[scheikunde] buffer oplossing bij hoge temperaturen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 16

[scheikunde] buffer oplossing bij hoge temperaturen

Hallo,

oké, ik weet hoe ik een bufferoplossing moet maken. Maarrrrr... ik wil de temperatuur van deze oplossing gaan verhogen, blijft de pH gehandhaaft, of niet..

Zo nee wat zou ik nou dan moeten doen om deze pH te handhaven?

Alvast bedankt!

mvg Joep

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] buffer oplossing bij hoge temperaturen

Aangezien de evenwichtsconstante niet gelijk blijft, zal het evenwicht van je buffer verschuiven en dus zal de pH ook veranderen als je de temperatuur verandert.

Dat hoeft trouwens niet heel veel te zijn, dus of je je er druk om moet maken is een tweede. Het ligt er maar net aan hoe precies je de pH wilt hebben.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 16

Re: [scheikunde] buffer oplossing bij hoge temperaturen

nou, ik wil met met citroenzuur verschillende pH buffers maken varierend van 2 tot 8...

Is dit niet meetbaar hoe groot de verschillen zouden kunnen zijn, of is dit alleen mogelijk met pH papier?

Re: [scheikunde] buffer oplossing bij hoge temperaturen

Met een citraatbuffer zul je niet dat grote bereik kunnen realiseren, zie de tabel

http://www.hawkinswatts.com.au/documents/T...tric%20Acid.pdf

En de pH zul je moeten meten met een pH-meter met temperatuurcompensatie want ook pH-papier klopt zal temperatuurgevoeligheid zijn.

Berichten: 16

Re: [scheikunde] buffer oplossing bij hoge temperaturen

en dit dan: http://www-saps.plantsci.cam.ac.uk/records/rec412.htm

Afbeelding

ik ga er nu dus vanuit dat die pH ietsjes hoger wordt in het water dan de oorspronkelijke pH...

Dit denk ik omdat het water verdampt en concentratie zuur/base groter wordt.

(?)

Re: [scheikunde] buffer oplossing bij hoge temperaturen

Klopt maar dat is een citraat/fosfaatbuffer, en de pH verandert ook als er geen water verdampt het heeft meer met de activiteit van doen.

Berichten: 16

Re: [scheikunde] buffer oplossing bij hoge temperaturen

het principe van buffer is toch juist dat die pH gelijk blijft...

of bedoel je met activiteit gewoon het principe van het koken??

Maar is er iemand die mij misschien een indicatie van de afwijking kan geven van pH zodra ik deze kook?

Berichten: 252

Re: [scheikunde] buffer oplossing bij hoge temperaturen

Hallo iedereen,

de pH van een buffer verandert wel degelijk in functie van de temperatuur! Dit noemt men de temperatuurcoëfficiënt, TC. Voor zure oplossing is de TC relatief klein. Voor alkalische oplossingen wordt die veel belangrijker. Kijk eens naar de tabellen die je vindt op gewone commerciêle buffers. Je staat versteld van het verloop van alkalische buffers.

Voorbeel:

Buffer 4.01

0°C - 4.01

25°C - 4.01

100°C - 4.06

Buffer 11.00

0°C - 11.90

25°C - 11.00

100°C - 10.10

Berichten: 16

Re: [scheikunde] buffer oplossing bij hoge temperaturen

Hallo,

heel erg bedankt voor je antwoord, dat helpt echt wel!

Ik kan dus het beste, wil ik ook een buffer van 12 bij een hoge temp hebben, ook een buffer van 13 en 14 hebben, dat compenseert dan gedeeltelijk met die van 12.

Er is blijkbaar ook een formule om de exacte pH bij een temperatuur van 100 graden te bereken... Dat zei mijn leraar. Ik zal eens vragen...

Berichten: 252

Re: [scheikunde] buffer oplossing bij hoge temperaturen

Die formule wil ik dan wel eens zien ;)

Reageer