selectiviteit & specifiteit

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1.490

selectiviteit & specifiteit

hallo,

Voor mijn stage moet ik een validatie uitvoeren.

Het betreft een volledige validatie (Lineariteit, Herhaalbaarheid, binnenlaboratorium-Reproduceerbaarheid, Juistheid, Aantoonbaarheidsgrens, Bepaalbaarheidsgrens, Selectiviteit en Specifiteit)

Nu heeft er alleen niemand hier ervaring met de prestatiekenmerken Selectiviteit en Specifiteit, omdat alle analyses volgens NEN normen opgesteld zijn (behalve de mijne :P )

Zelf heb ik ook geen ervaring met deze 2 prestatiekenmerken, daarom mijn vraag wie heeft dit wel en wie kan het mij uitleggen??

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: selectiviteit & specifiteit

Stel, iemand heeft een ziekte en laat zich hierop testen.

sensitiviteit = de kans dat de test positief uitvalt gegeven dat de patiënt ziek is

(m.a.w. welk percentage zieke patiënten wordt ook daadwerkelijk als ziek geïndiceerd?)

specificiteit = de kans dat de test negatief uitvalt gegeven dat de patiënt NIET ziek is (m.a.w. welk percentage gezonde patiënten wordt ook daadwerkelijk als gezond aangemerkt?). Hoe meer gezonde patiënten ten onrechte als ziek worden aangemerkt, hoe lager de specificiteit -> de test geeft niet alleen een positieve uitslag als iemand ziek is

Berichten: 1.122

Re: selectiviteit & specifiteit

RubenM, je hebt het over sensitiviteit/specificiteit ipv selectiviteit/specificiteit.

Stel dat je met een validatie bezig bent van een vloeistofchromatografische methode en een bijbehorende detectietechniek (bijv HPLC-MS) dan is:

- selectiviteit: de mate van chromatografische scheiding. Dus als twee componenten gescheiden zijn op de LC-kolom dan heb je een hoge selectiviteit.

- specificiteit: in het geval van MS: als een massa transitie heel specifiek is voor één te analyseren component dan heb je een hoge specificiteit. Als je naar een bepaalde massa transitie kijkt en je ziet naast je te analyseren component ook een aantal endogene matrix componenten dan heb je een lage specificiteit. Hetzelfde verhaal gaat op voor UV detectie maar dan gaat het om golflengte ipv massa transitie.

In een LC-UV methode heb je veel selectiviteit nodig omdat veel componenten bij dezelfde golflengte absorberen en je dus een relatief lage specificiteit hebt. In het geval van LC-MS heb je minder selectiviteit nodig omdat je een hoge specificiteit hebt doordat massa transities erg specifiek zijn per component.

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: selectiviteit & specifiteit

Oeps, iets te snel geweest :-)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: selectiviteit & specifiteit

In NEN 7777 staat beschreven hoe je de selectiviteit en specificiteit moet bepalen.

Sowieso is die norm heel waardevol: er staat nl. voor je hele validatie in hoe je het moet doen. Voor enkele prestatiekenmerken zelfs verschillende werkwijzen.

(Nee, ik ben niet van NEN).

Berichten: 1.490

Re: selectiviteit & specifiteit

Dat weet ik Marjanne ;)

Maar het ging mij er even om hoe ik deze twee prestatiekenmerken moet gaan bepalen voor de ICP-MS bepaling hier ;)

Reageer