Springen naar inhoud

structuurformules

• Log in om te kunnen reageren

volbeat

volbeat

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 maart 2009 - 18:28

hallo,

ik vroeg me dus af hoe men de structuurformules heeft kunnen achterhalen van allerlei complexe moleculen zoals bv caffeÔne en dergelijke.

Zou iemand mij kunnen uitleggen hoe men er achter is gekomen hoe zulke dingen achterhaald worden.

alvast bedankt ^^

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 maart 2009 - 21:31

Er zijn verschillende manieren om hier achter te komen en meestal gebruik je een combinatie van technieken om dit te bepalen.

De oudste methode is de elementanalyse. Hiermee bepaal je het aantal % van elk element wat in de verbinding zit. Hier kun je de bruto formule mee bepalen.
Een modernere methode hiervoor is massaspectroscopie. Hiermee bepaal je de bruto formule van een molecuul.

Hiernaast zijn er verschillende spectroscopische technieren (IR, UV-Vis, NMR) waarmee struktuurelementen (kleine stukjes uit het molecuul) kunnen worden herkend en toegekend. Na wat puzzelen met de verkregen gegevens kun je met vrij grote zekerheid de struktuur toekennen.

Een andere methode is kristallografie. Hiervoor heb je een kristal van het molecuul nodig. Door rontgenstralen hier doorheen te leiden krijg je een patroon aan bundels (diffractie) die met een hoop rekenwerk direct omgezet kunnen worden in een 3D-plaatje van het molecuul.

Heel vroeger deden ze ook veel aan proeven en ruiken, maar dat is gelukkig niet meer zo gebruikelijk. Ook werden er vroeger allerlei testjes gedaan met een molecuul om te bepalen wat het was. Dit gebeurde dan aan de hand van de reactiviteit. Dat is allemaal niet zo simpel en erg tijdrovend.

Tegenwoordig worden met NMR en kristallografie zelfs de struktuurformules en 3D-structuren van complete eiwitten achterhaald

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures