Springen naar inhoud

Paus en Aids

• Log in om te kunnen reageren

lngr

lngr

• >250 berichten
  • 449 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 december 2005 - 20:57

In hoeverre is de verspreiding van de ziekte in veel katholieke landen in Afrika te wijden aan de paus, jullie inziens?
I'm normally not a praying man, but if you're up there, please save me Superman!!!
Homer Simpson

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Chriis

Chriis

• >250 berichten
  • 664 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 december 2005 - 21:24

"(...) The Catholic Church has repeatedly criticized programs promoting condoms as a totally effective and sufficient means of AIDS prevention. The different Bishops’ Conferences all over the world have expressed their concern regarding this problem. The Catholic Bishops of South Africa, Botswana and Swaziland categorically “regard the widespread and indiscriminate promotion of condoms as an immoral and misguided weapon in our battle against HIV/AIDS for the following reasons.
* The use of condoms goes against human dignity.
* Condoms change the beautiful act of love into a selfish search for pleasure – while rejecting responsibility.
* Condoms do not guarantee protection against HIV/AIDS.
* Condoms may even be one of the main reasons for the spread of HIV/AIDS. Apart from the possibility of condoms being faulty or wrongly used they contribute to the breaking down of self-control and mutual respect.” (...)"
- FAMILY VALUES VERSUS SAFE SEX - www.vatican.va

"The spread of HIV and Aids in Africa should be tackled through fidelity and abstinence and not by condoms, Pope Benedict XVI has said." - Pope rejects condoms for Africa - www.bbc.co.uk

lngr

lngr

• >250 berichten
  • 449 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 december 2005 - 21:30

De vraag is alleen of deze bisschoppen en de paus verantwoording dragen voor de gevolgen van hun uitspraken. Niet juridisch gezien (dan had ik dit topic wel in 'Politicologie, Recht en Economie' geplaatst), maar meer gevoelsmatig of 'filosofisch' gezien.

Ik ben niet voor de kerk, maar ik vind dat we in dit geval de kerk en de paus niet de schuld kunnen geven van het feit dat veel mensen hierdoor sterven. Natuurlijk hebben zij een voorbeeldfunctie en moeten zij rekening houden met hun macht, maar dit is nu eenmaal waar zij voor staan (ook al vind ik het belachelijk) en die mensen kiezen immers zelf voor het volgen van deze regels.

Of zit ik er naast. Ik hou namelijk geen rekening met het feit dat deze mensen weinig opleiding hebben en praktisch niet anders kunnen, omdat ik vind dat dat in dit geval niet uitmaakt. De kerk hoeft geen rekening te houden met opleiding/ IQ.
I'm normally not a praying man, but if you're up there, please save me Superman!!!
Homer Simpson

Chriis

Chriis

• >250 berichten
  • 664 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 december 2005 - 21:52

Met macht komt verantwoordelijkheid en realiteitsbesef kan ook geen kwaad. Als cijfers uitwijzen dat 'geen sex voor het huwelijk' gewoon geen oplossing biedt, dan moet de kerk dit maar accepteren. Argumenten tegen condooms, die niet wetenschappelijk onderbouwt zijn, kunnen we in dit soort schrijnende situaties gewoon niet accepteren. God is toch geen Satan? Gehoorzaam mij of sterf. Die onaantastbare God moet maar eens voor het internationale gerechtshof verschijnen, aan tolerantie zijn écht grenzen. Die paus begaat een veel grotere zonde als hij een paar miljoen mensen de dood in jaagt dan die mensen die seks hebben vóór het huwelijk. Of vindt tie dat die mensen maar het beste gelijk naar de Hel kunnen?

Dus deze argumenten gaan niet op:
* The use of condoms goes against human dignity.
* Condoms change the beautiful act of love into a selfish search for pleasure – while rejecting responsibility.
* Condoms do not guarantee protection against HIV/AIDS.
-> Niet garanderen? Ik neem aan dat de kans wel aanzienlijk vermindert!

En dit mogen ze wel eens bewijzen, ik zal nog eens even lezen hoe ze dat onderbouwen:
* Condoms may even be one of the main reasons for the spread of HIV/AIDS. Apart from the possibility of condoms being faulty or wrongly used they contribute to the breaking down of self-control and mutual respect.
'Mutual respect', dan maar wat minder respect, beter dan doden.

"Billboards with the logo "Abstinence: You Can!" dot the capital's streets. "Somewhere out there," one giant poster reads, "she's keeping herself for you." A member of Parliament is offering scholarships for young women who undergo gynecological exams to prove their chastity.
Now AIDS activists are warning that the focus on abstinence, and a related backlash against condoms, is threatening Uganda's progress in combating AIDS. Prevalence rates here dropped from 18 percent in 1992 to 7 percent today in a country where 1 million have died from the disease and another 1 million are infected.
"Abstinence is fine for some, but not for everyone," said Edith Mukisa, who heads Kampala's Naguru Teenage Center. "What about people that don't marry? What about poverty, which forces many young people to take sugar daddies or sugar mommies for money? I'm afraid we're going to have another boom in the HIV rate." (...)"
- http://www.chron.com...ld/3456145.html

?

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 02 december 2005 - 22:12

Ik denk dat je als publiek persoon nooit mensen mag aanmoedigen iets onverstandigs te doen. En al helemaal niet als deze mensen je blind vertrouwen. Je gaat je kinderen toch ook niet vertellen dat ze met hun fiets de snelweg op mogen.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

OneStepForward

OneStepForward

• >250 berichten
  • 656 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 december 2005 - 22:28

De RKK zelf doet een hele hoop aan aids bestrijding.
Ik denk bijv. aan het ABC programma.

Dat er misschien een paus is die tegen het gebruik van voorbehoedsmiddelen is zou zo kunnen. Iedereen heeft recht op z'n mening, zelfs de paus.
Maar gezien dat in sommige landen de mening van de paus toch best gewicht heeft, is hij dan mede verantwoordelijk?
Daar valt dan ook geen sex voor het huwelijk onder. Wat ook een zeer goede prefentieve werking heeft. Dus dan is het wel raar. Die mensen luisteren dan wel naar de paus als het om voorbehoeds middelen gaat, en niet als het om seks buiten het huwelijk gaat.
Tja, het lijkt mij dat je of naar die man luistert of niet. Dit is dan half.
Verantwoordelijk lijkt hij me niet...
Maar nogmaals, dat is de mening van de persoonlijke paus. Binnen de RKK is ook het ABC plan ontstaan.
Technisch gezien klopt die quote die eerder geplaats is. ABC plan zegt dat ook, maar bij het ABC plan zit er een "maar als je dan toch..." aangekoppeld.

Btw, Het standpunt over condooms is van de rkk moralistisch en niet dogmatisch. Dat houdt dus in dat een katholiek een afwijkende mening mag hebben als hij dat met z'n geweten kan rijmen.

Oja, ik ben geen katholiek...
"De geschiedenis is de totale som van de dingen die hadden kunnen vermeden worden." - Konrad Adenauer

de grijze muis

de grijze muis

• >1k berichten
  • 1168 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 december 2005 - 22:58

[quote="Chriis"] Die onaantastbare God moet maar eens voor het internationale gerechtshof verschijnen, aan tolerantie zijn écht grenzen.

Verwar nou even niet een God met een wereldvreemde paus. Die laatste zou m.i. inderdaad voor het Internationale Gerechtshof gesleept moeten worden wegens misdaden tegen de menselijkheid vanwege het verbod, op condoomgebruik met gevolg ontelbare doden en wezen. Overigens stijgt niet alleen het aantal HIVbesmettingen in de RK gebieden van Afrika dramatisch, maar ook die in de overwegend moslim en animistische landen.
Zelfs al zouden condooms door de paus c.s toegestaan zijn, dan is het nog maar de vraag of het aantal besmettingen teruggedrongen zou kunnen worden. Immers vanwege de vele oorlogshandelingen vinden verkrachtingen plaats en nogal op grote schaal. Met of zonder pauselijke goedkeuring is het niet aannemelijk dat een soldaat /verkrachter een condoom gebruikt. Zolang er zovele krijgen woeden zal AIDS zich alleen al om die reden blijven verspreiden.
De paus zou er m.i. beter aan doen de kalashnikofs om te laten smeden tot ploegscharen en dat ex cathedra te verkondigen. Daar zal met verbazing naar geluisterd worden maar het zal zeker niet in praktijk gebracht worden, echter hij pleegt dan geen misdaad meer tegen de menselijkheid, iets dat hij in mijn ogen nu wel doet.

-Frankenstein-

-Frankenstein-

• >250 berichten
  • 385 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 december 2005 - 23:50

[i]"The spread of HIV and Aids in Africa should be tackled through fidelity and abstinence and not by condoms, Pope Benedict XVI has said."
-  

Toch kan ik me wel vinden in deze visie van de Paus. Laten we wel wezen de aids explosie heeft een oorzaak in Afrika deze mensen gaan veel vrijer met sex om dan in gebieden waar er maar weinig AIDS is.

Je kan het ook omdraaien hoeveel besmette HIV patienten zouden er zijn als de Paus toegeeft aan condoomgebruik. Dit signaal kan worden opgevat dat vrije sex toegestaan is met nog meer besmettingen als gevolg.

Laat politici het gebruik van condooms stimuleren en laat de Paus de sexuele driften van de mens beheersen zolang er gevaarlijke geslachtsziekten bestaan.

maar bij het ABC plan zit er een "maar als je dan toch..." aangekoppeld.

Goed plan, dit sterkt de politici tot het promoten van condooms.

Banana

Banana

• >100 berichten
  • 220 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 december 2005 - 10:35

Een paus mag wel een eigen mening hebben, maar hij moet er wel rekening mee houden dat hij een voorbeeld kan zijn voor jongeren. Als hij dan verkondigt dat het een zonde is om condooms te gebruiken, terwijl door het gebruik van een condoom het aanta AIDS patienten vermidert, is hij toch niet slim bezig. Je kan het zo zien (ik zie het niet zo trouwens, maar mesen die ik ken wel):
als je een condoom gebruikt, zondig je en ga je naar de Hel.
Gebruik je geen condoom, heb je kans dat je besmet raakt met het HIV-virus en dus een kans hebt om AIDS te krijgen, waaraan je waarschijnlijk zult sterven. Het is maar waar die mensen voor kiezen.

Chriis

Chriis

• >250 berichten
  • 664 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 december 2005 - 11:21

Verwar nou even niet een God met een wereldvreemde paus.

Voor mij zijn ze één en dezelfde. Even aan m'n duim zuigen.....: de twee-eenheid.

Toch kan ik me wel vinden in deze visie van de Paus. Laten we wel wezen de aids explosie heeft een oorzaak in Afrika deze mensen gaan veel vrijer met sex om dan in gebieden waar er maar weinig AIDS is.

Je kan het ook omdraaien hoeveel besmette HIV patienten zouden er zijn als de Paus toegeeft aan condoomgebruik. Dit signaal kan worden opgevat dat vrije sex toegestaan is met nog meer besmettingen als gevolg.

Laat politici het gebruik van condooms stimuleren en laat de Paus de sexuele driften van de mens beheersen zolang er gevaarlijke geslachtsziekten bestaan.

Condoom gebruik en geen seks voor het huwelijk sluiten elkaar voor mij niet totaal uit. Hij mag best roepen dat hij vind dat je geen seks voor het huwelijk moet hebben, hij moet alleen niet roepen dat condooms verboden -not by condoms- moeten worden. Een cultuur zoals die in Afrika verander je echt niet in een paar jaar, dat is dan een probleem om later aan te pakken, we hebben NU met AIDS te maken.

Dat er misschien een paus is die tegen het gebruik van voorbehoedsmiddelen is zou zo kunnen. Iedereen heeft recht op z'n mening, zelfs de paus.
Maar gezien dat in sommige landen de mening van de paus toch best gewicht heeft, is hij dan mede verantwoordelijk?

JA, natuurlijk!!! En het is niet zomaar een mening, het is de mening van God, als iets is wat om verantwoordelijkheid vraag is het dat wel! Vind je het gek dat zijn 'mening' in sommige landen veel gewicht heeft.
(Van mij zou al helemaal niemand de mening van God mogen uitdragen.)

de grijze muis

de grijze muis

• >1k berichten
  • 1168 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 december 2005 - 12:03

Verwar nou even niet een God met een wereldvreemde paus.

Voor mij zijn ze één en dezelfde. Even aan m'n duim zuigen.....: de twee-eenheid.

Condoom gebruik en geen seks voor het huwelijk sluiten elkaar voor mij niet totaal uit. Hij mag best roepen dat hij vind dat je geen seks voor het huwelijk moet hebben, hij moet alleen niet roepen dat condooms verboden -not by condoms- moeten worden. Een cultuur zoals die in Afrika verander je echt niet in een paar jaar, dat is dan een probleem om later aan te pakken, we hebben NU met AIDS te maken.

JA, natuurlijk!!! En het is niet zomaar een mening, het is de mening van God, als iets is wat om verantwoordelijkheid vraag is het dat wel! Vind je het gek dat zijn 'mening' in sommige landen veel gewicht heeft.

Inderdaad Chriis, als er EX Cathedra gesproken is over een verbod op condoomgebruik is dat volgens de RK leer het woord van god, waar de goedgelovige zich aan dient te houden. In de praktijk gelooft godzijdank niet iedere Roomse dat. (Bij mijn beste weten)Of het condoom verbod Ex Cathedra waarde heeft weet ik niet.
Omdat men nou eenmaal niet iets dat zijn bestaan niet bewezen heeft, een godheid dus, niet voor het Internationaal Strafhof kan dagen, zou de paus dankzij een Ex Cathedra uitspraak een goede plaatsvervanger kunnen zijn met de aanklacht dat hij misdaden tegen de menselijkheid heeft uitgelokt.
@Frankenkenstein, politici in Afrika zijn er niet voor het welzijn van hun volk, dat lijkt mij wel bewezen. Zij zullen daarom het condoomgebruik niet stimuleren, kost de staat immers geld en dat steken die corrupte heren, evenals de schaarse goederen, waaronder ook condooms vallen, liever in hun eigen zak.

-Frankenstein-

-Frankenstein-

• >250 berichten
  • 385 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 december 2005 - 12:10

Mijn mening is dat iedereen vrij is als het om sexueel moraal (geen pedofiele praktijken of iets dergelijks) gaat maar nu is er AIDS en straks is weer een nieuwe geslachtsziekte. Om dit uit te bannen gaat mijn mening van vrijheid van sexueel moraal niet op en heeft het aantal generaties in Afrika nodig voordat overspel geen schering en inslag meer is op dit continent.

Het Vaticaan doet aan lange termijn denken en weten denk ik dondersgoed dat de mentaliteit in Afrika niet in een paar jaar op te lossen is.

Ik denk ook dat de kracht van de katholieke kerk is dat er verschillende stromingen in deze geloofsorganisatie actief zijn. De Paus probeert het sexuele moreel te breken en stiekem laten liberale katholieke stromingen dan toch een maas in de wet achter in het ABC plan die de Paus stilzwijgend goedkeurt.

Not by condoms is iets anders dan verboden worden.

OneStepForward

OneStepForward

• >250 berichten
  • 656 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 december 2005 - 13:32

Niet waar. Volgens de RKK mag ook de paus gewoon een eigen mening er op na houden.
Pas als de paus van de kansel een dogma gaat uitspreken, dan komt het pas van God, aldus de RKK.
En die situatie schijnt nogal al zeer zelden voor te komen binnen de RKK.
"De geschiedenis is de totale som van de dingen die hadden kunnen vermeden worden." - Konrad Adenauer

de grijze muis

de grijze muis

• >1k berichten
  • 1168 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 december 2005 - 14:10

Niet waar. Volgens de RKK mag ook de paus gewoon een eigen mening er op na houden.
Pas als de paus van de kansel een dogma gaat uitspreken, dan komt het pas van God, aldus de RKK.
En die situatie schijnt nogal al zeer zelden voor te komen binnen de RKK.

Je hebt gelijk OneStepForward en Chriis zit er dit keer naast (dat gebeurt je maar zeer zelden Chriis!)
Het condoomverbod is geen dogma, is dus niet Ex Cathedra uitgesproken. Het is daarom dan ook geen goddelijk gebod volgens de RK leer. Echter het heeft wel invloed op de eenvoudige gelovigen en voor Afrika lijkt het mij catastrofaal als de priesters zich aan het pauselijk woord houden. In die zin is de paus als mens medeverantwoordelijk voor de talloze doden en wezen.

Menheffrin

Menheffrin

• >250 berichten
  • 545 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 december 2005 - 15:06

Mijn mening is dat iedereen vrij is als het om sexueel moraal (geen pedofiele praktijken of iets dergelijks) gaat maar nu is er AIDS en straks is weer een nieuwe geslachtsziekte. Om dit uit te bannen gaat mijn mening van vrijheid van sexueel moraal niet op en heeft het aantal generaties in Afrika nodig voordat overspel geen schering en inslag meer is op dit continent.

Het Vaticaan doet aan lange termijn denken en weten denk ik dondersgoed dat de mentaliteit in Afrika niet in een paar jaar op te lossen is.

Ik denk ook dat de kracht van de katholieke kerk is dat er verschillende stromingen in deze geloofsorganisatie actief zijn. De Paus probeert het sexuele moreel te breken en stiekem laten liberale katholieke stromingen dan toch een maas in de wet achter in het ABC plan die de Paus stilzwijgend goedkeurt.

Not by condoms is iets anders dan verboden worden.

Beste Frankenstein,

Me dunkt een juiste inschatting. Het ging tenslotte om het verzwegen argument van het Vaticaan: Aids is een logisch gevolg van onze twijfelachtige moraal.

Het Vaticaan zoekt voor dat laatste een oplossing en die kan noodzakelijkerwijze niet gevonden worden in het aanbevelen van voorbehoedsmiddelen. Dan resteert de vraag of het Vaticaan met haar voorstellen een te ruime schoen aantrekt als het gaat om de consequenties van de aanbevelingen die zij wel doet. Ik meen van niet, omdat zij niet ex cathedra zijn gedaan ontrekt zij zich aan een dogma en blijft de morele overweging een individuele kwestie.

P.S. Thans zie ik dat de grijze muis op hetzelfde idee is uitgekomen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures