Springen naar inhoud

[scheikunde] buffer oplossing bij hoge temperaturen

• Log in om te kunnen reageren

joepie_CF

joepie_CF

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 maart 2009 - 19:53

Hallo,
okť, ik weet hoe ik een bufferoplossing moet maken. Maarrrrr... ik wil de temperatuur van deze oplossing gaan verhogen, blijft de pH gehandhaaft, of niet..
Zo nee wat zou ik nou dan moeten doen om deze pH te handhaven?

Alvast bedankt!

mvg Joep

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 30 maart 2009 - 06:35

Aangezien de evenwichtsconstante niet gelijk blijft, zal het evenwicht van je buffer verschuiven en dus zal de pH ook veranderen als je de temperatuur verandert.
Dat hoeft trouwens niet heel veel te zijn, dus of je je er druk om moet maken is een tweede. Het ligt er maar net aan hoe precies je de pH wilt hebben.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

joepie_CF

joepie_CF

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 maart 2009 - 17:49

nou, ik wil met met citroenzuur verschillende pH buffers maken varierend van 2 tot 8...

Is dit niet meetbaar hoe groot de verschillen zouden kunnen zijn, of is dit alleen mogelijk met pH papier?

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 30 maart 2009 - 18:59

Met een citraatbuffer zul je niet dat grote bereik kunnen realiseren, zie de tabel
http://www.hawkinswa.....tric Acid.pdf

En de pH zul je moeten meten met een pH-meter met temperatuurcompensatie want ook pH-papier klopt zal temperatuurgevoeligheid zijn.

joepie_CF

joepie_CF

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 maart 2009 - 06:50

en dit dan: http://www-saps.plan...ords/rec412.htm
[|:-)]

ik ga er nu dus vanuit dat die pH ietsjes hoger wordt in het water dan de oorspronkelijke pH...
Dit denk ik omdat het water verdampt en concentratie zuur/base groter wordt.
(?)

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 31 maart 2009 - 07:28

Klopt maar dat is een citraat/fosfaatbuffer, en de pH verandert ook als er geen water verdampt het heeft meer met de activiteit van doen.

joepie_CF

joepie_CF

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 maart 2009 - 09:43

het principe van buffer is toch juist dat die pH gelijk blijft...
of bedoel je met activiteit gewoon het principe van het koken??

Maar is er iemand die mij misschien een indicatie van de afwijking kan geven van pH zodra ik deze kook?

DeeVee

DeeVee

• >250 berichten
  • 252 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 maart 2009 - 12:05

Hallo iedereen,

de pH van een buffer verandert wel degelijk in functie van de temperatuur! Dit noemt men de temperatuurcoŽfficiŽnt, TC. Voor zure oplossing is de TC relatief klein. Voor alkalische oplossingen wordt die veel belangrijker. Kijk eens naar de tabellen die je vindt op gewone commerci√™le buffers. Je staat versteld van het verloop van alkalische buffers.

Voorbeel:

Buffer 4.01
0įC - 4.01
25įC - 4.01
100įC - 4.06

Buffer 11.00
0įC - 11.90
25įC - 11.00
100įC - 10.10

joepie_CF

joepie_CF

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 april 2009 - 14:00

Hallo,
heel erg bedankt voor je antwoord, dat helpt echt wel!
Ik kan dus het beste, wil ik ook een buffer van 12 bij een hoge temp hebben, ook een buffer van 13 en 14 hebben, dat compenseert dan gedeeltelijk met die van 12.
Er is blijkbaar ook een formule om de exacte pH bij een temperatuur van 100 graden te bereken... Dat zei mijn leraar. Ik zal eens vragen...

DeeVee

DeeVee

• >250 berichten
  • 252 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 april 2009 - 10:34

Die formule wil ik dan wel eens zien [STKM]

De temperatuurafhankelijkheid is productspecifiek. Vermoedelijk bedoelt hij de gewone formule van Nernst, maar die heeft hier NIKS mee te maken. ;)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures