[scheikunde] Redoxreacties

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 40

[scheikunde] Redoxreacties

Hallo

Ik heb een vraagje mbt tot redoxreacties, ik heb ze zlf geprobeerd op te lossen. Het reusltaat zieje in onderstaande afbeelding. Maar ik denk dat er iets niets echt klopt en ik wet nie direct hoe ik het moet oplossen dus daarom dat ik hier even om raad kom vragen ;)

Afbeelding

Hoop dat jullie het kunnen lezen :P

1.

bij het eerste met waterstofperoxide, gebruik ik het corrrecte oxidatiegetal ed?

en ik vind ook raar dat ik als laatst reactie praktishc hetzelfde heb Afbeelding

2.

is die oefening correct opgelost?

Als iemand mij zou kunnen helpen.. :)

Alvast bedankt ;)

Grtz

Digipo

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Redoxreacties

Je halfreacties sporen niet helemaal. Kaliumpermanganaat in zuur midden zal voornamelijk op deze manier reageren:

MnO4- + 8 H+ + 5e- --> Mn2+ + 4 H2O Bij jouw reactie spoort de lading niet helemaal: links -1, rechts +2

H2O2 --> O2 + 2 H+ + 2e- Zelfde verhaal over de lading: links 2-, rechts 0 en stoiciometrisch klopte hij ook niet. Waarom schrijf je O- op, terwijl je dat helemaal niet in je potje had?

De totaalreactie wordt:

2 MnO4- + 6 H+ + 5 H2O2 --> 2 Mn2+ + 8 H2O + 5 O2

Bij 2 precies hetzelfde verhaal: je let helemaal niet op stoiciometrie: waar is de zuurstof van het water gebleven bij de oxidatie van sulfide? Sulfide kan gewoon geoxideerd worden naar zwavel volgens S2- --> S + 2e-

Gebruikersavatar
Berichten: 40

Re: [scheikunde] Redoxreacties

Fuzzwood schreef: Je halfreacties sporen niet helemaal. Kaliumpermanganaat in zuur midden zal voornamelijk op deze manier reageren:

MnO4- + 8 H+ + 5e- --> Mn2+ + 8 H2O Bij jouw reactie spoort de lading niet helemaal: links -1, rechts +2

H2O2 --> O2 + 2 H+ + 2e- Zelfde verhaal over de lading: links 2-, rechts 0
Buiten dat is de rest dan juist?

natuurlijk moet ik de rest aanpassen..

vlug even doen ;)

Zo dan?

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 40

Re: [scheikunde] Redoxreacties

niemand die nog kan verder helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Redoxreacties

Als klopt, behalve dat er maar 8 watermoleculen overblijven, allemaal afkomstig van het permanganaat, je hebt die perongeluk 2x verdubbeld :P . Oh en dat er toevallig kalium aan het permangaat hangt en dat er sulfaat in de oplossing zit, mag je van mij weglaten. Als je met mijn reactie aankomt zal ie goed zijn, anders rechts nog een molecuul K2SO4 schrijven.

Gebruikersavatar
Berichten: 40

Re: [scheikunde] Redoxreacties

Als klopt, behalve dat er maar 8 watermoleculen overblijven, allemaal afkomstig van het permanganaat, je hebt die perongeluk 2x verdubbeld :P . Oh en dat er toevallig kalium aan het permangaat hangt en dat er sulfaat in de oplossing zit, mag je van mij weglaten. Als je met mijn reactie aankomt zal ie goed zijn, anders rechts nog een molecuul K2SO4 schrijven.
Ok Bedankt ! :D

en hoe zit het dan voor de 2de oefening?

met K2S en KMnO4

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Redoxreacties

Doe es voor? De halfreactie met KMnO4 blijft hetzelfde, die van het zwavel heb ik gegeven, met kalium gebeurt verder niets. Verder wil ik nu ook dat je links en rechts van de pijl in de eindreactie kijkt of daar aan beide kanten evenveel atomen per soort staan.

Gebruikersavatar
Berichten: 40

Re: [scheikunde] Redoxreacties

Afbeelding

zo dan?

just op het laatste weet ik niet of ik dan die reactie zo verder moet 'aanvullen'?

Gebruikersavatar
Berichten: 40

Re: [scheikunde] Redoxreacties

is het nu juist ofnie?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Redoxreacties

Als dat een 16 en geen 10 is bij die H+ van de MnO4- reactie kloppen de halfreacties in ieder geval :) is een beetje onduidelijk daaro.

Maar waarom maak je het jezelf zo lastig in de laatste reactie? Je begint niet met H2S, dus dat zul je ook niet in de totaalreactie vinden, alleen S2- omdat K2S een goed oplosbaar zout is en het voor de reactie geen ***k uitmaakt dat er toevallig kalium en sulfaat in de reactie zit. En die S bij het MnSO4 links beschouw ik dan maar als een schrijffout.

Die halfreacties opschrijven zoals je ze hebt, minus de elektronen en je bent klaar.

Als je dus een dikke streep door die laatste reactie zet, heb je de vraag goed. Voor deze redoxreactie telt echt alleen:

2 MnO4- + 5 S2- + 16 H+ --> 2 Mn2+ + 5 S + 8 H2O

In een reactievgl horen dus echt alleen de stoffen die reageren. Zou ik kaliumnitraat en natriumchloride-oplossingen bij elkaar gooien, dan kan ik feitelijk geen reactievergelijking opschrijven omdat er gewoonweg niets reageert. Kiep ik echter zilvernitraat en natriumchloride-oplossingen bij elkaar, dan is het enige dat ik moet opschrijven, dit:

Ag+ + Cl- --> AgCl (s)

Dat er toevallig natrium en nitraat in de oplossing zweeft, doet er niet toe, dat deed het voor het bijeen kiepen ook al. Men noemt dit tribune ionen. Om die reden hoef je ook niet aan te geven dat je zwavelzuur gebruikt hebt, dat zeggen de gegevens je geeneens, alleen dat je in een zuur milieu zit.

Dus wat je voortaan doet bij een redoxreactie zijn de volgende stappen:

Uit de stoffen die je hebt het redoxkoppel kiezen met het grootste verschil in standaardelektrodepotentiaal. Als je een binas hebt, zijn dat de getallen die naast de halfreacties staan. De oxidator zal altijd boven de reductor staan. Je zou je deze formule kunnen aanleren: ox-red groter dan 0, reactie is geen flauwe kul (rijmpjes blijven goed hangen).

Vervolgens de halfreacties opschrijven zodanig dat bij de reductor de elektronen rechts staan en de stof waarmee je begint links. Dus niet in een oplossing waar Cl- inzit, nog stiekem Cl2 als oxidator opgeven.

Zelfde geldt voor de oxidator, maar daar staan de elektronen links.

Vervolgens het aantal elektronen aan elkaar gelijk zetten (dat deed je elke keer goed trouwens). En dan de totaalreactie opschrijven uit alleen de stoffen die in de halfreacties staan.

Gebruikersavatar
Berichten: 40

Re: [scheikunde] Redoxreacties

Fuzzwood schreef: Als dat een 16 en geen 10 is bij die H+ van de MnO4- reactie kloppen de halfreacties in ieder geval :) is een beetje onduidelijk daaro.

Maar waarom maak je het jezelf zo lastig in de laatste reactie? Je begint niet met H2S, dus dat zul je ook niet in de totaalreactie vinden, alleen S2- omdat K2S een goed oplosbaar zout is en het voor de reactie geen ***k uitmaakt dat er toevallig kalium en sulfaat in de reactie zit. En die S bij het MnSO4 links beschouw ik dan maar als een schrijffout.

Die halfreacties opschrijven zoals je ze hebt, minus de elektronen en je bent klaar.

Als je dus een dikke streep door die laatste reactie zet, heb je de vraag goed. Voor deze redoxreactie telt echt alleen:

2 MnO4- + 5 S2- + 16 H+ --> 2 Mn2+ + 5 S + 8 H2O

In een reactievgl horen dus echt alleen de stoffen die reageren. Zou ik kaliumnitraat en natriumchloride-oplossingen bij elkaar gooien, dan kan ik feitelijk geen reactievergelijking opschrijven omdat er gewoonweg niets reageert. Kiep ik echter zilvernitraat en natriumchloride-oplossingen bij elkaar, dan is het enige dat ik moet opschrijven, dit:

Ag+ + Cl- --> AgCl (s)

Dat er toevallig natrium en nitraat in de oplossing zweeft, doet er niet toe, dat deed het voor het bijeen kiepen ook al. Men noemt dit tribune ionen. Om die reden hoef je ook niet aan te geven dat je zwavelzuur gebruikt hebt, dat zeggen de gegevens je geeneens, alleen dat je in een zuur milieu zit.
Ok, zal erop letten ;)

Nen groten merci ! :P

Reageer