Vraagje

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Vraagje

Hey allemaal,

Ik zal me eerst even voorstellen, ik ben Harold 18 jaar en ben bezig met een opleiding glasinstrumentmaker.

Die dingen die jullie gebruiken moet ik maken zoals spiraalkoelers, kolven, slijpstukken, kranen en alles wat erbij hoort.

Nou heb ik al op school een paar destilaatopzetten gemaakt in het klein, kolf van 50 mm en een bolkoeler van ongeveer 10 cm.

Harstikke leuk om te maken maar ook om te doen, het werkte ook nog.

Maar nu wil ik iets maken maar ik weet niet wat, hebben jullie misschien ideen voor mij ?

Het moet wel uit alleen glas bestaan uiteraard.

Mvg Harold

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Vraagje

Als het een uitdaging moet zijn: misschien is het toestel van Kipp wel een idee :)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Petrus_Jacobus_Kipp

Berichten: 2

Re: Vraagje

Hmm ziet er leuk uit.

Ik ga eerst een tekening ervan maken en ga hem maken.

Bedankt voor de tip!

Berichten: 1.816

Re: Vraagje

Zou me leukere dingen kunnen voorstellen als een toestel van Kipp, dat is hoogstens een collectors-item.

Wat dacht je van iets mechanich? Het toestel van Stokes? (geloof ik) maar dan uitgerust met een magneetje of mechanisch (eventueel magn.gekoppelt) roeren onder vacuum?

Destilleren met een roterend onderdeel (spinning bend?)

Inwendige sensoren lijken me ook wel interessant, tenslotte zijn er genoeg metalen die de zelfde uitzetting als glas hebben.

Leuk en interessant vak heb je, veel succes!
LiA

Gebruikersavatar
Berichten: 245

Re: Vraagje

Wow dat is echt tof als je dat glaswerk kan maken!

Ik vind Vigreux destillatiekolommen al heel mooi, ik weet niet of dit misschien een uitdaging is (met oog op al die inhammen), of is dit vrij simpel te maken?

Verder is een Liebigkoeler naar mijn idee ook wel lastig te maken, omdat je twee holle glazen buizen inelkaar moet hebben? Afbeelding

Berichten: 1.816

Re: Vraagje

Ook al ben ik bepaald geen glasblazer, ik heb mijn eigen vigreux eens gemaakt.

Verhitten en een nagel erin steken en dan de volgende. Het heet ook niet voor niets een spijkerkoeler.

Dat was het leuke op de Uni., je kon af en toe werken op allerlei plaatsen. Wat (metaal)draaien en glasblazen en daardoor kreeg je ook veel respect voor hun werk en zij voor de onze.

Zit nog steeds aan iets speciaals te denken, maar behalve dat mechanische is er nog geen lampje op gegaan. We werken eraan.

Zat laatst te kijken naar een TV uitzending over Merlijn de tovenaar van ca 800? n.Chr. Zag tot mijn verbazing daar een moderne drie-halskolf pruttelen, compleet met slijpstukken.
LiA

Reageer