[scheikunde] Alkenen & Alkanen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] Alkenen & Alkanen

Ik moet de verschillende structuurformules kunnen maken van een alkeen of alkaan, maar omdat ik een les heb gemist, begrijp ik er nu helemaal niks meer van. Ik moet dus alle structuurformules kunnen tekenen van een alkeen/alkaan.

Kan iemand misschien uitleggen hoe je bijvoorbeeld verschillende structuurformules maakt van buteen en butaan.

Bedankt alvast :)

Berichten: 1.816

Re: [scheikunde] Alkenen & Alkanen

Als je de overige lessen wel hebt gevolgd, dan weet je in ieder geval de standaard regel dat Waterstof(H) éénwaardig is en Koolstof ( C ) 4-waardig is. Dat verandert niet voor alkanen én alkenen.

Dus C2H6 is ethaan (alkaan) en C2H4 is etheen (een alkeen).

En omdat bovengenoemde waardigheid geldig blijft, is er maar één mogenlijkheid voor een structuur , en dat is een dubbele atoombinding tussen de 2 C-atomen.

Pas bij butaan en buteen treedt isomerie op. Weet je wat isomerie is?
LiA

Berichten: 252

Re: [scheikunde] Alkenen & Alkanen

Misschien wat simpel en kort door de bocht maar alkenen hebben tenminste 1 dubbele binding.

Berichten: 3

Re: [scheikunde] Alkenen & Alkanen

thionyl schreef: Als je de overige lessen wel hebt gevolgd, dan weet je in ieder geval de standaard regel dat Waterstof(H) éénwaardig is en Koolstof ( C ) 4-waardig is. Dat verandert niet voor alkanen én alkenen.

Dus C2H6 is ethaan (alkaan) en C2H4 is etheen (een alkeen).

En omdat bovengenoemde waardigheid geldig blijft, is er maar één mogenlijkheid voor een structuur , en dat is een dubbele atoombinding tussen de 2 C-atomen.

Pas bij butaan en buteen treedt isomerie op. Weet je wat isomerie is?
Ja, volgens mij is isomerie dat er verschillende structuurformules ervan kunnen gemaakt worden, en dat is voor mij dus het probleem, want ik weet niet hoe ik die isomeren moet maken.

Berichten: 157

Re: [scheikunde] Alkenen & Alkanen

Teken de structuur eens van buteen en butaan.

Hoeveel koolstofatomen zitten er? Tussen welke koolstofatomen kan die dubbele binding dan zitten? (dit kan op meerdere plaatsen).

Berichten: 3

Re: [scheikunde] Alkenen & Alkanen

Code: Selecteer alles

 

    | |   |

   -C-C=C-C-

    |   | |

     |   | |

    -C=C-C-C-

       | | |

Aan de streepjes moet er dan H staan. Klopt hij dan zo?

Berichten: 1.490

Re: [scheikunde] Alkenen & Alkanen

zirix schreef:

Code: Selecteer alles

 

    | |   |

   -C-C=C-C-

    |   | |

     |   | |

    -C=C-C-C-

       | | |

Aan de streepjes moet er dan H staan. Klopt hij dan zo?
en die van butaan dan?

deze 2 kloppen in ieder geval wel ;)

Berichten: 1.816

Re: [scheikunde] Alkenen & Alkanen

Ok, Zirix, dat komt in de goede richting. Een isomeer heeft dezelfde molecuulformule, maar een andere structuur (bouw)

Maar er zijn nog meer van die isomeren te verzinnen. Zie het gewoon als een bouwdoos. (En blijf die waardigheid in acht nemen, daarmee worden de meeste foutjes gemaakt)

Je begint gewoon altijd met de C'tjes. Die kun je ook met een (haakse) bocht tekenen, maar dat is natuurlijk geen isomeer, want dat blijft 4 C'tjes lang!! (Je kunt zelfs 2 van die haakse bochten maken!!) Maar je kunt er ook een T van maken. 3 op één rij en dan een C in het midden eraan vast en dan is de bouw duidelijk anders, dus een isomeer.

Aangezien je mooie plaatjes op het scherm weet te brengen, moet je eens proberen om de langste C-keten in rood te maken (alleen de C 'tjes!!), dat is handig voor het leren v/d naamgeving, want dat hoort er natuurlijk ook bij. Laat maar horen of je daar ook nog hulp bij wilt hebben. Eerst zelf proberen svp.

PS Ik denk dat in jouw schoolprogramma, je voor C4H10, 2 isomeren en voor C4H8, 3 isomeren moet kunnen tekenen . Voor de zekerheid zeg ik je toch maar dat er voor de laatste nog twee anderen te verzinnen zijn, maar die vallen buiten jouw programma, denk ik.
LiA

Re: [scheikunde] Alkenen & Alkanen

In BINAS staat een tabel (66B en verder, zo even uit mijn hoofd) met alle voorvoegsels. Vervolgens is het een alkaan wanneer de stof verzadigd is, en een alkeen wanneer deze onverzadigd is. Dan heb je natuurlijk nog de -dieen'en, de -trieen'en etc, maar dit betekend niks meer dan dat er meerdere dubbele bindingen voorkomen.

Als ik dit zo hoor, zou je vragen kunnen krijgen als 'reken uit hoeveel dubbele bindingen squaleen (C30H50) heeft'. Bedenk dat hier een reken trucje voor is, dat scheelt een hoop tekenwerk ;)

Berichten: 1.816

Re: [scheikunde] Alkenen & Alkanen

Voordat je doordraaft, effe wat simpeler, Quark??

Een tabel is altijd een goed hulpmiddel, maar alleen voor diegene die weten wat ze doen. Een solide basis kan nooit schaden, denk ik.
LiA

Reageer