Oplossingen van verschillende pH's

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 18

Oplossingen van verschillende pH's

Hallo,

Ik wil een proefje doen waarbij ik oplossingen met verschillende zuurgraden nodig heb.

Moet ik dan werken met buffers of gewoon twee stoffen bij elkaar doen?

En hoe doe ik dit dan?

Alvast bedankt.

Mvg,

Buchters


Berichten: 18

Re: Oplossingen van verschillende pH's

Zoiets ja... Maar zoiets had ik al gevonden... Het probleem is echter dat ik de oplossingen moet/wil verwarmen, en deze buffers zijn van toepassing op oplossingen bij kamertemperatuur.

Berichten: 252

Re: Oplossingen van verschillende pH's

Buffers, net zoals alle stoffen, hebben en temperatuurscoëfficiënt voor pH. Maw. de pH van om het even welke stof wijzigt met de temperatuur. Algemene regel is dat zuren een kleinere coëfficiënt hebben dan basen.

Als je dus op zoek bent naar stoffen waarvan de pH niet varieert, moet ik je teleur stellen maar met zuren kom je aardig in de buurt. Overigens voor gekende buffers is de temperatuursafhankelijkheid gekend. Op elk flesje buffer vind je zo'n tabel.

Berichten: 18

Re: Oplossingen van verschillende pH's

Ok, ik wil voedsel koken in de oplossingen met verschillende zuurgraad. Wat moet ik dan doen?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Oplossingen van verschillende pH's

Je zou tijdens het koken gewoon eens wat citroenzuur of azijn kunnen toevoegen. Vooral bij het koken van rode kool geeft dat leuke effecten. Je zou ook wat van het sap kunnen bewaren en daar wat soda of kleine beetjes ammonia bij te doen.

Als je wil weten wat er dan gebeurt: zoek op pH indicator.

Berichten: 18

Re: Oplossingen van verschillende pH's

Ok, wat is dan jullie advies als ik het volgende nauwkeurig wil doen:

Voedsel koken in oplossingen met verschillende (bekende) pH's en kijken wat het effect hiervan is op ...

?

Berichten: 252

Re: Oplossingen van verschillende pH's

Voedsel koken in oplossingen met verschillende (bekende) pH's en kijken wat het effect hiervan is op ...


Je blijft nogal vaag over de uiteindelijke doel van je proef. Op die manier kunnen we moeilijk helpen. Vooral die ... zijn net belangrijk!

Je kan natuurlijk de pH meten terwijl je kookt. Lijkt me het meest evident. Je hebt dan wel een elektrode nodig die bestand is tegen temperaturen boven 100°C (water met opgeloste zouten kookt boven de 100°) en met ingebouwde temperatuursensor voor de compensatie. Dit is niet echt een probleem. Er zijn verschillende leveranciers die kwaliteitsvolle elektrodes leveren die aan deze voorwaarden voldoen.

Het lijkt me voor jou zelfs zeer interessant om de pH continu te volgen tijdens het hele kooktraject. Vermoedelijk wijzigt de pH gedurende het hele traject.

Nog iets: de effecten die je al dan niet zal waarnemen hangen niet noodzakelijk af van de pH maar misschien meer van het zuur of de base die je gebruikt. Kan me voorstellen dat azijnzuur andere effecten geeft dan citroenzuur. Dit hangt ook af van de effecten die je wil bestuderen natuurlijk. Daarom nogmaals, wat wil je precies bereiken?

Reageer