gekregen omdat ik "m fout beantwoord had:

Deze vraag heft betrekking op sophorose, bestaande uit de monosachariden alfa-D-glucose en beta-D-glucose.

Gegeven is dat het verbindende O-atoom tussen de beide monosachariden het isotoop O-18 is.

Vraag:

1.Bij onderzoek blijkt het O-18 atoom altijd aan C-atoom 2 gebonden te zijn. Beschrijf op grond hiervan het mechanisme van de hydrolyse onder invloed van zuur. Geef ook de molecuulformules.

In plaats van met water en zuur kan het disaccharide ook gesplitst worden met aangezuurde methanol. Dit wordt methanolyse genoemd.

2. Geef de structuurformules van de stiffen die ontstaan bij de methanolyse van sophorose.

Bedankt voor de hulp!

m.vr.gr.,

John

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: Hydrolyse en methanolyse

Twee hints:

1) Zo'n binding tussen twee glucoseringen is eigenlijk niets anders dan een vermomde esterbinding. Het mechanisme van esterhydrolyse kan dan van nut zijn (welke O behoud je, die van het zuur of die van het alcohol?)

Zo'n zure hydrolyse start met een protonering: waar?

2) Normaal valt water aan en raakt een H-tje kwijt, nu valt methanol aan en raakt een H-tje kwijt...

Berichten: 13

Re: Hydrolyse en methanolyse

Ik ga dat even opzoeken in de boeken, bedankt voor de hint!

Berichten: 13

Re: Hydrolyse en methanolyse

Dus methanol valt aan en raakt een H-tje kwijt aan het monosacharide met het gemarkeerde O-18 atoom.

Het resterende CH3O- ion valt dan aan op het andere monosacharide.

Klopt dit?

Reageer