Werkveld

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 660

Werkveld

Ik vroeg me af wanneer ik bij een bedrijf ga werken als B AS of als MSc wat is dan het verschil in werk wat ik doe ? Zit de een meer in het papierwerk, staan ze allebei veel op het lab en/of hebben ze een leidinggevende functie ??

ik twijfel namelijk omtrent de keuze Bachelor of applied science en gaan werken of doorgaan met Master of science en dan pas werken. Ik merk nu namelijk tijdens mijn stage dat ik graag op het lab sta en dat ik dit graag wil blijven doen en niet hele dagen achter mijn bureau wil zitten.

Berichten: 311

Re: Werkveld

BSc = HBO, MSc = Universiteit. Misschien helpt deze indeling een beetje?

Berichten: 374

Re: Werkveld

BSc is bachelor of Science kan dus ook universiteit zijn ;)

Berichten: 173

Re: Werkveld

In Nederland hebben wij helaas een dubbel bachelor systeem. dit betekend dat je dus een bachelor kan hallen op HBO niveau en op WO niveau. Voor de duidelijkheid deze zijn totaal niet aan elkaar gelijk. Een BSc is officieel van de Universiteit en een BSc of applied science is officieel van de HBO.

Om terug te komen op de vraag. Met een BSc applied zul je (in 80% van de gevallen) heel wat meer lab werk gaan doen. Dit komt omdat een HBO'er vaak verantwoordelijk wordt gesteld voor een onderdeel op het lab.

Om een grove indeling te maken zal een MBO'er een experiment uitvoeren wat hij doet volgens een methode die een HBO heeft bedacht (en bij bedenken hoort dus ook zelf een aantal keer proberen) en daarbij gebruik te maken van een apparaat (wat door een HBO wordt gecontroleerd en onderhouden). De resultaten van dit experiment zullen door de MBO kort worden uitgewerkt waarna een HBO deze verder kan gaan gebruiken (statistiek enz) en er conclusies uit kan trekken. Dit zal hij vervolgens overleggen met zijn baas (WO'er) die er vervolgens een nieuw onderzoek uit kan halen.

Dus naar mijn mening zal een WO'er zich meer bezig houden met het bedenken van mogelijkheden om te onderzoeken. Hij zal dus ook zeker op het lab staan maar ook constant bezig zijn met mogelijkheden die misschien nog nooit eerder zijn gedaan.

Daarbij is er een groot verschil tussen als WO'er of HBO'er het bedrijfsleven in te gaan of op een universiteit/onderzoekscentrum te gaan werken.

En als laatste is het misschien aardig te weten dat er voor veel studies toch geld dat als je eenmaal de master gaat doen dat je dan bijna vanzelf ook wel gaat promoveren. en met een PHD wordt het natuurlijk allemaal weer anders dan ben je namelijk echt een onderzoeker die met een volledig nieuwe theorie aan de gang gaat. Of je wordt manager van een chemisch bedrijf.

Hoop dat dit lange verhaal het allemaal een beetje duidelijker maakt (vast niet) maar anders moet je vooral op beurse langs gaan en opendage van universiteiten bezoeken, dan krijg je heel wat sneller een beeld van wie wat doet.

succes met je studie keuze

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Werkveld

Dit is voor mij eigenlijk best verhelderend :D

Berichten: 660

Re: Werkveld

Bedankt voor de reactie JFeenstra dit heeft me goed geholpen en wat dingen opgehelderd. Ik heb ook met wat mensen op de universiteit waar ik nu stage loop gesproken en heb besloten om na mijn HBO te gaan werken en geen master meer te gaan volgen.

Even nog wat korts over het bachelor en master systeem een BSc kun je niet halen op een HBO alleen op de universiteit op een HBO word het (voor mij) een B AS (bachelor of applied science).

Kevin.

Berichten: 173

Re: Werkveld

correct, bedankt voor het duidelijk specificeren

Reageer