Springen naar inhoud

Natriumacetaat

• Log in om te kunnen reageren

Dqds

Dqds

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 maart 2009 - 12:53

Ik heb onlangs op youtube een interessante experiment gezien waarvoor je natriumacetaat nodig had, nouw ik heb er geen maar ik heb gehoord dat je het zelf kon maken met azijn en natriumcarbonaat. Kan iemand me uitleggen hoe het bereidingsprocess dan is ? ( ik heb nogal weinig kennis van chemie dus uitgebreid aub!)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Thionyl

Thionyl

• >1k berichten
  • 1595 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 maart 2009 - 13:16

Misschien is het handig zelf eerst wat info te geven over welk experiment het gaat?

Jor_CF

Jor_CF

• >250 berichten
  • 840 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 maart 2009 - 13:32

Het gaat om het volgende experiment denk ik:

Als je het simpel wil doen, met supermarktprodukten:

Neem wat schoonmaakazijn. Hoe geconcentreerder, hoe beter, wij hebben laatst bij de Albert Heijn een 8%-oplossing kunnen kopen, ipv de standaard 5% oplossing.
Voeg hier zuiveringszout (natriumbicarbonaat, te kopen bij wat meer 'klassieke' drogisten) aan toe, tot de gasevolutie (CO2) stopt. Soda uit de supermarkt kan ook.
Vervolgens moet je het water wegkoken, en als er nog maar weinig volume over is, laat je uitkristalliseren net als in de video.

Een tweede mogelijkheid is het kopen van natriumacetaat.

http://cgi.ebay.co.u...y...:1|240:1318

Nog goedkoper is het kopen van een liter geconcentreerder azijnzuur. Voor jou de goedkoopste optie dan is kopen van 2,5L azijnzuur 50% bij www.labstuff.nl voor 12 euro. Dan moet je ook een kilo of 2 natriumbicarbonaat kopen, wat daar heel goedkoop is. Misschien zijn de verzendkosten een beperkende factor.
50% azijnzuur is wel wat risicovoller, het is bijtend, en heeft een stekende geur.
Bovendien gaat het wel om grote hoeveelheden dan.

Optie 1 is denk ik het beste voor jou.

Veranderd door Jor, 28 maart 2009 - 13:38

Dqds

Dqds

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 maart 2009 - 14:04

Ja ik heb alle ingridienten thuis, tis daarmee dat ik het vraag^^
maar moet ik het net als in het filmpje 3 u koken?

Jor_CF

Jor_CF

• >250 berichten
  • 840 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 maart 2009 - 14:58

Gewoon koken tot een bepaald volume (zie filmpje). Hoe meer energie je erin stopt, hoe harder het zal koken, dus een bepaalde tijd is moeilijk aan te geven.

Dqds

Dqds

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 maart 2009 - 15:05

Jah ik heb ernet geprobeerd maar het is mislukt en nou is mijn azijn op :P
Enig idee of ik natriumacetaat in winkels kan kopen bv: een supermarkt?
Ik ben al is bij een apotheek langsgeweest maar ze hadden het niet

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 maart 2009 - 15:13

Hoe kan dit mislukt zijn? Wat is er gebeurt?

Dqds

Dqds

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 maart 2009 - 15:21

Ik heb geen idee ik denk dat ik te veel natriumcarbonaat er heb bij gedaan, al wat ik overhad was een niet-vloeibare pap.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 maart 2009 - 15:35

Dat kan, dan is het drooggekookt. Je zult dan een mengsel hebben van natriumacetaat en bicarbonaat. Volgende keer als je dat doet, net genoeg bicarbonaat toevoegen zodat je geen belletjes meer ziet. Dan pas gaan verwarmen.

Jor_CF

Jor_CF

• >250 berichten
  • 840 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 maart 2009 - 15:59

Ja, je kunt beter een overmaat azijn hebben dan een overmaat bicarbonaat. Dat azijn kook je er wel uit bij het koken, dat bicarbonaat niet.

Inderdaad zoals FsWd zegt, bicarbonaat toevoegen tot je geen belletjes meer ziet, en dan koken. Er zal wel wat azijnlucht afkomen, en dit is niet gevaarlijk, maar wel irritant omdat het echt stinkt (tenminste zo ervaar ik het), dus onder de keukenafzuigkap is aan te raden.

RuudH_CF

RuudH_CF

• >25 berichten
  • 39 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 april 2009 - 16:54

Natriumactetaat zit ook in handwarmers.

http://www.thuisexpe.../handwarmer.htm

odasnoep

odasnoep

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 juni 2009 - 16:43

Ook ik heb geŽxperimenteerd met natrium acetaat 3-hydraat. De thermische eigenschappen van deze stof sluiten perfect aan bij hetgeen ik zoek. Als student Industrieel Ontwerpen wil ik graag dit materiaal verwerken in een product en ik ben opzoek naar mensen of bedrijven die mij hierbij kunnen helpen. Ik heb inmiddels de meeste theorie en artikelen hierover gelezen, maar er blijven toch steeds vragen over. Zo vraag ik me af of er producten bestaan met dit materiaal die afwijken van de vorm en materialen van de welbekende heat packs. Zijn er bijvoorbeeld toepassingen in dubbelwandige kopjes (bijvoorbeeld om koffie mee warm te houden) of iets vergelijkbaars?

Alvast bedankt voor de input!

Oda

Nisei

Nisei

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 juni 2009 - 12:55

Niet te snel weggooien als het niet lukt.
Je kunt er water bij doen en langzaam opnieuw koken en op het juiste moment stoppen.
Natrium Bicarbonaat is meestal het voordeligst als je het bij een toko haalt (scheelt je verzendkosten). Mijn Chinese toko verkoopt Arm & Hammer Baking Soda voor Ä1,20 per 454g (1lb).

RuudH_CF

RuudH_CF

• >25 berichten
  • 39 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 juli 2009 - 20:44

In de meeste handwarmers zit natriumacetaat.

http://www.thuisexpe.../handwarmer.htm

Dhoras

Dhoras

• >25 berichten
  • 46 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 juli 2009 - 10:38

de reactie is zeer simpel en kan worden gedaan met huishoud produckten namelijk bakpoeder () en azijn(zuur),
natronloog (caustische soda) en azijn(zuur)

de reacties zijn denk ik voor een beetje chemicus wel te berekenen
dus dat hoef ik denk ik niet voor jou te doen denk ik

groetjes, Dhoras

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures