Springen naar inhoud

[scheikunde] Stoffenonderzoek

• Log in om te kunnen reageren

Konijn_CF

Konijn_CF

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 maart 2009 - 11:08

Hallo!

Komende week heb ik een praktisch tentamen, en waarschijnlijk moeten we dan stoffenonderzoek doen. Dan krijg je dus een aantal stoffen en moet je uitzoeken welke stof ik welk buisje zit. Nu ging ik zelf van de week oefenen, maar ik kwam er niet uit. Zou iemand tips kunnen geven?

We kregen 7 stoffen: Bariumnitraat, Kaliumnitraat, Calciumnitraat, Zinknitraat. Natriumnitraat, Zilvernitraat, Loodnitraat.

Nou had ik bedacht dat je door toevoegen van zoutzuur al een neerslag kreeg bij AgNo3 en PbNo3.

Als je dan H2So4 toevoegt komt er neerslag in de buisjes waar Bariumnitraat en Calsiumnitraat in zit. En als je dan natriumhydroxide toevoegt weet je welk buisje Zinknitraat zit.

Maar hoe moet je dan verder, want nu weet je dus nog maar van 1 buisje zeker wat erin zit?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 maart 2009 - 12:21

Je zou er beter wat natriumchloride bij doen ipv zoutzuur, anders heb je effectief salpeterzuur, als je AgCl en PbCl2 vormt. Misschien dat je ook wat met de de hoeveelheid van wat je toevoegt kan doen? Als ik minder dan 0,1 mol/l NaCl toevoeg, blijft het lood netjes in oplossing, de zilverchloride slaat je direct neer. Dat is dus het verschil van een druppeltje :)

Zelfde trucje gaat als je gekeken hebt waarin de barium- en calciumnitraat zit. Pak je wat nieuwe oplossing van beide en je doet er tamelijk wat loog in, dan zal calcium neerslaan, barium blijft gezellig in de oplossing.

Veranderd door Fuzzwood, 29 maart 2009 - 12:23

RubenM

RubenM

• >250 berichten
  • 336 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 maart 2009 - 11:15

Pak er een brandertje bij en doe een vlamtest!

Konijn_CF

Konijn_CF

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 maart 2009 - 19:53

:oops: En wat is de vlamtest? :oops:

RubenM

RubenM

• >250 berichten
  • 336 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 maart 2009 - 20:42

Kijk hier maar eens...

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures