[scheikunde] Officiële naam Algen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 197

[scheikunde] Offici

Hoi allemaal,

Ik moet voor biologie een verslag maken over algen. En ik moet aan een aantal punten voldoen in het verslag:

* Naam- officiële naam van de algen (bij naam komt dus algen)

*Bouw- onderdelen- met plaatjes erbij

* Functies van de algen: voor de natuur, mens, gezondheid en voedselbereiding.

* (leuke) weetjes --> minimaal 2

Als iemand weet wat die officiële naam van de algen is, dan ben ik al hartstikke blij. Ik heb namelijk al een half uur gegoogled en gezocht, maar kan helemaal niks vinden. Maar als iemand me wat kan vertellen over die andere vragen, dan is dat ook welkom :)

Alvast bedankt voor jullie hulp,

Groetjes Marco

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: [scheikunde] Offici

Marco, een hoofdgroep onder algen zijn Cyanobacteriën.

op wiki engels staat wat meer informatie.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: [scheikunde] Offici

Grappig in dat Wiki artikel zijn cyanobacterien juist uitgesloten van de groep algen. ;-)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: [scheikunde] Offici

tja, ik heb hier een heel artikel over cyanobacteriën en hun toxines en daar vallen ze duidelijk wel onder algen.

Gezien ik dat artikel heb gekregen van het RIVM vertrouw ik dat meer dan de wiki.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 197

Re: [scheikunde] Offici

Archerbarry, hartstikke bedankt voor je reactie [!] Ik zal eens even op die site gaan kijken. Wat ik trouwens al gelezen heb, is dat de Cyanobacterie een aparte soort is t.o.v. de algen --> op meerdere sites. Ik moet de officiële naam van de hoofdgroep hebben, maar die kan ik juist niet vinden 8-[ 8-[

Hoop dat je me hierin verder kan helpen;

Groetjes Marco

Berichten: 197

Re: [scheikunde] Offici

En Echtepino, op Wikipedia staat juist dat het een aparte soort algen zijn. NIET dat ze zijn uitgesloten van de algen ;)
Blauwalgen of blauwwieren is een orde van bacteriën die net als planten fotosynthese toepassen om te kunnen leven. De officiële naam voor deze groep is cyanobacteriën, afgeleid van de kleur cyaan (blauw-groen) omdat de blauwe kleurstof fycocyanine deze groep kenmerkt.

Reageer